Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Ikke dum den videoen der. Det han påpeker stemmer jo feks at slike tematiske fond eller ETF’er gjerne launches nær peak sentiment. Det stemmer vel feks med mange fornybarfond. Hvilket gjorde at mange kom inn nær toppen. Nå er toppen 3 år bak oss, så på et tidspunkt er prisingen kanskje kommet nok ned til at det igjen er verdt å se på.

Som fondsinvestor må man tenke litt på hva er egentlig alternativet. Går man med strømmen feks Nordnet Teknologi indeks, så vedder du på at disse 3 selskapene bare skal fortsette å vokse. De 3 teller nå over 50% av dette fondet. Vil si det er ganske stor selskaps- og teknologirisiko man da tar. Det er jo en utrolig konsentrasjon.

Microsoft

19,08%

Apple

18,47%

NVIDIA

12,77%

4 Likes

Det er ikke hans teori, han har publiserte kilder på alle påstander. Men det virker jo rimelig at dersom quant-baserte strategier skal fungere så må noen la være å følge de strategiene.

@Investor Som jeg skrev, du bør vite hvorfor du ikke tror hovedtesen i den videoen gjelder for akkurat det tematiske fondet du ser på (inkl. timing). Det er definitivt mulig å treffe med tematiske fond også, det bare slik at det er flere som ikke treffer.

2 Likes

Altså, han har sett på tematiske etf-er de første fem leveårene. Som i snitt gir ræva avkastning. Spørsmålet blir da hva med de neste fem?

Ta et it fond laget i 2000. Det ville bunnet ut ca tre år senere, fortsatt ræva fem år senere, men på vei opp. Etter det? Enorm profitt. :sweat_smile:

3 Likes

Temafond lever vel ikke i snitt så lenge, så survivorship bias vil vel gi et ganske merkelig utvalg om du filtrerer på 5 år gamle temafond. Magefølelsen sier at det blir elendig, men du kan ha snublet over tidenes idé her Christian. :crazy_face:

@Investor Et tek-fond er ikke “strømmen”, den gjennomsnittlige dollaren er per definisjon i marketcap vektet indeks, ikke i en bransjeindeks. Da får du litt mindre ekstrem konsentrasjon, selv om de sju store fremdeles er store.

2 Likes

Klar over det. Syns diskusjonen er interessant. Hvilken leir er du i selv da ? Indeksfond?

Jeg har valgt å krydre porteføljen med et Frontier-fond for å ha mer eksponering mot de billigste markedene.

Har hatt god erfaring med forvalteren Schroder opp gjennom årene og tok derfor inn deres frontier-fond. Tilgjengelig via Nordnet og Storebrand, årlig kost på 1,92 %.

4 Likes

Brorparten av porteføljen er i fond med fokus på global indeks, litt faktorvekting og litt overvekt på Norden; organisert gjennom sju billige. Enkeltaksjer er i stor grad i olje og shipping, men er kun en liten andel av totalen. Også har jeg en grei bit i korte renter for tiden.

Selv om jeg tror aktive investeringsvalg gjør det mulig å slå markedet (for noen) så tør jeg ikke avvike for mye fra markedet med den viktigste delen av formuen.

1 Like

Finner ikke dette fond hos Nordnet.

Jeg ser det samme, det er Skagen som tilbyr det ved siden av Storebrand.

Men sterk performance over mange år, men det er ikke sikkert de er unike innen denne delen av markedet. Kanskje har Nordnet noe liknende i utvalget?

Ned over 60% på 3 år, tok sjansen(buy the dip :sweat_smile:)

Topposisjonene i fondet idag:
:crossed_fingers:

image

1 Like

Men samtidig tjener de 3 selskapene enorme mengder penger. Det gjør jo ikke disse fornybare selskapene.

Er det noen selskaper som fortsatt kan satse stort så er det jo nettopp disse tre.

Sant nok. Men de er priset til en voldsom vekst også da.

Legger ut et lite stemingsbarometer her. Med vilje ikke lagt inn en mulighet for å helgardere :slight_smile:

Hvis du måtte velge, hva foretrekker du?

• Indeksfond
  • Aktivt forvaltede fond

0 stemmegivere

For Norge: Et aktivt forvalta fond og/eller indeksfond. For resten av verden: indeksfond.

Aktive fond har vist seg å stort sett slå indeks i det norske markedet, men sånn er det ikke i utlandet. Jeg tipper det har å gjøre med at det norske aksjemarkedet ikke er så effisient som det utenlandske.

1 Like

Rent indeksfond eller kombinasjon aksjer/renter smartest nå?

E det noe spesielt med akkurat nå?

Tenkte fremover nå, ut året feks. Kan jo bytte litt frem og tilbake

Er jo ingen som veit, har sjølv truen på ein korreksjon frem mot høsten, men umulig å spå.

Korte og lange renter er vel bankers bets helt til inflasjonen avtar og rentene går ned

Rett i kjelleren for de sexy tech aksjene med Nvidia i spissen . W1DOW -4.3% i april. Ikke bare bare å være i indeksfond

…liksom alle “Guyana” fond :sweat_smile:

1 Like