Har noen kronasjer som skal settes i fond på vegne av arvingen og en x som presser på for at vi må ta en bestemmelse for hvilket, hvor undertegnede helt har glemt av å ta et lite dypdykk i materien. Er det grunn til å være skeptisk til DNB Teknoligi mtp den svært gode avkastningen siste årene? Investeringen har en 5-års perspektiv i første omgang.
Jeg liker teknologifondet til DnB veldig godt. Anbefaler deg å høre på podcast med teamet som forvalter fondet.
Ganske sikker på at de har vært med i pengepodden ihvertfall to ganger. Da får du litt innsikt i hvordan de jobber, og hvilke perspektiver de har for sine investeringer.
Mener du de siste 20 årene?
Historisk avkastning er ingen garanti osv men ligger på rundt 20% i året siste 20 år mener jeg å ha lest.
Da er det meste kanskje tatt ut allerede
«Etter 20 gode år kommer 20 dårlige»
Holmes, 2024
Lag ditt eget kombinasjonsfond med renter og aksjefond.
Tror også jeg kjøpte når DNB Teknologi var på topp for 8 år siden elns.
393,91 % opp siden
DNB Teknologi har hatt vannvittig avkastning, men de siste årene har fondet fått en mer defensiv profil (mindre crazy vekst). Det er heller ikke imponerende hva de har fått til mot relevant indeks (tech) i senere tid. 2022 var greit, men det skyldes som nevnt mindre vekst.
Jeg vet ikke helt hvor det skurrer, synes ikke det ser då ille ut til nå i år, eller feks siste fem år.
Fornybar raller i Usa
First Solar feks +19%
Flere andre tosifret
Fint med litt presse også der Heimdal fortsetter å levere
Nå som renter er på vei ned i sverige. Vil det være en god ide å sette inn litt penger i odin eiendom D?
Opp 48% på et år og 10% siste måned
Tech fallet fortsetter eller snur det opp igjen rett rundt hjørnet så det er nå man skal kjøpe ?
Jeg synes det ser toppish ut
Fint for meg som akkurat fylte jævlig mye på
Jeg sliter litt med å innse at AI etc har nådd toppen.
Men verre timing enn min inntreden i Tech fond nå skal man lete lenge etter
Kursene kan ha gått litt mye sikker over lengre tid, men tror jeg biter meg fast i stedet for å gå over til noe annet.
Jeg fyller nok bare på jevnt og trutt med en viss spredning i andre fond også. Over tid vil det lønne seg. Det er hvert fall min oppfatning.