Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Spørsmål bare ang kjøp av fond.
Hvorfor går det flere dager føre et kjøp gå igjennom ?
La inn kjøp på tirsdag, ennå ikke gjennomført.
Det skjer hver gang. Har ikke tenkt noe over det før, men bare lurer :slight_smile:

Først må fondet sette kurs (NAV) og så er det oppgjør t+1 eller t+2.

Skulle jo tro at fondsoppgjør kunne digitaliseres til å skje tilnærmet umiddelbart.

Det varierer fra fond til fond, noen går igjen samme dag om du legger kjøp før kl 12.

Ja, men en del fond med eksponering i USA venter med kurs til neste dag

1 Like

Takk for svar her :slight_smile:

Hva tenker folk om ETF-er for langsiktig sparing? Man kan få dem ned i < 0,15% årlig kostnad, som slår de aller fleste fond. Når man kjøper og selger kommer en spread og et vekslingsgebyr, men det er ikke store summer sammenlignet med årlig avgift.

ETF-ene er registrert i Europa, utvalget er godt og man kan ha dem på en ASK. For meg framstår det som et billigere alternativ til indeksfond, gitt at man ikke kjøper og selger ofte.

1 Like

Det er vel akk dette det står på da. Hvor ofte skal du fylle på?

https://www.morningstar.no/no/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P000171ZZ

Jeg skal inn med et større beløp over tid, deretter kanskje rebalansere en gang i året. Nå spurte jeg ChatGPT om kostnader, og hvis den har rett er rentevekslingsgebyr samt spread (som er liten i likvide ETF-er) ca. 0,5-0,6%.

Min foreløpige konklusjon:
Om man kommer til å gjøre endringer én gang i året eller mer så lønner ikke dette seg mot et indeksfond man kan få med en 0,20-0,30% årlig avgift. For buy and hold vil de fleste ETF-er slå fond på avgifter.

EDIT: Fant også en gjennomgang av Nordnet her: Slik sparer du billigst med ETFer | Nordnet Dette bekrefter at man må sitte stille lenge før ETF-er lønner seg mot fond mtp. avgifter.

1 Like

En ting med Etf-er er at man kan treffe intradag, som igjen gjør at man fort tjener om den halve prosenten.

4 Likes

Godt poeng.

Kan man treffe intradag så kan man vel like godt bomme intradag, eller hva mener du?

3 Likes

Intradag pleier å gå bra :sweat_smile:

Poenget er vel at vha. litt enkel teknisk analyse kan kjøpe f.eks. på en pullback og spare 0,5% eller kanskje mer.

Noen med erfaringer med ETFer på ASK? Hvilken børs bør man bruke? Er mange europeiske børser som tilbyr identiske ETFer (Frankrike, Tyskland, og Sveits f.eks)

Etter 45min på telefonen med DnB med å bli sendt frem og tilbake mellom totalt 8 mennesker. Fikk jeg til slutt en Mail adresse hvor jeg skulle garantert få svar. «De er ekspertene på ASK og fond»

Godt å se at kundeservice fortsatt er en prioritet i landets største bank :joy:

7 Likes