Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg gjorde en del research ang. priser og plattformer nylig. Foretrekker desktop for dette, så kan ikke si så mye om apper. Men Kron kommer godt ut prismessig og om det ikke er så viktig å ha full kontroll f.eks. i forhold til rebalansering. Selv endte jeg opp med Nordnet. Årsaken var prisingen, utvalg og grad av kontroll. Har også mesteparten i ETF-er og ikke fond, og der har Nordnet bra utvalg.

Bruker også Kron til fond + IPS. Billig og bra - og en overlegen app.

For meg som bruker Storebrand til en del banktjenester passet det fint at de kjøpte Kron. Gode betingelser der også.

Hva tenker folket om prising av markedet og veien videre nå?

Jeg sitter stadig med følelsen av at ting er litt dyrt mtp. uroen i verden, utviklingen siste 10+ årene osv…? Kjøper stadig noen andeler, men sitter også med mye krutt klart.

Markede holder seg bra i 2025 men 2026 blir ned. 2027 og 2028 ny opptur. Fra 2030 blir mer usikker på grunn av AI. AI ser ut til å forandre det meste og fra 2030 bør vi starte å sjå effekten av det.

Så kjøpe mer tech?

Min spådom er at vi står på kanten av et bratt stup

2 Likes

Vi er nedenfor trendlinjen, men ikke nedenfor støtten. Jeg er skeptisk til at oljeprisen kan falle noe særlig under støtten uten at det er et sterkt signal om at ting er i ferd med å knekke.

Kina gjør det ræva, Europa gjør det ræva, men USA holder koken. Alt tyder på at USA kommer til å kjøre en enda mer næringslivsvennlig politikk enn Biden. For amerikansk næringsliv vel å merke.

Jeg tenker at så lenge USA holder koken, så vil ikke aksjemarkedet totalt sett krakke, men jeg tror det vil være sektorer som gjør det dårligere. Hvilke? Vet ikke. F.eks. oljesektoren har gjort det dårlig siden 2023.

4 Likes

Det er ikke gitt at Europa holder koken selv om USA skulle gjøre det. Noe jeg også tviler på, men setter ikke penger på USA ene eller andre veien.

1 Like

Det er jeg helt enig i, men jeg tviler på at det krakker i Europa uten at det krakker i USA. Utviklingen i det europeiske aksjemarkedet har over lang tid vært dårligere enn i USA (alltid?).

USA har noe Europa ikke har og det er nok billig energi. Norge og Sverige har tradisjonelt hatt nok billig energi, men når Tyskland skrur ned atomreaktorer samtidig som de ikke lenger får kjøpt billig russisk gass, så er det ikke lenger sant.

Hvis Norge og Sverige hadde endret sine betingelser for overføring av strøm ut av landet slik at den innenlandske industrien ble skånet for Tyskland sin energipolitikk, så tenker jeg at begge landene egentlig sitter godt i det.

Dette er forresten hvorfor jeg har sett på å ta opp valutalån i Euro. Samtidig, når det er urolige tider, så pleier NOK å gå nedover. Det er vel heller tidspunktet å gjøre et slikt stunt. :stuck_out_tongue:

2 Likes

At USA har nok billig energi er en sannhet med modifikasjoner. Ja totalt sett produserer de nok, men som en del andre land er det store utfordringer med infrastrukturen for strøm. Dette har gjort at flere steder allerede er sprengt og prosjekter må legges på is. Og dette problemet kommer ikke til å bli mindre siden oppgraderingen av strømnettet ofte ligger langt bak planer som mange selskaper har. En del selskaper prøver omgå dette ved å legge nye prosjekter nære der produksjonen er stor eller de planlegger egne løsninger for å få nok strøm. Uansett vil nok dette bremse en del investeringer. Som jeg egentlig tror er bare sunt…

Energikrevende industri burde alltid legges nær produsenten(e) og har tradisjonelt blitt lagt der. Se bare på Rjukan.

Med Trump som president i 4 år nå, så tror jeg reguleringer vil bli løsnet slik at det er lettere å få startet opp nye kraftverk. En økonomi som investerer i infrastruktur til en rimelig penge er en økonomi i vekst.

USA er høyt prisa, men mye kommer an på i hvilken grad man tror generativ AI vil føre til en betydelig produktivitetsvekst. Jeg fikk en del cash nylig og har gått inn med 50% i et globalt fond som inkluderer framvoksende markeder, samt S&P 500 og OSBX, siste som en hedge fordi den er råvaredrevet og for å redusere valutarisiko.

30% er i likviditetsfond med ca. 5% årlig fortjeneste, 20% på bankkonto. Planen er å snitte seg inn nedover ved fall. Dette er mest gjort av psykologiske grunner, for all statistikk viser at jeg mest sannsynlig vil tape på det, også når aksjer er dyre, som i USA nå. All researchen jeg har gjort peker mot at det er hold i at “time in the market beats timing the market”.

Hvorfor ikke bare ha de 30% på sparekonto i stedet for likviditetsfond? 5% flytende med 4 uttak i året…

2 Likes

Helt klart lurt, så får man innskuddsgaranti på kjøpet

Mister en del av renters rente effekten med vanlig sparekonto da, ettersom du må skatte årlig på renter der, men har utsatt skatt på likviditetsfond i for eksempel “Investeringskonto Zero” hos Nordnet.

Lå vel på rundt 5,5% da jeg gikk inn. Men mest praktiske grunner: Jeg kan ha alt hos Nordnet i stedet for i en annen bank og planlegger å redusere andelen her og kjøpe meg inn i fond.

1 Like

For ordens skyld - det var ikke ment som kritikk, mer spørrende.

Skjermingsfradraget er et godt poeng, men jeg leste det ikke som at det var en plassering som skulle vedvare over flere år.

Hvem er det som tilbyr valutalån, og på hvilke vilkår?

1 Like

I morgen tryner alle globale fond big time.

Selge halvparten av global index og kjøpe Europa index ?

Eller er det bare å holde🤞
Trenger ikke pengene på en god stund