Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg gir opp norsk børs. Blir fond framover med små unntak som små poster

1 Like

Har foretatt meg endel research angånde valg av 3-4 fond med god spredning i markedet.

For meg som kunde hos Nordet synes jeg det er vanskelig å finne gode grunner til å velge noe annet enn Nordnet sine fond, da med tanke på pris. Spesielt når det begynner å bli større beløp man har invistert er det mye penger som går bort ved for dyre fond.

Det er selvfølgelig begrenset med historie bak Nordnet sin avkastning i fond sammenlignet med mange andre. Men mange fond som koster fra 1% til 1,5% årlig er veldig like Nordnet sine som koster 0,30%-0,50% årlig.
Tenker da på Index, men aktivt forvaltede er egentlig like.

Er dere enig eller uenig, og hvorfor?

Billigste indeksfondet er vel dette: KLP AksjeNorge Indeks P - KLP.no hvor du betaler 0,18% årlig.

1 Like

Jeg kjører
DNB TEK
DNB Industrisektor
DNB Global
DNB material

Føler de gir relativt grei spredning, DNB tek har litt høy kost, men er godt forvaltet og jeg liker eksponeringen godt.

5 Likes

Ser veldig fornuftig ut! Hvordan vekter du de? Har du noen strategi for rebalansering?

Er vel blant annet Aker BP, Mowi, Vår Energi, DNB/Sparebanken Vest og Gjensidige som er grei å holde over tid på norsk børs. Solide bedrifter med gode utbytter.

Tyngst i TEK, Industri og global. Og litt mindre i material.
Om man ønsker enda bredere nedslag kan f.eks Health Care og en Europa Indeks fylle fint inn.

Jeg er ikke særlig fan av emerging markets, føler de stort sett leverer dårlig og har veldig høy kost…

Rebalansering…mmmm…ikke noe forhåndsbestemt. Tenker at dersom f.eks Tek og Industri går veldig bra i en lang periode, og inget fundamentalt i verden er endret gir det lite mening å flytte til fond som går dårligere i et annet segment. Dette er jo en fordel man har når man forvalter selv vs å bruke forvalter.

1 Like

Har hatt sånn rundt 8 % i emerging markets nå i 6 mnd og det er fullstendig stille i det fondet. DNB India Retail. Vetta faen hvor lenge man skal holde på den før man eventuelt kapitulerer. Det hadde jo gått bra i forkant (jeg vet det ikke har noen garanti).

Noen som har sett litt på og gjort seg tanker rundt DNB kjernekraft indeks?

KLP og Kron har også billige fond, men typisk på sine egne plattformer. Jeg bruker også Nordnet, men bruker først og fremst ETF-er da du oftest får disse med lavere løpende kostnader enn fond.

Blir det enda en løgn,eller fradrag på etterbetaling.,?:thinking:

1 Like
4 Likes

Lurer på om det er lurt å bytte til litt mer defensivt fond med 50% renter/50% aksjer
Eller er det dårlig tidspunkt å spare i renter nå?

1 Like

Tror det kan bli urolig i alle markeder fremover, men gode rentefond med god diversifisering vil jo selvfølgelig være mindre utsatt. HY fond kan gi deg ca 8 %, men litt risiko. Rene pengemarkedsfond bør være tilnærmet risikofritt, men husk at det som regel er bedre og også 100 % sikkert å nedbetale lån om man har det og det ikke utløser masse skatt.

Takker. Dette gjelder langsiktig pensjonssparing
Lurer på om det kan være lurt å ta en pause fra rent indeksfond og bytte over til fond mer mer renter

1 Like

Jeg ville kanskje gjort det om det var min pensjon.

Har selv solgt en del i februar og satt inn i HY. Men ikke mer enn ca 30 % av porteføljen, og fra en 100 % aksjeportefølje.

Ok, det høres ikke dumt ut. Lurer litt på 30 % aksjer og resten en blanding mellom korte og lange renter

1 Like

Du får fortsatt ok årlig fortjeneste i et pengemarkedsfond (svært sikkert). Jeg bruker KLP likviditet. Men med den uroen som er i markedet nå ser jeg på dette som en mulighet til å selge rentefond og kjøpe mer aksjer (først og fremst bredt, globalt indeksfond som inkluderer fremvoksende markeder). Jeg har 30% i rentefond nå, men ønsker på sikt å ha så å si alt i aksjer. Tidshorisont på 20+ år.

Problemet er jo at de fleste indeksfond er 70% amerikanske.

2 Likes