Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Ja, og det kan de som har hatt penger i dem de siste tiårene være glade for. Selskaper vektes jo inn i fondet etter market cap. Gitt en ny verdensorden med f.eks. mer vekst i Kina, så vil dette reflekteres i fondet.

ETF-en jeg har mest i, Invesco FTSE All-World UCITS, har forøvrig “bare” ~ 64% allokert til USA per i dag.

Har som regel 10-25% i renter, og bruker det i praksis mer som en sparekonto. Mistenker vi er nær en korreksjon i aksjemarkedet så lurer på og man kanskje burde vurdere og øke andelen enda litt.
Kan dog være verdt å nevne at blant annet under covid fikk mange rentefond også en betydelig knekk.

1 Like

Ja, men poenget mitt er at det er ikke mye fremvoksende markeder i globale indeks.

Omrokkerer litt av portisen til hedgefond neste uke. Noen gode tips?

Kommer sn skikkelig smell i aksje markedet i nærmeste fremtid…

3 Likes

Jeg solgte 80 % i dag morges før åpning og allokerte det andre til Europa index. Så får vi se hvor smart det egentlig var.

Jeg byttet til 50/50 renter/aksjer

2 Likes

Stjålet min logo, bingo? Anyways - beholder ca samme fordeling rentefond/aksjer. W1DOW er ned 4,6% fra topp så det er ikke noe å grine av. i 2021/22 falt den 30% i løpet av et år.

Denne er resten av verden unntatt usa, har slått usa ettertrykkelig hittil i år

2 Likes

Den hadde gitt meg nesten ingen avkastning da dollar er ned nesten 8% mot SEK

Ja, Sverige har gjort det bra i år, men det skriver i hvertfall jeg mer om på andre tråder. Her var det snakk om amerikanske aksjers dominans i globale indeksfond.

1 Like

Jeg mener valutaparet USD/SEK. Målt i SEK ville denne etfen gitt meg nesten ingen avkastning

Ja, det skjønte vi. Alt handler ikke om deg.

Ville bare påpeke at valutaeffekter er betydelige. Nok er nesten 4% opp mot Usd

3 Likes

Valutaeffekten er akkurat like betydelig enten fondet består av amerikanske aksjer eller ei. Verden minus usa har slått verden, og det finnes muligheter for dem som ønsker en slik eksponering. Men ok fint, da vet vi at valuta spiller en rolle i tilfelle det var uklart for noen.

2 Likes

Den etfen er vel ikke kjøpbar fra Norge?

38 eiere har i hvert fall klart å få kloa i den via Nordnet. Hvor de bor vites ikke. Nå får jeg beskjed av TI at “A great discussion includes many voices and perspectives. Can you get anybody else involved?”, så da sjekker jeg ut av denne spennende diskusjonen.

1 Like

Hvis man kjøpte før 1. oktober i fjor, så var man ikke avhengig av at ETF’en var UCITS.

Man får beholde og selge whatever man kjøpte før denne dagen, men man får ikke kjøpe lenger.

Muligheter til kjøpe produkter som SVOL eller ZROZ forsvant dermed over natta, fordi det ikke finnes UCITS varianter (meg bekjent) av dem.

1 Like

Aner ikke hva du prater om , men sikkert riktig. Kan prøve denne da

Jepps, skal gå an å kjøpe.

Må være UCITS nå :unamused:

1 Like