Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Nordnet har litt problemer med å plassere Canada på kartet :rofl:

Mye Japan i den der da

2 Likes

Omtrent samme andel som man får når man trekker fra USA og EM-landene på denne lista, tipper jeg, men det har jeg ikke undersøkt

Noen som vet om lignende fond som BOXX?

Forsøker å grave frem til hva som kan være en pen hedge for en ASK i disse dager, utenom gull-etf og utilities. ETFer som er eksponert mot obligasjoner enten via aksjer i beholdningen, eller andre instrumenter - uten at ETFen er spesifikt klassifisert som rente.

Noen idéer?

Avanza i Sverige har 1421 fond å velge mellom, dette er topplisten så langt i år

2 Likes

Da har vi nådd toppen for denne gang?

DNB planlegger to forsvarsfond – E24

6 Likes

Hva er det Sissener Canopus baler med om dagene egentlig?

3 Likes

Godt spørsmål. Han bruker i hvert fall en god del av tiden sin på å skjelle ut “de udugelige politikerne våre” i diverse “kronikker” og intervjuer. Brukte Jarle Aabø som ghost writer på bloggen sin for å skrive til dels hatske innlegg om enkeltpersoner i politikken. Mens hans egne prestasjoner er, vel, i beste fall gjennomsnittlig. Jeg kan ikke fordra ham, men andre betaler tydeligvis gladelig honorar for aktiv forvaltning her.

3 Likes

Noen som har en formening om hva en bør sitte med av obligasjoner nå? Om noe i det hele tatt? Pengemarkedsfond, obligasjonsfond eller High yield? Pengemarkedsfond og Obligasjoner som i hovedsak har lån til stat, kommuner og banker bør vel være greit å sitte med om dagen?

1 Like

Er vel kanskje et poeng å kutte litt med på High Yield, øke i likviditets- og obligasjonsfond.

1 Like

I Norge får dere vel over 5% på sparekonto med innskuddsgaranti opp til 2 mill per bank. Det er veldig attraktivt

2 Likes

Ja sant nok, men er ute etter noe som jeg kan sitte med langsiktig som forhåpentligvis gir typ 1-3% høyere rente enn det banken gir, hvor jeg samtidig da slipper å skatte av renteinntektene årlig. Obligasjonsfond hvor porteføljen har 3-5 års binding er kanskje ikke så dumt hvis det nå forventes at rentene skal kuttes?

1 Like

Tenker du på norske eller utenlands ?

Norske

Noen som sitter i Heimdal Høyrente N ?

Sitter støtt.
Forvalter Erik Hagerup er stadig på kommentarfeltet til Shareville/Nordnet og oppdaterer om hendelser og store svingninger i fondet. Opplever at han er flink til å finne “penger på gaten”.

6 Likes

Denne kan være en KLP Likviditet P - Sammenlign og kjøp fond | Nordnet

1 Like

Har puttet en del peng i fond 50 /50 i heimdal utbytte og høyrente.
Ser nå att jeg må selge litt fond for å betale skatten min.
Så da lurer jeg på hva er best. Selge I dag og betale skatten min, Eller sitte stille i båten og selge i september. ? I fjor så var det lite bevegelse på utbytte fondet, men i år so har vi Trump. Hva trur dere er det lureste her . Selge nå menst man har pengene eller vente og se om det går opp og selge i september.

Selg nå. Betal skatten.

Vurder også å bytte det som er igjen fra Heimdal Utbytte og Høyrente til noe som er tryggere i krasj / finansiell krise, f.eks obligasjoner, eller likviditetsfond. Ev. bare ta pengene og sett de på en kjedelig høyrentekonto. Det skjer så mye rart geopolitisk og makroøkonomisk nå at oppsiden trolig er liten, mens nedsiderisikoen er mye større enn de fleste innser, imho.

1 Like

Hvor lenge etter Utbytte er slept blir pengene fordelt på fondene ? Noen som veit ?

Har ingen anelse må jeg innrømme. Men er det noe ala utbytte for aksjer, så tar det et par virkedager (litt avhengig av hvilke banker som korrelerer) før det er på konto.

Har selv et (sannsynligvis tåpelig) spørsmål. Får en del utbytte hver måned fra en aksje (DVD) og vurderer å dytte det inn i fond. Noen som en gang fortalte meg (rett eller feil) at man bør i så fall (uavhengig av hvilket fond) investere før børsen åpner, for da får man med seg sluttkurs dagen før. Stemmer det, eller spiller det ingen rolle når på dagen man legger inn ordren?

Det var det hele, fortsatt god påske!:slightly_smiling_face::beers: