Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Han satt vel ganske tungt i Novo da det smalt om jeg husker rett. Forstår at året hans er r***a, men forvalter bruker vel ikke slike utrykk og sugd ****** etc :wink:

Var for tidlig inne i Novo. Sitter fortsatt med en del Novo. Men Bouvet og et par andre (er det han som er så glad i det der svenske online gambling-selskapet? Evolution?) har også tynget ned. Hvis man tror at Novo skal opp så det kanskje ikke så dumt å kjøpe Veritas. Men må si jeg liker Ole André Hagen, som nå forvalter både Global Focus (etter MMs bortgang) og sitt eget fond. Virker som han har satt seg godt inn i Mølsæters tankegang. Her fra FA-tv i går:

2 Likes

Disse fondene virker uoversiktlig dyre. Er de verdt kostnadene som følger med?

Ja merkelig valg. Kjenner ikke caset men ville tro det er regulatorisk risiko der. Myndigheter vil vel beskytte folk mot gambling. Ser den er ned 38% på 3 år.

Største faren med verdi som strategi er vel verdifeller( value traps). Hvis du er den eneste i markedet som mener aksjen er billig er den kanskje ikke så billig…

2 Likes

First Global Focus vs. Nordnet Norge Indeks siste fem år.

Og markedet de årene har stort sett bare gått en vei. Eller for å si det sånn: I et bull marked er “alle” investorer flinke.

I et bear marked tenker jeg at index vil gjøre det betydelig dårligere enn en value-tilnærming med billig prisede aksjer. Selv om vi kanskje snakker om dårlig avkastning vs. skikkelig dårlig avkastning.

5 Likes

Har fond egentlig en ticker eller et tradingsymbol? Sånn som dette?

Hva skulle ticker vært her?

Men det har ISIN, seff.

3 Likes

45 minutter. Har ikke fått hørt ennå. Sikkert verdt tiden.

3 Likes

Finnes det rene energi fond? Jeg kjenner til “DNB Kjernekraft”, men jeg tenker da på et energi fond på kryss av sektorer. Med all denne AI satsingen så tror jeg det hadde vært interessant å satse på.

2 Likes

Bgf world energy

2 Likes

Skulle fantes et indeksfond. Forferdelig dyre de BGF fondene.

1 Like

Hva med en ETF?
Amundi STOXX Europe 600 Energy Screened UCITS ETF

Årlig avgift 0,30% står det hos Nordnet.

Edit:

Amundi S&P World Energy Screened UCITS ETF har avgift på 0,18%. Man får gå gjennom beholdningen til fondene og se hva som er forskjellen.

3 Likes

Anbefaler denne. Meget interessant lesning om aktive vs passive fond.

3 Likes

Veldig interessant!

Dette plager meg veldig for tiden. Har som mål for 2026 å slutte/redusere kraftig investeringer i enkeltaksjer og komme meg over i fond. Jeg vegrer meg mot å kjøpe passive fond fordi de har så mye dritt, men jeg har internalisert «sannheten» at aktive fond er dyrt. På et eller annet tidspunkt blir det nok passive kjøpere til at det er bedre å ha aktive fond, og det er godt mulig vi er forbi allerede.

7 Likes

Hvorfor ikke kjøpe ETF i stedet ?

Det som er ille et at vanlige folk får rådet om å kjøpe globale indeksfond. Type han Hallgeir Kvadsheim og andre folk lytter til. Folk flest skjønner ikke risikoen de da kjøper

6 Likes

Dyrt er et relativt begrep, hvis indeks raser…

Hva mener du her? ETF = Exchange Traded Funds og er vel nesten uten unntak basert på en eller annen indeks

1 Like

Jeg har viktet over mot fond siste tiden. Fortsatt mest aksjer, men jeg synes mange har dårlig direktavkastning vs rentefond, men med høyre risisko. Også vs aktivt forvaltade aksjefonder.
En indexfond har ju med allt, inkl møkka-aksjer. Så jeg tror forvaltet er bedre. Egentlig blir det nok helt OK hvis man har index - oppenbart usle aksjer.

1 Like