Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Veldig sansen for både First Impact og Global Focus, men har skalert disse veldig ned for tiden pga eksponeringen mot Kina og Japan. Er snakk om muligheten for hhv intern uro ifm Xi sine purges i militæret, og i Japan har det akkurat vært valg som kan påvirke mye fremover. Eller, for å si det sånn, Sanae Takaichi calla en snap election og vant med en landslide. Har nå 2/3 av setene i parliamentet (med samarbeidspartnere) der borte. Et slikt mandat for tydelig styring er det vel en stund siden noen har hatt, kanskje sist var Shinzo Abe? Kan fort bli tatt noen drastiske økonomiske grep der som får uante ringvirkninger (carry trade osv…)

2 Likes

ETF er som regel billigere enn aktivt forvaltede fond

Ikke bare som regel, det er de nok alltid. Men ETF er nesten alltid dyrere enn vanlige UCITS fond som bare har daglig handel. Så om man skal være investert over litt tid lønner det seg å bruke de vanlig indeksfondene, men om du skal trade markedet på kort sikt er selvfølgelig ETF et godt alternativ.

Kommentarer til dette?

Jeg likte den linken som ble postet tidligere om first global fokus. Men om de har bytta forvalter er jeg litt skeptisk. Og hva med strategien?

Mye av fallet i år er vel dollaren? Mente jeg leste at forvalteren var en som samarbeidet og gikk i “god skole” hos den forrige før han døde.

Henger ikke helt med på denne logikken. ETF-er notert i Europa er vel stort sett også UCITS, så det er ikke to ulike kategorier. Årlige kostnader for f.eks. globale fond er etter min erfaring stort sett lavere for ETF-er (f.eks. nede i 0,15% årlig), men det påløper kurasje og vekslingsgebyr for kjøp og salg ved ETF-er, noe det ikke gjør ved ordinære fond — med andre ord vil det koste mer jo mer man kjøper og selger disse.

1 Like

https://www.dn.no/marked/reitangruppen/magnus-reitan/kapitalforvaltning/reitans-oljefond-narmer-seg-ti-mrd-kuttet-kostnader-med-ki/2-1-1943695

Synes denne var interessant. Er jo endel her som klager over at de vil være i fond, men ikke ha alt mulig av “drittaksjer”. Med KI, så kan du lage ditt eget fond?

2 Likes

Noen spes grunn til at det går 5-6 virkedager før mine fondskjøp via spareavtale dukker opp, mens mine enkeltkjøp dukker opp ila 2 dager?

Dette gjelder dnb.

1 Like

Pensjonssparing 11 år til minst
Hva ville dere investert i nå av fond, bare vanlig indeks ?

Jeg har blandet rente og tilvekstfonder. Ca 50/50. Ikke noe rene indexfonder. Men det er jeg det.

1 Like

Kombo av rentefond typ High Yield og Obligasjonsfond (lavere risk enn HY), med noen veldig beskjedne posisjoner i gull/sølv-miners + et par aktivt forvaltede fond jeg har et svakt punkt for (fordelinga pr. nå er 45% HY/45% obligasjonsfond /10% i resten ca).

Ville vanligvis ikke vært så tungt vekta mot obligasjonsfond, men kjører heller noen %-poeng lavere årlig avkastning frem til jeg er tryggere på at bunnen ikke faller ut av markedet i bytte mot ganske begrenset nedsiderisiko i obligasjonsfondene.

2 Likes

:+1:Tips til fond? Eller hvilke av disse ?

Dette fondet ser bra ut hvis noe skal være rent aksjefond

Jeg ville (og har også selv) investert en god del i HY fond. Om du er langsiktig bør det kunne gi en pen avkastning om fondet er bra. Se f eks Arctic sine rentefond.

Fremvoksende markeder eller nordisk indeks nå?

Krona kan ende med å styrke seg fremover.

Så selv om emerging markets er interessant i seg selv, så ville jeg gått for noe hvor jeg ikke var eksponert mot valuta.

Jeg ville kjørt noe norsk HY.

Heimdal, Fondfinans, ev. First. Eller litt av hver. Mange tilbydere der ute. Kan forsåvidt være greit å lese litt hvem de har lånt penger til. Hvis det er de samme firmaene som går igjen (og det gjør det på noen norske HY-fond) så ligger det ingen beskyttelse å eie forskjellige fond.

1 Like

Tid for å ha alt i rentefond eller

bør gullfond og aksjefond også inn i miksen ?

Det vil du få høyst forskjellige svar på avhengig av hvem som svarer.

Jeg tenker det er tid for å ha mer eller mindre alt i rentefond med varierende grad av risiko (HY og obligasjonsfond). Første faller en god del om markedet krasjer, men bør vel (som kreditorer) hente seg inn mye raskere enn et aksjefond om det blir mye konkurser. Obligasjonsfond er ganske low risk og bør falle lite. Fin måte å potensielt sitte med ledig cash til å handle hvis man tror ting har bunna ut.

Men jeg har altså gjort dette primært fordi jeg tror det kan bli et turbulent år (det er alt for mange ting i bevegelse nå rent geopolitisk og makroøkonomisk nå, til at noe ikke gir etter før eller senere). Det er ikke vanlig strategi for meg.

Eller, for å si det sånn: Dette er et år jeg er mindre opptatt av potensiell oppside enn jeg er av å begrense mulig nedside.

Krasjer markedet, så kan det godt være det blir en flight to safety i retning gull, men miners har det med å falle med markedet. Så lite gullgruver eller aksjefond for meg her og nå.

2 Likes

Under finanskrisen i 2008 opplevde gullaksjer og gullprisen en todelt utvikling:

en innledende korreksjon etterfulgt av en kraftig oppgang, da gull ble ansett som en «trygg havn» i et ellers kollapsende finansmarked.

Her er hovedpunktene om hvordan det gikk med gullaksjer under finanskrisen:

• Innledende fall (Midten av 2008): Selv om gull i seg selv ofte regnes som en trygg havn, falt gullprisen og gullaksjer midlertidig sammen med resten av markedet fra mars til oktober 2008. Dette skyldtes at investorer måtte selge unna eiendeler (inkludert gull) for å dekke “margin calls” og sikre likviditet.
  • Kraftig oppgang (Sent 2008–2009): Etter det innledende fallet steg gullprisen markant, og gullaksjer fulgte etter. Fra bunnen i 2008 og utover 2009 økte etterspørselen etter gull som trygg havn drastisk.
  • Gullgruveaksjer overgikk gullprisen: Mens gullprisen i seg selv økte kraftig, opplevde mange gullgruveaksjer enda sterkere vekst i perioden etter det første panikksalget. NYSE Arca Gold Miners Index (en indeks for gullgruveselskaper) hadde for eksempel betydelig oppgang fra bunnen i 2008.
1 Like

Jupp. Ingen grunn til å være med på turen ned, spør du meg.

Men heller ingen garanti for at ting utvikler seg som ting har utvikla seg før.

3 Likes