Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Setter alt i et gørr kjedelig KLP obligasjonsfond og ser an litt. Tipper gull går opp som bare det da
Men sette pensjonspenger som har gått så bra siste årene over i gull ta jeg ikke sjansen på jeg heller.

3 Likes

Men antakelig stemmer fortsatt at med 10-15 års horisont vinner indeks
Vanskelig å time når man skal over i rent aksjefond igjen og da vinner som oftest de som bare holder seg rolig gjennom alt til slutt.

1 Like

Jeg ville vekte ned andelen indeks i min pensjonskostnader, og også vekte ned andelen i USA. Sparret litt med et utvalg språkmodeller og landet på dette:

Tanken er at aksjer fortsatt vil stå for hoveddelen av veksten, men en solid andel er nå over i ting som skal holde seg relativt stabile (obligasjoner, renter) samt ting som forhåpentligvis vil kunne gå i motfase med resten av markedet i noen av de krisescenariene jeg ser for meg (gull, europeisk forsvarsindustri).

Tar veldig gjerne imot innspill til forbedringer!

1 Like

Hvis det blir en fredsavtale skal vel defense ganske hardt ned ? Litt sent å gå inn der nå?

DnB global indeks A har 72,1 % i USA

1 Like

Hvor tenker du på nå, Ukraina?

Jeg tenker for det første at vi er et stykke unna en faktisk fredsavtale der. Dessuten har både konflikten og måten USA har håndtert det på, vist oss at Europa må satse på eget forsvar.

Ja, er klar over at det fortsatt er en del USA i miksen. Men da er det 70% av 35%, vesentlig bedre enn utgangspunktet som var opp mot 70% av totalen.

1 Like

Ja tenker det vil føre til stor nedgang før det evt går opp igjen
Men slett ikke sikkert det vil bli en avtale nei, men sliter med å se for meg noe annet
Defense aksjene har vel blitt ganske dyre nå også ref Kongsberg
Ser poenget ditt med USA, det står seg bra

1 Like

God mulig du har rett. Det viktigste for meg er uansett en mer reell spredning mellom ulike aktiva som ikke alle nødvendigvis utvikler seg i samme retning. Tenker kanskje å vekte ned USA/global indeks ytterligere til fordel for europeisk, men til tross for språkmodellenes forslag ønsket jeg ikke å satse på emerging markets i denne runden. Føler at det fortsatt er mye uro som ikke har spilt seg helt ut både i Kina, India og sør-amerika.

1 Like

Utifra mine tanker nå lurer jeg på om jeg ikke skyver alt inn i dette kombinasjonsfondet

Grei årlig gjennomsnittlig avkastning med unntak av 2022. Til å ha såpass lite aksjer er det de andre årene bra avkastning
Om år 2022

KLP Kort Horisont
opplevde en uvanlig svak utvikling i 2022 fordi både aksje- og rentemarkedet falt samtidig, noe som rammet fondets sammensetning hardt.

[image]KLP +1

Her er hovedårsakene til fallet:

• Kraftig renteoppgang: 2022 var preget av historisk raske rentehevinger fra sentralbankene for å bekjempe inflasjon. Når markedsrentene stiger, faller verdien på eksisterende obligasjoner og rentepapirer. Siden fondet har 82 % av midlene i renteinvesteringer , ga dette et betydelig negativt utslag.
  • Børsfall: De resterende 18 % av fondet er investert i aksjer. 2022 var et svært dårlig år for globale aksjemarkeder, blant annet på grunn av krigen i Ukraina og frykt for resesjon, noe som betydde at aksjedelen ikke kunne dempe fallet i rentedelen slik den normalt gjør.
  • Fondets struktur: Som et kombinasjonsfond med “forsiktig” profil forventes det lave svingninger, men 2022 var et ekstremår der de to aktivaklassene (renter og aksjer) falt i takt, i stedet for å balansere hverandre.

[image]KLP +4

Du finner mer detaljert informasjon om fondets strategi i det offisielle prospektet for KLP Kort Horisont hos KLP.no.