Ukraina angrep i natt oljeterminalen Primorsk og har tidligere angrepet Ust-Luga. I tillegg angrep Ukraina oljeledningen til Primorsk. Ukraina nøyer seg mao ikke lenger med å angripe russiske oljeraffinerier, men også annen oljeinfrastruktur.
Jeg er langt fra sikker på at økningen i oljeproduksjon fra OPEC vil gi så lave oljepriser hvis Ukraina ødelegger nok russisk oljeinfrastruktur til at de må redusere sin eksport. Tidligere, så har de ukrainske angrepene ikke klart å redusere eksporten vesentlig, men det er noen tegn til at angrepene har effekt nå. Eksporten så langt i 2025 har vært endel lavere enn i 2024.
@FirstSquawk
·
16s
United States suggests wide-ranging G-7 sanctions on Russian energy to put an end to the conflict in Ukraine.
EIA
Crude: -9.285M
Cushing: -0.296M
Gasoline: -2.347M
Distillates: 4.046M
Oil bears are missing the market’s underlying strength | Semafor
China plans to purchase 140 million barrels for storage between July 2025 and March 2026, according to people familiar with the matter, and will have an additional 200 million barrels of storage capacity ready by the end of 2026. The stockpiling and storage expansion will ensure that the buying spree continues, providing a cushion against oversupply that is, to some extent, decoupled from immediate price signals.
Beyond fundamentals, traders at APPEC repeatedly raised geopolitical risks, from US tariffs and sanctions to the unresolved wars in the Middle East and Ukraine. These risks have translated to a premium on oil prices and may lead to supply shortages. One trader told me: “No one can afford to express bearishness in this market, otherwise you’ll get burnt.”
So far, the dire forecasts for crude prices haven’t played out. OPEC+ is signaling strength, China is stockpiling aggressively, US shale production has plateaued, and geopolitical risks all suggest that the market is tighter than the herd assumes. Those betting heavily against oil may end up regretting it.
Når shale oil decliner så følger gassen på, og mesteparten av USA sin gassproduksjon brukes innenlandsk.
På kort sikt, dvs neste par år, når flere LNG-terminaler kommer on line i USA vil det kanskje bli bra med forsyning til Europa, men når det begynner å synke så vil overskuddet til eksport forsvinne som dugg for sola, og det vil skje samtidig med at norsk gasseksport til Europa vil falle hurtig.
Blir spennende å se hvor gassen skal komme fra da.
“FRACKING: For hvert fat olje som hentes ut fra Permian bassenget må oljeselskapene injisere og deponere tre til fem fat avfallsvann…” 

Energi er også politikk, nå skal Egypt gjøre seg avhengig av gass fra Israel.

Etterspørsel er en funksjon av pris, så når fornybar energi, når man tar inn alle kostnader, blir dyrere enn man trodde , så øker etterspørselen av fossil energi, selv om det blir mindre olje, dvs på dagens pris. Er prisen høy nok kommer mer olje på markedet, noe som denne nyheten fra i dag viser:
Ressurser blir til reserver på økende pris.
Men til syvende og sist så lønner det seg ikke å bruke 1 fat olje til å pumpe opp 1 fat olje, faktisk er det slik at på ROEI = 4 eller mindre blir det en meningsløs oppgave, fordi det er andre ting en bare ressursene i å ta ut oljen som må regnes inn; vedlikehold, bygging, distribusjon osv.
ROEI= return on energy invested.
Mao peak oil er også en funksjon av pris, og snakker vi netto energi så har oljeproduksjonen økt mye mindre enn tallene viser, fordi de viser brutto tall, og ROEI har gått nedover.
Samme prinsippet som i økonom, hjelper ikke med mer omsetning hvis marginen synker, og taper man penger er det bare et tidsspørsmål før man må stoppe aktiviteten.
Det er derfor en litt rar diskusjon rundt peak oil, hvor det er lett å misforstå hva som egentlig er utfordringen.
(*betalingsmur
)

Oljen tester et svakt støttenivå på 65$.
Russland har forlenget eksportforbudet sitt av bensin og har nå et underskudd av bensin på ca 20% av tidligere forbruk pga ukrainsk bombing av raffinerier.
Ukraina fortsetter å bombe russiske pumpestasjoner for olje.
Det har gått så langt at en større russiske finansavis Крым и Севастополь ввели ограничения на продажу топлива skriver at de må gjøre tiltak, bl.a.: “stimulating imports”.
Jeg tror Ukraina vil trappe opp sin bombing av russisk oljeinfrastruktur slik at oljeprisen ikke nødvendigvis faller så mye lenger ned. De er nok klar over at såpass lav pris som nå vil redusere amerikansk produksjon og vil gi Russland bedre betalt på sikt. Det er derfor bedre for Ukraina å kutte russisk produksjon og eksport slik at amerikansk produksjon blir opprettholdt.
Den ukrainske kampanjen mot russisk olje har vart siden august og treffer et par mål i uka. Hittil ser det ut til at dette er hurtigere enn Russland klarer å reparere raffinerier og annen oljeinfrastruktur. Framover vil Ukraina også få tilgang på egenproduserte cruise missiler som potensielt også vil kunne brukes.
“Refineries are highly complex and much harder to repair than simple crude oil facilities like export pipelines, ports, and hubs,” Schieldrop said in the report.
“It can take months and months to repair complex refineries. It is thus mainly Russian oil products which will be hurt by this. First oil product exports will go down, thereafter Russia will have to ration oil product consumption domestically,” he added.
“Russian crude exports may not be hurt as much. Its crude exports could actually go up as its capacity to process crude goes down,” Schieldrop continued
Så, iflg han her, så vil Ukraina først og fremst gå etter raffinerier fordi det er skade som er vanskeligere for Russland å håndtere.
May 23 (Prensa Latina) The Caspian Oil Pipeline Consortium (COC) announced the complete repair and start-up of the Kropotkinskaya oil pumping station damaged by Ukrainian drones last February.
The station, located on Russian territory, was attacked last February 17 by several unmanned aerial vehicles loaded with explosives and shrapnel, and as a result, the facility, one of the consortium’s most important, was damaged and put out of service.
Såååå, jeg tenker at det er verre for russerne enn jeg trodde. Det tok dem rett over 3 mnd i dette tilfellet. Jeg antar skaden var relativt massiv i dette tilfellet. Jeg fant dog ingen andre eksempler, så har litt lite å gå på.
Sånn sett, så ser pumpestasjoner ut som like interessante mål som raffinerier. Spesielt i kombinasjon, så kan slike angrep skape enorme ubalanser i produksjon/konsumpsjon av råolje. Det hjelper ikke at en kritisk pumpestasjon er uskadet hvis raffineriet i enden er skadet. Det hjelper ikke at raffineriet er uskadet hvis pumpestasjonen som frakter olje dit er skadet.
Ukraina fokuserer nok hovedsakelig på raffineriene av flere grunner. Grunner som jeg kommer på fortløpende blir kompleksitet på reperasjoner, effekten på russiske styrkers logistikk/tilgang på Jet fuel/drivstoff/etc øker misnøyen i russisk befolkning pga høyere pris/mangel.
Alt dette kan igjen lede til lavere inntekter for den russiske statskassen, da det allerede nå har blitt innført forbud mot eksport av bensinprodukter. Det har vell blitt skrevet at mellom 20-30% av raffineri kapasitet i russland er ute av drift. Jo høyere denne % blir jo vanskeligere blir logistikken for hæren og samfunnet.
For oljeprisen sin del vil det nok virke noe motsatt tror jeg, har du lavere raffinerikapasitet må større mengder selges som råolje til utlandet. Usikker på effekt og i hvilken grad dette vil påvirke pris.
Helt enig og jeg har tenkt det samme, men så begynte Ukraina å angripe havner og pumpestasjoner for olje. Hvis disse angrepene trappes opp så vil Russland ha mindre bensin, diesel og råolje å selge.
Jeg er usikker på hvordan utviklingen blir. Med økt produksjon fra opec, så kan Ukraina ta ut en god del russisk kapasitet uten at noen blir sure. Utenom russerne da.