Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Å flytte øl fra polet til butikk ville drept tilgangen til godt øl i Norge, det vet alle som ikke bare drikker kjip pils. Man er bra optimist om man tror kvalitetsøl ville fått plass i hyllene, da forstår man ikke hvilke volum det er snakk om.

Det som burde blitt gjort er å tillate bryggeriene å selv (på bryggeriet eller i lokale nært bryggeriet) å selge egne varer uavhengig av prosent.

9 Likes

Utvalget og tilgangen på lokalt øl, OG annet godt øl, er gigantisk i mellomeuropa. Det du foreslår vil kun gagne norsk produsert øl, og monopolløsninger er nettopp der for å ha 110% kontroll på salg, og motvirker tilgangen. Staten gjør jo alt for å forlenge pinen ( fravær av utvalg til overkommelig pris). Alkoholpolitikken har alltid vært noe av det mest idiotiske her til lands. Men folk er vant med den, og godtar idiotiet.

2 Likes

Fra egen beholdning:

Brugge Tripel er A4 øl…
Hertog Jan har jeg ikke sett i Norge og Sverige. Veldig mye fra de er bra saker

4 Likes

I min bok; definitivt den beste juleølen.

2 Likes

Også belgisk. Fikk du tak i det i Norge?

Nei. Nærmeste jeg har funnet den er i Danmark. Handler den for det meste i Nederland.

Dette er da gode nyheter .

4 Likes

Ja, det da mye hyggeligere å ta seg en øl enn å få en sprøyte i armen…! :grinning:

2 Likes

Det holder ikke med EN øl…og det passer jo bra🤪

image
(mitt favoritt svar, selv til funn jeg praktiserer)

Jeg hadde ikke i tankene å søle bort dyre dråper i en petri dish🤪!

vi får møtes på midten og konstatere at “noen” har sølt bort edle dråper

:+1:. Dråpene øker i pris per 1.1 i Nederland, og da er jeg spent på hva prisen på en kasse favorittøl (5%) på tilbud ( 9,50 euro) blir da i Nederland.
Så globalt sett blir dråpene noe mer dyrbare da?

Dont worry and be happy, norges bank satte opp renta, kronekursen kommer til å gjøre deg langt mer kjøpekraftig på nederlands smuglerøl enn en vilkårlig prisøkning der under havflaten.

1 Like

Godt å høre😂.Forøvrig er jeg fra den delen som ligger over havflaten ( Limburg)… som også er den delen hvor man drikker mer øl ( like ved Belgia og Tyskland). 400m fra Tyskland og 4 km fra Belgia….
PS: Nederland demmer opp for vannet, og det blir nok en stor eksportnæring etterhvert….

En kompis som har bodd i Belgia i årevis hadde med seg denne til meg i går :ok_hand:
Vi delte 3 flasker i selskapet, fikk nesten tårer i øynene når han ga meg de tre andre da de gikk.
Den råeste ølen jeg noensinne har smakt, er jo kåret til verdens beste øl flere ganger, av øl forumet Ratebeer.

7 Likes

Jeg ( nederlender) mener at øl fra Belgia og Tyskland ofte bør foretrekkes fremfor nederlandske merker, med noen hederlige unntak.

1 Like

Hvorfor selges det ikke dansk Tuborg og Carlsberg i Norge ?

Da jeg var i kontakt med polet for noen år siden som henviste meg videre til Ringnes som mente volumet var for lavt. Selv har jeg aldri sett eksempelvis Grøn Tuborg i hyllene så skjønner ikke at de kan påstå det.

W12 er klassiker deluxe👍🏻 ikkje så voldsomt hypet i dag lenger, men ett skikkelig kvalitets øl er det🍻
Saint Bernadeus 12 og Rochefort 10 er solide øl i samme gata som kan fåes på Vinmonopolet (usikker om det er i fast sortiment eller ei). SB12 sies vel og å være orginal oppskriften til W12, men mener å ha lest at noe forskjell i oppskriften er det.

Stor fan av belgisk øl sjølv, dog er det lambic som er den hellige drikk for min gane, men du verden så godt det er å skylle ned med ei W12 eller annet godt belgisk øl etter en dag med lambic :grinning:

1 Like

…det skulle blitt leven hvis…

1 Like