Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Det var mange av mine jevnaldrende som begynte å drikke på ungdomsskolen. 16 blir vel starten av videregående, da var det allerede begynt å skli ut for de det ikke gikk så bra for. Selv om jeg ikke tror det hadde hjulpet noe som helst å tilgjengeliggjøre øl til 16-åringene, så tror jeg skaden ville vært ganske begrenset.

At ungdomspartiet til venstre fronter mer radikal liberalisme er vel ikke så rart. Jeg tviler dog på at voksen-venstre vil være enig, siden de stort sett har forlatt klassisk liberalisme til fordel for å være mini-høyre med esg-tilt.

1 Like

Garantert ikke det beste ølet, men helt klart en av de beste reklamene; litt som Bud.

image

Gledelig overraskelse idag- blant juleølene dukket en av mine all-time favoritter opp- ELØ sin Roasted delights imperial porter🥳 er en stind siden den forsvant fra hyllene- løp og kjøp sier jeg!

https://beerangler.com/porter-stoutens-attraktive-lillesoster-3-anbefalinger

8 Likes

Adm får slette om dette ikke er innafor🤔

Smaker meg gjennom årets juleøl (en del av dem ihvertfall🤭) og oppdaterer på link-9 sålsngt og best value for money sålangt
Ringnes Julebokk :yum:

Best sålangt-
Kinn- Tomasmesse

https://beerangler.com/beerangler-rater-juleol-2024

7 Likes

Litt på siden. For de som vil prøve og bake øl brød som skal vist være meget godt.

• 350g hvetemel
  • 150g sammalt hvetemel, finmalt
  • 100g havregryn
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts tørrgjær
  • 400ml Guinness
  • 50g grovhakkede valnøtter

Ovn 250 °C/200 °C

En ildfast gryte eller form med lokk som rommer ca. 4 liter

Rør sammen hvetemel, sammalt hvetemel, havregryn, salt og tørrgjær i en stor bolle (gjerne med lokk).

Hell i Guinness og rør sammen til en klissete deig. Dekk deigen til med lokk eller folie, og la den heve på kjøkkenbenken i 12–20 timer.

Drysse deigen med nøtter og ha den over på et stykke bakepapir strødd med mel. Brett deigen inn mot midten noen ganger. Dryss med mel om den er veldig klissete. Legg deigen med bretten ned og dekk den til igjen.

La deigen heve videre i 2 timer. Sett den tomme gryten (med lokk) i ovnen etter 1 ½ time og sett ovnen på 250 °C.

Ta gryten ut av ovnen etter 30 minutter. Hvelv deigen i gryten, sett på lokket og sett i ovnen.

Stek i 30 minutter, ta av lokket, sett temperaturen på 220 °C og stek i 15 minutter til.

8 Likes

Jag måste slå ett slag för julebokken från mitt nabolagsbryggeri: Løkka Julebokk.

Tydlig karamell-karaktär och härliga julkryddor :yum:

4 Likes

Mild fin quad, mye maltpreg og rosin, litt mye sødme kanskje? God øl men for omtrent samme sum går Ekstra God Jul først 10/10 ganger

3.8/5

5 Likes

Ølakademiet ute med sin Juleøltest. Får ta en tur i morgen og kjøpe noen terningkast 6 :sunglasses:

Ringnes Julebokk og Aas Juleøl Vellagret står på lista. Noen som har teste de?!

1 Like

Smakt meg gjennom 20 forskjellige nå-mest poløl men noen fra butikk også. Favoritten sålang- Ekstra God Jul fra Nøgne Ø

https://beerangler.com/beerangler-rater-juleol-2024

5 Likes

Fint, takk for tips. Aas Vellagret Juleøl var alldeles utmerket, og ingen upris heller.

3 Likes

Mye bra til fin pris, jeg hsnstrer og vil drikke juleøl lenge etter st våren er kommet😂

Det er mye elendighet om dagen, tenker att vi trenger en meget god øl å trøste oss med.

8 Likes

I Sverige for første gang som voksen. Stakkars svensker. Nesten bare dritt øl i butikkene begrenset til 3.5% Bra vi slår dem på noe #borteBraHjemmeBest savner Aass 0% etter dette
Håper systembolaget kan rette første inntrykket

Stakkarene har bare halv pris på øl på Systembolaget. Skulle gjerne byttet.

1 Like

Bytte inntekt også?

Mulig, er vel ikke så langt bak Norge og med et helt annerledes/lavere utgiftsnivå. Men akkurat når det kommer til øl, så har Norge et idiot-avgiftsnivå.

Bestill på nettsiden til Systembolaget så blir du nok godt fornøyd. Der har du tilgang til alt og får levert på nærmeste utsalgssted eller butikk nær grensen👍