Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ha en god aften, har en andel i DSRT, og har tjent noen kroner siste ukene, ikke noe i veien med det.

1 Like

Patentet/teknologien/databasen til Desert Control er verdt mange mange milliarder…. Om man bruker hodet litt :wink:

Og ok er allerede i Abu Dhabi igjen… så ta d helt med ro, d blir kontraktsforhandlinger der nede…

Fint om vi forsøker å beholde TI som et forum, fremfor en chat. Tror det var Hayen som var inne på noe av det samme for noen uker siden. Muligens i en annen tråd?

Jeg er veldig glad for å ha funnet et nettsted hvor man kan diskutere investeringer på et litt høyere nivå enn forumet til Hegnar. Naturligvis kan ikke alle innlegg være like relevante, men slike innlegg som Erimor kommer med her føles det greit å slippe alt for mange av.

5 Likes

Hei.
Har prøvd å få svar fra OKS på endel ting om LNC , men har ikke fått noe klart svar enda. Kanskje noen her har litt peiling.

1. Hvor stort område kan et cluster dekke.
  2. Over hvor lang streking kan LNC fraktes i rør før det blir et problem, om det blir det.
  3. Hvor mange mennesker må til for å betjene et cluster, eller kan alt automatiseres.
  4. Når vi snakker om produksjon av cluster, hvor lang tid tar det å produsere 1 og 10.
    Dette er spørsmål som er litt viktig for oppskalering av firmaet, og den takten DSRT vil utvikle seg i slik jeg ser det.
    Ha en fin helg alle sammen. Dette har jeg nemlig stor tro på.:slight_smile:
6 Likes

Dette spurte jeg selv om på en presentasjon, eller mer konkret : hvor lang tid bruker de på å produsere en enhet fra null til plassert hos kunde. Svaret på det var et par mnd. De kan produsere flere parallelt

For øvrig gode spørsmål

4 Likes

Jeg vil anta at et cluster kan dekke ca 40-50 hektar pr.måned, men dette vil jo selvfølgelig være litt avhengig av hva slags områder det er snakk om. Jeg vil heller ikke tro det er noen begrensninger på antall lengde/strekning på rør/vanningsanlegg. Når det gjelder antall folk til å opperere vil jeg tro en supervisor å mekaniker samt 8-10 operatører for å kjøre/gjøre en operasjon, men i fremtiden kan kanskje mekanikeren ta jobben til supervisoren, men videre som pastoren sa i åpningstalen for nytt R&D senter så vil de kunne operere større kapasiteter med tilnærmet samme eller færre personer. Et cluster vil nok bli produsert på 6-7 uker tenker jeg. Blir spennende å høre dine svar kontra mine estimater blir :wink:
Edit: Tror det vil bli viktig med underleverandører for å produsere flere clustere i parallell :dart:

2 Likes

Anbefaler alle å se sluttinnlegget til Pastoren fra torsdagen presentasjon. Der forklarer han det meste om bygging av clustere og bemanning av dem og videre planer om automatisering.

1 Like

Fokuset på å begrense vannforbruket vil neppe minske med tiden, ei heller kostnaden.

1 Like

Hei hvor vises denne?

I nettavisenintervjuet fra 31 oktober uttaler han at " Nå kunne vi dekket 70 fotballbaner på under syv uker." Dvs. 10 fotballbaner i uka. En fotballbane er ca. 0,71 hektar. Altså ca. 7 hektar i uka, 30 i måneden eller litt over 360 hektar i året. Ganger vi med 20 000 $ per hektar, kommer vi til en bruttoinntekt på 7 200 000 $ eller ca. 65 millioner kroner i året (kurs 9 kr/$) per cluster.

I en av presentasjonene mener jeg han uttalte ca. 20 liter/m2 pluss noe ekstra for trær. (60 000 liter/time)/ (20 liter/m2) gir 3000 m2/time. Dvs. ca. 0,3 hektar per time. Ganger vi det med 8 timers arbeidsdager 5 dager i uka gjennom hele året kommer vi til ca. 600 hektar i året. Men så må det trekkes fra for trær. Så da komme vi kanskje nærmere det forrige svaret igjen.

Det må selvsagt også tas høyde for nedetid osv.

Dette betyr at det i hvert fall er mulig at hver cluster har en brutto inntjeningskapasitet på 60 millioner kroner i året. Jeg mener DSRT har nevnt en EBITDA på 30 %.

Et lite tankeeksperiment:

La oss si at DSRT får en avtale om å behandle Dubai holding/Tecom-piloten på 1500 hektar og at de 3 clusterne begynner 1. januar. Anta at hver cluster behandler 2 hektar om dagen 5 dager i uka, 4 uker i måneden.

28 februar har de behandlet 240 hektar.

1. mars får de selskap av cluster nr. 4 og frem til 30. april har de totalt behandlet 560 hektar.

2. mai starter cluster nr. 5 og frem til 30. juni dekker de totalt 960 hektar.

3. juli kommer cluster nr. 6. og frem til 31. august dekker de totalt 1440 hektar. Da er området mer eller mindre ferdig.

(Det skal stå 1. mars, 1. mai, 1.juli, men jeg klarer ikke å redigere vekk autonummereringen :face_with_raised_eyebrow:)

Det betyr at med denne piloten har de i teorien nok arbeid til å kjøre alle nye clustere 100 % frem til september 2022.

Fra 1. september 2022 har de deretter 14 hektar per dag i kapasitet frem til 1 november og 16 hektar per dag ut året. Eller totalt 1200 hektar ledig kapasitet de 4 siste månedene.

Dette ville altså være arbeid for 30 millioner $ uten å engang ha begynt på Mawarid Holdings egne områder. Med EBITDA nevnt over, sitter vi da igjen med 10 millioner dollar/ 90 millioner kroner i driftsoverskudd. I UAE er det ikke selskapsskatt.

9 Likes

De var jo sagt at på sikt skal prisen ned mot $0,2 pr. m2 eller $2000 pr. hektar.
Blir prisen $20 000 pr. hektar må man vel regne med at DC tar/får en lavere EBITDA?

Det er i et lengre perpektiv. 5 år?

Prisen vil nok variere fra land til land som med alle andre varer.

De har også sagt at de har som mål å behandle 100 millioner hektar frem til 2030. Med en rimeligere pris på 2000 dollar per hektar er det fortsatt 200 milliarder dollar. Eller 1,8 (norske) billioner kroner. Da gjør det kanskje ikke noe om EBITDA blir lavere?

Men i det korte bildet er det jo betalingsvillige land som UAE, Saudi-Arabia, USA og Sør-Europa som er interessante.

2 Likes

Usikker, tror de bare har sagt “på sikt”.
Nei, da gjør den ikke noe om EBITDA er lavere :sweat_smile:

Og ting som er i regi av større organisasjoner som FN, den grønne veggen er vel til dels det.

Hvis DC leverer (teknologien virker) så er betalingsviljen det som bekymrer meg minst. Assistanse fra DC blir et knapphetsgode, altså høyere prising.

Har de sagt noe om at det blir samme som norsk arbeidstid? Eller kan det være de kjører samme som på verft med 6 dager og 12 timer (som erfart i Abu Dhabi og Singapore)? Aktuelt med skift eller rotasjonsordninger? Evt at det kan produsere med automatisk overvåkning over natten for å produsere opp buffer til å spre ut på dagtid?

20 cent er om mange år. Hvis det noen gang skjer

Om ny covid variant fører til nye nedstengninger osv, så er det vel ikke akkurat feil å være investert i noe som bidrar innen matproduksjon, det vil jo alltid være en nødvendighet uansett…

2 Likes

Jeg har alltid tenkt at man bør jobbe/investere i de 3 basisbehovene (bolig, sex, mat). Jeg har hatt suksess med bolig og mat, men sex har bare vært en utgift :rofl: (X-kone) :rofl:

God helg :champagne:

5 Likes

En ting er arbeidstid, en annen er avstand fra produksjon til hvor lnc skal brukes.
Enhetene må flyttes sjelden/innimellom/ofte. Frekvensen kan få endel å si for effektiv utnyttelsesgrad. Jeg har ikke fått med meg om DC har vært innom temaet.
Det kan være @SoriaMoria i praksis har avdekket noe rundt dette i sine regnestykker, som er basert på hva selskapet har sagt om hvor mye de kan behandle/tid.

2 Likes

Ja, kan nok ikke forvente at alle enheter produserer 24/7 uansett uten noe nedetid, service, slitasje, reparasjon osv osv

Er det noen som vet om de ofte f eks må mate manuelt med leire?