I nettavisenintervjuet fra 31 oktober uttaler han at " Nå kunne vi dekket 70 fotballbaner på under syv uker." Dvs. 10 fotballbaner i uka. En fotballbane er ca. 0,71 hektar. Altså ca. 7 hektar i uka, 30 i måneden eller litt over 360 hektar i året. Ganger vi med 20 000 $ per hektar, kommer vi til en bruttoinntekt på 7 200 000 $ eller ca. 65 millioner kroner i året (kurs 9 kr/$) per cluster.
I en av presentasjonene mener jeg han uttalte ca. 20 liter/m2 pluss noe ekstra for trær. (60 000 liter/time)/ (20 liter/m2) gir 3000 m2/time. Dvs. ca. 0,3 hektar per time. Ganger vi det med 8 timers arbeidsdager 5 dager i uka gjennom hele året kommer vi til ca. 600 hektar i året. Men så må det trekkes fra for trær. Så da komme vi kanskje nærmere det forrige svaret igjen.
Det må selvsagt også tas høyde for nedetid osv.
Dette betyr at det i hvert fall er mulig at hver cluster har en brutto inntjeningskapasitet på 60 millioner kroner i året. Jeg mener DSRT har nevnt en EBITDA på 30 %.
Et lite tankeeksperiment:
La oss si at DSRT får en avtale om å behandle Dubai holding/Tecom-piloten på 1500 hektar og at de 3 clusterne begynner 1. januar. Anta at hver cluster behandler 2 hektar om dagen 5 dager i uka, 4 uker i måneden.
28 februar har de behandlet 240 hektar.
-
mars får de selskap av cluster nr. 4 og frem til 30. april har de totalt behandlet 560 hektar.
-
mai starter cluster nr. 5 og frem til 30. juni dekker de totalt 960 hektar.
-
juli kommer cluster nr. 6. og frem til 31. august dekker de totalt 1440 hektar. Da er området mer eller mindre ferdig.
(Det skal stå 1. mars, 1. mai, 1.juli, men jeg klarer ikke å redigere vekk autonummereringen )
Det betyr at med denne piloten har de i teorien nok arbeid til å kjøre alle nye clustere 100 % frem til september 2022.
Fra 1. september 2022 har de deretter 14 hektar per dag i kapasitet frem til 1 november og 16 hektar per dag ut året. Eller totalt 1200 hektar ledig kapasitet de 4 siste månedene.
Dette ville altså være arbeid for 30 millioner $ uten å engang ha begynt på Mawarid Holdings egne områder. Med EBITDA nevnt over, sitter vi da igjen med 10 millioner dollar/ 90 millioner kroner i driftsoverskudd. I UAE er det ikke selskapsskatt.