Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Heisan leste akkurat VG, om den dramatiske tørke situasjonen i Madagaskar.
Snakker de om DC her, mon tro.
Utdrag fra VG artikkel:

FINNES HÅP: – OPPLØFTENDE RESULTAT

NMS har gjennom flere tiår bidratt til jordbruksutvikling på Madagaskar.

Nå vil de gjøre enda mer i møte med klimaendringene.

I helgen har representanter fra organisasjonen vært i Grand Sud. Her skal de teste et jordforbedringsmiddel som tilfører fuktighet til jordsmonnet, samtidig som det fungerer som gjødsel.

– Resultatene fra Sahara er veldig oppløftende, sier Bakke.

Et annet problem på øya er stadig mer uforutsigbare sesonger – og at folk ikke er forberedt på kommende ekstremvær.

Derfor har Norge rettet bistandsmidler inn mot det nasjonale meteorologiske instituttet – for å øke varslingskapasiteten deres, forteller Hilde Dahl i Norads klima- og miljøavdelingen.

– Slike tiltak kan være varsling til småbønder om når avlingene bør høstes og rådgiving om hvordan man håndterer avlingene sine best mulig, sier hun og legger til:

– Eller i ytterste konsekvens – at man oppfordrer befolkningen å flytte for en viss periode, for eksempel i forbindelse med sykloner som er hyppige på Madagaskar.

Befolkningen sør på Madagaskar har vært vant til tunge tørkeperioder med lite mat, kjent som «kere», gjennom årtier. Men nå er klimaet tørrere, og hungersnøden mer utbredt.

Mens eksperter og hjelpeorganisasjoner slår alarm, og ber om økt bistand, må innbyggerne finne en måte å overleve på

1 Like

Er det noen som har funnet opptak av webinaret som var på Torsdag? Jeg var dessverre opptatt og skulle så gjerne sitt det.

Hei igjen
Om vi ser på det som er kommet inn av svar ser det ut som om 30 til 50 hektar i måneden på et cluster er det som kan leveres.
Personlig tenker jeg at med tanke på hvilke pumper de kan få plass til i containeren er dette innafor.
Mitt spørsmål blir da om disse går 24/7 , og vi tjener ca 1000 $ pr dag pr cluster, eller blir det etter hvilket trykk eller selvfall det er i ledningen. Hvilken størrelse har ledningen og hvor mye klarer de å pumpe ut pr dag.
Til nå virker det som alt er gjetting, men jeg ser helt klart for meg at om vi ganger opp med 10 til 20 cluster som jobber 24/7 blir dette vanvittige inntekter.
Så om en avtale kommer på bordet, ser jeg bare en ting…kjøp flere aksjer.:grin::grin::grin:

Kan ikke skjønne annet enn at det blir uhyre viktig med underleverandører for å produsere flere clustere i parallell, men det får vi sikkert svar på ganske så snart.

Det fremstår for meg helt usannsynlig at de jobber 24/7.
En ting er at all lnc skal tas imot og distribueres (krever et tilgjengelig mottaksapparat og distribusjon) , en annen er at jeg tviler på at de sprer lnc utover når sanden er så varm at fordampning er et problem. Dessuten vil det være nedetid pga flytting, vedlikehold, service og kanskje noe manuelt vedr produksjon av lnc.

Så vidt jeg skjønner har de et team per cluster. Dermed er det antagelig et skift per døgn. Dette er det naturligvis en stor potensiell oppside i på sikt.

Fra H1.

Må bli for tøft med et skift pr døgn. Hadde du sagt 12/12 å 2 skift så skulle jeg sagt ja.

@Ramsess , om du har hele investor presentasjonen, kan du ikke bare legge den fram.:grin::grin::grin:

Her:

Her snakker vi om en økning på ca 3-400k hvert år. Fremstår forsiktig at det ikke engang er antydning til eksponensiell graf

1 Like

Veldig interessant.
4 cluster dekker 200 decar med 60 000 l LNC pr time.
Da har vi litt å regne på.
Dette blir jo svimlende tall når vi regner dette opp.
20 000 M2 x 0,2 $cent =4000 $ pr time.
Om dette stemmer tør jeg ikke tenke på hvor dette kan ende.
Ber alle lese presentasjonen og se om dere kommer opp med samme svar…:grin::grin::grin:

Men dette er før avtalen med Mawarid. Jeg anser den som en gamechanger!

1 Like

Godt poeng.
De har jo også uttalt at de har guidet forsiktig

Jeg regner det for sannsynlig at en cluster kan behandle 1,5 - 2 hektar per dag. Med 2 $/m2 som er det vi bør forholde oss til en god stund fremover vil det si 30 000 $ - 40 000 $ per dag. Jeg tenker det høres bra ut. Så er bare spørsmålet om de greier å holde en høy utnyttelsesprosent på clusterne.

I så måte tenker jeg at følgende utsagn fra artikkelen i Nettavisen fra 31. oktober er oppløftende:

«– Fremover kommer nok mer til å handle om hvor mye leire vi kan produsere, og mindre om hvem som står klar til å ta imot. Innen året er omme kan vi produsere 180.000 liter nanoleire per time, sier Sivertsen.»

4 Likes

180 000 liter tilsvare ca 120 000 $ pr dag. Så utsiktene er bare helt fantastisk.:grin::grin::grin:

Bare husk at det neppe er 365 dager i året.

1 Like

For å si det sånn, det er en grunn til at norges finansminister ble blåst av banen av fremtidsplanene og ambisjonene til Sivertsen og DC

4 Likes

Hei alle sammen.
Dette er hva jeg fikk til svar fra OKS , så da kommer det noen gode svar etter hvert.

Hi Arnstein,

I have one short weekend with my family between just arriving from 3 weeks in the US and heading to Dubai and Abu Dhabi with the 06.00 flight tomorrow morning. Let me return to your questions during the flight tomorrow and you should have them when I arrive around midnight in the UAE :+1:

9 Likes

Pastoren har også delt videoen med følgende kommentar:

7 Likes