Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Jeg har aldri påstått eller ment at det er kritisk eller at de er avhengige av det.
Men det er jo et så enormt sprang ift dagens pris, så jeg ville jo veldig gjerne kommet til bunns i det.
Visst prisen kan gå ned 90% kan jo DC potensielt tjene 90% mer. Evnt kan de sette ned prisen til kunden med feks 50% og fortsatt tjene enormt mye mer en de gjør p.d.d.

I det store å hele bunner det i dette: DC har offentlig uttalt at de ser for seg en fremtidig pris rundt 0,2$/m2. Spørsmålet er som følger: Hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Hvor kommer dette estimatet fra?
Er ikke det et berettiget spørsmål når de selv har uttalt seg om det tidligere? Hvorfor avfeier alle dette med at det ikke er en problemstilling pr nå?
Jeg vil jo gjerne investere langsiktig og må dermed ta stilling til hva utsiktene er i det langsiktige

6 Likes

Jeg er en av de.
Det er en problemstilling ift “The great green wall”, men ikke f. Eks ift at Mawarid bruker lnc på alle relevante områder i MENA - regionen.

2 Likes

Normalt sett, ja. Men produktet her hentes jo ‘‘on the spot’’ visst jeg ikke har gått glipp av noe. Så der er det trolig ingen muligheter for besparelse.
Effektivisering jo mer data vi får inn på clusterene har jeg også tro på at kan gi en kostnadsreduksjon, men alikevell; 90%?
Hadde det vert snakk om gå fra 2$>1$/m2 skulle jeg ikke hengt meg så mye opp i det. Men fra 2$>0,2$/m2 er jo helt sinsykt.

Ser poenget, men jeg tror det er viktigere å spørre seg hva kunden er villig til å betale utover produksjonskost.
Jeg tror ikke produksjonskostnad er flaskehalsen og jeg tror ikke det blir det på lenge.

1 Like

Vel, jeg har større ambisjoner enn som så. Jeg har lyst å sitte på DC i mange mange år.
Samtidig er jeg over gjennomsnittet opptatt av gjennomsiktighet i selskapene jeg har aksjer i.

Jeg har ingen tvil om at DC vil være utrolig lukrativt og lønnsomt til dagens priser, men jeg vil fortsatt finne ut hvordan de kan bli enda bedre.

2 Likes

Enn hvis selskapet aldri hadde sagt dette? Hadde du da gjort 2 usd per m2 til et problem?

Jeg har tillit til at selskapet har gode tanker for hvordan kunne kutte prisen tmed både 50% og 90%. De har ingenting å tjene på en sånn uttalelse, så det er nok kvalitative antakelser bak

3 Likes

Nei, og ikke gjør jeg ‘‘et problem utav det’’ nå heller.
Jeg prøver helt enkelt å finne ut hva som er begrunnelsen til uttalelsen. Å det finner jeg veldig naturlig.

5 Likes

Det spørs også hvor mye av utviklingskostnadene som er fordelt pr. reaktor.

Det er naturlig at det som produseres i en prototyp bærer mye høyre kostnader enn det som produseres av en masseprodusert enhet.

4 Likes

De kan sikkert kutte prodkost av en lnc enhet til en brøkdel.
Driftstabiliteten kan bli enormt god (man kjenner ikke denne godt nok pt og de har sikkert priset inn en margin))
Hver enhet kan sikkert øke prodkapasitet enormt
De har allerede snakket om en annen type produksjonsenheter. Kanskje blir fremtidig lnc enhet liten, hendig og ekstremt effekt til slutt.

Vi vil nok se litt Moores law over Deserts teknologi.

Minimumskostnaden er jo leireprisen og strømforbruk>0 per enhet. Hva gjelder prisen for leire mener jeg @Ramsess har oversikt, men vi vet vel ikke hvor mye som går med per liter?

2 Likes

Ca $160 tonnet:

• Average kaolin price U.S. 2020 | Statista.

«Clusterne» som leveres nå er mod. 2021.
Jeg regner med at veien blir til mens man går, også i DC.Med det mener jeg at
«Clusterne» som blir levert i slutten av 2022, og 2023. Vil ha helt andre kapasiteter. ( Om alt går som vi alle håper).
Og, kanskje med nye måter med å distribuere LNC som vi ikke ser for oss pr. dd. Uansett, dette er fremtiden for land med tørke og med ødelagt jordkvalitet.
Og DC sitter med løsningen på kort og lang sikt.

2 Likes

Har vi noe begrep om hvor mye lnc som går med per liter? Det kan ikke være mye

bilde
I går Science fiction, imorgen realisme gjennom Desert Control.

Nederst på denne foilen:

Hvor mye det blir pr. liter kommer vel litt an på vannbehovet?

Ang målet om $0.2

Fra foilen over:

image

Det er klart jo mer som blir automatisert, jo raskere og billigere blir prosessen.

Interessant diskusjon, og ser at det er mange antakelser om at kostnadene kan reduseres, men ikke hvordan.

Alle de foreslåtte teknologiene/grepene for å øke skalering kan brukes til det, men det er ingen automatikk i at f.eks AI eller maskinlæring faktisk fører til noen besparelser eller forbedringer.

Samtidig er det en fornuftig antakelse om at en eller flere av disse faktorene vil kunne gjøre det.
Spent på om de kan være konkrete på det etterhvert, da det vil være med på å bygge opp tro på at 2$ kan bli til 0,2

Tolker det likt som @Ramsess at dette er en målsetning (ikke estimat), og når det står “ultimately”, så er det vel å regne som en litt hårete målsetning også?

De har vel nevnt at de vurderer stor skala produksjon, men per nå er det altså disse clusterene… de klarer sikkert ikke å komme så lavt med clustere, men slipper jo en del distribusjons/transport kost hvertfall når det produseres on-site

2 Likes

Nå er jeg lat som ikke har lest veldig langt opp, men finnes det idag noen “markedspris” pr m2 for produktet DSRT selger?

Pr, nå $2 dette vil de prøve på sikt å få ned til $0,2.

Mitt poeng er at det aldri skjer at tidlige versjoner av en løsning er særlig kostnadseffektiv. Det er alltid store muligheter for å kunne gjøre ca alt mye bedre.

Ved 1kg per m2 og 160 usd per tonn, så er man på 16 cent per m2 i direkte råvarekostnad

Ja, det er et svar gitt FN på spørsmål om hva DC tror det er mulig å få kostnaden ned til.

1 Like