Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ca $160 tonnet:

• Average kaolin price U.S. 2020 | Statista.

«Clusterne» som leveres nå er mod. 2021.
Jeg regner med at veien blir til mens man går, også i DC.Med det mener jeg at
«Clusterne» som blir levert i slutten av 2022, og 2023. Vil ha helt andre kapasiteter. ( Om alt går som vi alle håper).
Og, kanskje med nye måter med å distribuere LNC som vi ikke ser for oss pr. dd. Uansett, dette er fremtiden for land med tørke og med ødelagt jordkvalitet.
Og DC sitter med løsningen på kort og lang sikt.

2 Likes

Har vi noe begrep om hvor mye lnc som går med per liter? Det kan ikke være mye

bilde
I går Science fiction, imorgen realisme gjennom Desert Control.

Nederst på denne foilen:

Hvor mye det blir pr. liter kommer vel litt an på vannbehovet?

Ang målet om $0.2

Fra foilen over:

image

Det er klart jo mer som blir automatisert, jo raskere og billigere blir prosessen.

Interessant diskusjon, og ser at det er mange antakelser om at kostnadene kan reduseres, men ikke hvordan.

Alle de foreslåtte teknologiene/grepene for å øke skalering kan brukes til det, men det er ingen automatikk i at f.eks AI eller maskinlæring faktisk fører til noen besparelser eller forbedringer.

Samtidig er det en fornuftig antakelse om at en eller flere av disse faktorene vil kunne gjøre det.
Spent på om de kan være konkrete på det etterhvert, da det vil være med på å bygge opp tro på at 2$ kan bli til 0,2

Tolker det likt som @Ramsess at dette er en målsetning (ikke estimat), og når det står “ultimately”, så er det vel å regne som en litt hårete målsetning også?

De har vel nevnt at de vurderer stor skala produksjon, men per nå er det altså disse clusterene… de klarer sikkert ikke å komme så lavt med clustere, men slipper jo en del distribusjons/transport kost hvertfall når det produseres on-site

2 Likes

Nå er jeg lat som ikke har lest veldig langt opp, men finnes det idag noen “markedspris” pr m2 for produktet DSRT selger?

Pr, nå $2 dette vil de prøve på sikt å få ned til $0,2.

Mitt poeng er at det aldri skjer at tidlige versjoner av en løsning er særlig kostnadseffektiv. Det er alltid store muligheter for å kunne gjøre ca alt mye bedre.

Ved 1kg per m2 og 160 usd per tonn, så er man på 16 cent per m2 i direkte råvarekostnad

Ja, det er et svar gitt FN på spørsmål om hva DC tror det er mulig å få kostnaden ned til.

1 Like

Desert opererer med 1 kg per m2
Ramsess opplyser 160 usd per tonn.

Hva kaolin veier per liter er vel mindre relevant i regnestykket kostnad per m2.

160 usd for 1000 kg = 16 cent per kg og det går med 1 kilo per m2

Kanskje besparelsen da mer går ut på å bruke mindre leire pr m2 etter mer R&D?

Tenker at årsaken for opprettelse av R&D bekrefter at det er usikkerheter knyttet til leire.

Hvis de klarer å redusere leireforbruket med f.eks 30% sparer de vel 4,5 cent per m2

Tenkte mer på hva markedet vil betale pr. m2.
Var ikke helt klart i hvordan jeg skrev spm, så skjønner misforståelse.

Hva vil/kan markedet betale for produktet var mer det jeg lurte på?

Er kanskje ikke pr. m2, men leie/kjøp av clustere, kompetanse og så må de dekke eget forbruk?

1 Like

Som Kjartanbog er inne på er nok kostnadsbildet vesentlig her. Mine anslag tilsier at prisen ikke bør gå særlig over 2 dollar m2 for at LNC behandling skal være lønnsomt i UAE.
Jeg stiller spørsmål ved om årsaken til at de ikke har smekkfull ordrebok ligger her. Vi vet jo at det virker, og DC har visst det i flere år. Minner om at Olesen uttalte at de skulle gå i pluss fra q4 2019.

1 Like

9 Likes

Stemmer det

Minner om at DC den gangen var et selskap uten mål og retning, med en helt annen ledelse. Kan ikke sammenlignes.

Hvem vet at det virker? DC har på sett og vis valideringen på plass, men det er fra et laboratorium. Beviset overført til “virkeligheten” ligger i pilotene som er gjennomført i UAE, som dels var ferdig i midten av oktober og dels en måned senere. Mao; sier seg selv hvorfor ordretilgangen og inntektene har ventet på seg.

1 Like