Hvilket leder meg over til ettermiddag og morgendagen, blir vel en aldri så liten FOMO vil jeg tro……
Fra H1:
Q: When do you foresee that you will need to raise more capital to fund new growth of your journey?
A: At the moment, we are well funded for the future growth of our business. We also have a very flexible business model. We are not required to invest in substantial factory facilities requiring a lot of CAPEX. We have smaller mobile production units, which are way less CAPEX intensive, which again allows for flexibility in terms of adapting the CAPEX spending and other investments with the progress and the milestones we achieve. So, currently, we do not see any immediate need for raising additional capital. We are staying on track with the predictions shared when we raised capital and listed on Euronext Growth earlier this year. There are no plans for raising capital in 2021, and per today there are no plans for raising capital in 2022.
Merk at når dette ble skrevet var Mawarid samarbeidet allerede godt i gang.
Om det ikke er forsøk på bais, så er ihvertfall grunnlaget syltynt…
I følge avtalen skal vel også utviklingen skje i forhold til den allerede uttalte planen for oppramping.
At de setter en emisjon i løpet av 2022 for å vokse videre tror jeg på. Men det er ingen grunn til å sette den ennå.
Hva vil en eventuell emisjon bety?
Er det ikke bare en oppstykking av kursen med dertil økning i aksjer for de som allerede er inne?
Eksempelvis 10 000 aksjer x 100kr heller blir 20 000 aksjer x 50kr for å få ned prisen pr aksje?
(Beklager om dumt spørsmål, det er mye som skal læres).
Du blander med splitt.
Skal man diskutere noe som er mer aktuelt så må det være oppkjøp…
En emisjon betyr at selskapet trykker opp og selger nye aksjer til markedet. Som oftest med en rabatt til siste kurs. Rabatten kan gjerne være 10 - 20 % (Eller mer). Selskapet får nye penger så egentlig er ikke utvanningen så stor, og i hvert fall ikke i en vekstemisjon. Men det er veldig vanlig at kursen faller til emisjonskurs uansett fordi mange av de som er med i emisjonen er fornøyd med noen få prosent gevinst på kort tid og ikke en langsiktig investering.
Takk for et kort og presist svar. Forsøkte å Google men dette var litt enklere fattet. De små grå jobber ikke alltid så fort lenger
Hvis DSRT for eksempel vil hente 175 millioner kroner kan de trykke opp 5 millioner aksjer og selge for 35 kr stykket (Hvis markedet er villig til å betale det.). Da får selskapet 175 millioner mer på bok som strengt tatt øker verdien bak hver enkelt aksje med ca. 4 kr. Men fordi hver enkelt person som har fått delta i emisjonen kan synes at det er greit å selge med en liten gevinst er det vanlig at en god del av de 5 millionene nye aksjene blir solgt til bare litt over emisjonskursen. Det legger en demper på kursutviklingen en stund pluss at de som ønsket aksjer langsiktig har allerede kjøpt i emisjonen og det er dermed mindre penger i markedet som ønsker å kjøpe de nye aksjene.
Se på grafen til Polight. Den lange linja rundt 110 kr de siste månedene (sept - nov) er emisjonskursen for noen måneder siden. Men det kan gå fort opp når emisjonståka letter.
De har jo utvidet piloten, så fremtidsplanene er kanskje større og kommer raskere enn først hadde sett for seg? De lufter nok litt fremtidsplaner på mandag, så får vi se. Men at tallet på en evt emisjon allerede skal være satt har jeg ingen tro på, selv om 35 ikke hadde vært så gale uansett.
Glemmer du denne?
Hadde behovet for penger vært der så hadde jeg kjøpt en emisjon nå, men tror ikke det trengs helt enda. Fordelen med å gå inn i partnerskap med mawarid er at de støtter opp med kapital
Det har blitt spekulert i emisjon i DSRT fra folk som enten ikke kjenner selskapets økonomiske situasjon eller vil ha kursen ned helt siden emisjonen i april
Selskapet har altså nesten 200 millioner på bok og antagelig gode inntekter meget snart og allerede. Det er ingen grunn til å tro at det plutselig vil komme en emisjon nå.
Når det er sagt er jeg enig i utsagnet over her om å ta en emisjon når man kan og ikke når man må.
Venter på svar fra Pastoren nå.
Spør Targovax aksjonærer om det er OK å kjøre emisjoner rett etter nyhetsslipp…
Har de penger ut 2022, men kjører en emi nå må jo det bety at de ikke forventer penger ila neste år.
Unnskyld meg, men kan spredning av rykte om emisjon ha bakgrunn i anger over å ha solgt ut innsatsen litt for tidlig, ElDiablo ?
“Har i dag valgt å selge «alt innskudd».” (for 2 dager siden)
Jeg mener egentlig ikke jeg har troen på en emisjon enda, men for min del spiller det liten rolle på lang sikt. Om det plutselig skal lage dobbelt eller trippelt så mange clustere neste år enn de tidligere hadde planlagt, så vokser de jo bare enda fortere uansett.
Med avtalen med Mawarid bør det faktisk være veldig mulig å lånefinansiere videre oppskalering.