Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Du blander med splitt.

2 Likes

Skal man diskutere noe som er mer aktuelt så må det være oppkjøp…

1 Like

En emisjon betyr at selskapet trykker opp og selger nye aksjer til markedet. Som oftest med en rabatt til siste kurs. Rabatten kan gjerne være 10 - 20 % (Eller mer). Selskapet får nye penger så egentlig er ikke utvanningen så stor, og i hvert fall ikke i en vekstemisjon. Men det er veldig vanlig at kursen faller til emisjonskurs uansett fordi mange av de som er med i emisjonen er fornøyd med noen få prosent gevinst på kort tid og ikke en langsiktig investering.

2 Likes

Takk for et kort og presist svar. Forsøkte å Google men dette var litt enklere fattet. De små grå jobber ikke alltid så fort lenger :sweat_smile:

1 Like

Hvis DSRT for eksempel vil hente 175 millioner kroner kan de trykke opp 5 millioner aksjer og selge for 35 kr stykket (Hvis markedet er villig til å betale det.). Da får selskapet 175 millioner mer på bok som strengt tatt øker verdien bak hver enkelt aksje med ca. 4 kr. Men fordi hver enkelt person som har fått delta i emisjonen kan synes at det er greit å selge med en liten gevinst er det vanlig at en god del av de 5 millionene nye aksjene blir solgt til bare litt over emisjonskursen. Det legger en demper på kursutviklingen en stund pluss at de som ønsket aksjer langsiktig har allerede kjøpt i emisjonen og det er dermed mindre penger i markedet som ønsker å kjøpe de nye aksjene.

Se på grafen til Polight. Den lange linja rundt 110 kr de siste månedene (sept - nov) er emisjonskursen for noen måneder siden. Men det kan gå fort opp når emisjonståka letter.

1 Like

De har jo utvidet piloten, så fremtidsplanene er kanskje større og kommer raskere enn først hadde sett for seg? De lufter nok litt fremtidsplaner på mandag, så får vi se. Men at tallet på en evt emisjon allerede skal være satt har jeg ingen tro på, selv om 35 ikke hadde vært så gale uansett.

Glemmer du denne?

1 Like

Hadde behovet for penger vært der så hadde jeg kjøpt en emisjon nå, men tror ikke det trengs helt enda. Fordelen med å gå inn i partnerskap med mawarid er at de støtter opp med kapital :slight_smile:

Det har blitt spekulert i emisjon i DSRT fra folk som enten ikke kjenner selskapets økonomiske situasjon eller vil ha kursen ned helt siden emisjonen i april :grinning_face_with_smiling_eyes:

Selskapet har altså nesten 200 millioner på bok og antagelig gode inntekter meget snart og allerede. Det er ingen grunn til å tro at det plutselig vil komme en emisjon nå.

Når det er sagt er jeg enig i utsagnet over her om å ta en emisjon når man kan og ikke når man må.

1 Like

Venter på svar fra Pastoren nå.

Spør Targovax aksjonærer om det er OK å kjøre emisjoner rett etter nyhetsslipp…

Har de penger ut 2022, men kjører en emi nå må jo det bety at de ikke forventer penger ila neste år.

1 Like

Unnskyld meg, men kan spredning av rykte om emisjon ha bakgrunn i anger over å ha solgt ut innsatsen litt for tidlig, ElDiablo ?

“Har i dag valgt å selge «alt innskudd».” (for 2 dager siden)

6 Likes

Jeg mener egentlig ikke jeg har troen på en emisjon enda, men for min del spiller det liten rolle på lang sikt. Om det plutselig skal lage dobbelt eller trippelt så mange clustere neste år enn de tidligere hadde planlagt, så vokser de jo bare enda fortere uansett.

Med avtalen med Mawarid bør det faktisk være veldig mulig å lånefinansiere videre oppskalering.

Da regner jeg den for død…

10 Likes

For mange som er skjendet av biotek her kansje? :stuck_out_tongue:

1 Like

Tror du kanskje skal revurdere litt disse tillittsforholdene dine…

1 Like

Har du lest børsmeldingen igår?

1 Like

Fremstår som helt ville løse tanker, antagelig fra noen som ønsker kursen ned. I mitt hode helt meningsløst å bruke tid på

4 Likes

@ElDiablo

Jeg “skyter” ikke deg for det, men for måten du legger det fram på…

Du får ledelsen i selskapet til å framstå som en gjeng idioter, det er baising…

7 Likes