Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Å nei faen Baroloen min!

1 Like

Har du mange flasker stående, så er det sikkert det en god investering, kommer til å stige i verdi :wink:

Ellers så har jeg tenkt lenge at LNC må være perfekt til bruk på vingårder, 100% biologisk.

1 Like

Tvilsomt at det har særlig hensikt.
Vinranker har røtter som vanligvis går flere/mange meter ned i bakken. mens LNC har effekt på øverste 40-60 cm.

For øvrig må det være frustrerende å være på kjøpersiden i DC. Det jobbes hardt med å få klemt ut nok selgere til å ta betydelig volum, men den/de ser ut til å lykkes heller dårlig.

2 Likes

Det ser ut for at den beste måten å få folk til ta klimakrisen på alvor, er å få dem med som aksjonærer i dette selskapet.:smiley:

3 Likes

Hjelper vel om man kan tjene litt spenn på det også :slightly_smiling_face:

2 Likes

Det er mye enklere å forstå naturkrise enn klimakrise. Ingen kan se forskjell på 0,1 grader men alle kan forestille seg effekten av å erstatte frodig natur med asfalt eller ørken.
At DC også binder karbon (klima) er jo glitrende :partying_face:
Det er både enklere, billigere og sikrere å binde karbon på DC-måten enn ved annen karbonfangst. Istedenfor å få masse karbon som må deponeres får man mat :blush:

4 Likes

Foreslår «lagbilde» av DC aksjonærer i løpet av året.
Blir noe slikt vil jeg tro.
«Klima kameratene»

3 Likes

Klar over det, men daddel palmer har røtter som går ca 1 meter ned i bakken og allikevel blir LNC brukt/prøvd der.

Røtter tar til seg næring hele veien ned, om så LNC ikke går lengre ned enn 60 cm så er det 60 cm med mer næring og vann enn det gjerne har vært tidligere. Og vinbonden kan fortsatt spare utgifter til vann og få næring i ranken, kanskje på en mer effektiv måte.

Men nå bor jeg ikke i ett vindistrikt akkurat, jeg bor på vestlandet, så ta alt jeg sier med en stoor klype LNC :smiling_face_with_three_hearts:

2 Likes

Jeg hadde ikke anledning til å være med her, James hadde glemt det siste avgjørrende 12 laget med polish på søndags-maybach¨en.

Faen James!

Altså, uken er fordelt sånn:

Mandag; Veyron
Tirsdag: Lancia Delta Integrale
Onsdag: Maybach 1 (til møter og sånn)
Torsdag: en elektrisk (dette er jo ikke “bil” pr se.)
Fredag: 2004 Subaru Impreza WRX STI
Lørdag: En av 4 Skylines
Søndag: Maybach 2, ev Koenigsegg Jesko (sistnevnte har James grøfta 4 ganger)

Abstract
The increase in wine consumption has resulted in an increase in the number of vineyards and wineries in California over the past two to three decades.
This increased grape and wine production coupled with the current severe drought in the Southwest United States have pushed the wine and agricultural industries to practice efficiency, technology substitution, and water reuse.
A number of water-conservation measures are now in common practice including the use of drought-tolerant grape rootstock, drip and microsprinkler irrigation, soil-moisture monitoring, and pest control (including fungicides and herbicides).
Water is an essential component in wineries as well, mainly used for cleaning and purification. The effects of these measures, and prospects for future water conservation methods, are discussed. Efficient use of water is clearly a key part of sustainability in the wine industry, along with energy efficiency, emission and waste reduction, and other factors.

Helt klart verdt å prøve LNC også i vinproduksjon :+1:

3 Likes

Når røttene ser slik ut etter litt graving og lufttrykkpistol så tar jeg det med “metervis med dype røtter” med en klype salt. Det er gjerne noe man sier for å hevde at en vin har bedre terroir enn en annen men det er ikke et argument mot å prøve med LNC.

ConcordRootShoot03 OPT-400x547

9 Likes

Interessant bilde. Takk.

Dette ser ut som som jord med høyt innhold av sand, perfekt!

Jeg har også lest at terroir til vin kommer fra fuktighetsforhold/klima + bakterier, gjær og nedbrytere som lever i jorda (gjerne den øverste halvmeteren) og ikke fra mineraler i jord, dype røtter, mytisk enhjørningspiss og slikt.

Blant annet står det her:
Terroir: microbes, not soil? - The Drinks Business

3 Likes

Noen år gammel, men helt sikkert like aktuell om ikke mer:

The total water consumption of vineyards, 300 to 700 mm, is generally higher than the annual average precipitation in many viticultural areas, which induces a risk for sustainability of vineyards. Improving vineyard water use efficiency (WUE) is therefore crucial for a sustainable viticulture industry in semi-arid regions. Increased sustainability of water resources for vineyards can be achieved using both agronomical technology and cultivar selection.

I California så er vel dette noe å tenke på:

How much water does a vineyard use?

A typical modern spacing of 4′ x 7′ has 1500 vines to the acre. This vineyard would use 750 gallons of water per acre per hour or 12.5 gallons per minute per acre.

http://www.sonomavineyardland.com/how-does-a-vineyard-actually-work/

Det er altså 81 600 liter i døgnet!!

Som småaksjonær i kahoot, DLT og freyr er DSRT det eneste lysglimtet i en ellers blodrød portis. Er overrasket over hvor sterk denne holder seg, og angrer på at jeg ikke gikk all in når jeg kjøpte dsrt på 20😓 Meget spent på utviklingen i statene!

2 Likes

40 ish er fremdeles early days.
Ingen som bryr seg om de kjøpte BTC på $300 eller $600 nå tror jeg.

Behovet for Lnc er uansett helt latterlig /håpløst stort.
Det er bare kommersielle avtaler og eksponensiell vekst i utplassering av enheter som står i veien.

6 Likes

Sonoma, Napa osv. er langs Napa river nord i california og der er det mye vann.

Det er nok større behov i sør fra det som blir forsynt av california-akvedukten:

Det er nok og et behov i enda tørrere stater som Arizona, Texas, Nevada osv…

Edit: det er ikke akkurat gratis med farmland i USA heller. 6 millioner dollar for 9 vanningssirkler i colorado. 1788 acres, Holly, CO, Property ID: 14957775 | Land and Farm. Kan man lage dette på dårligere land er det jæævelig mye å tjene på å gjøre det på spekulativ basis også. Kan virkelig bli vill vest med LNC tilgjengelig.

4 Likes