Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Prototyper? De har en fult skalerbar løsning nå bygd på standard containere. Videreutvikles skal de sikkert, noe annet ville vært rart.

“4 prototyper i ørkenen”, kjekt at løsningen kan plasseres der den skal brukes dude😊

2 Likes

Selskapet sjølv kaller dei for prototyper. Så det er ikkje feil.

Fakta:

2 Likes

Man skal aldri selge skinnet før bjørnen er skutt, men på nåværende tidspunkt handler det etter mitt skjønn mest om teknologien er tilstrekkelig skalerbar og til en markedsmessig akseptabel pris. DSRT har i all hovedsak ikke konkurrenter og utfordringene er så store og tidsmessig prekære at det fremstår som åpenbart at det i best case blir som å selge vann i Sahara; kapasiteten blir fort det begrensende leddet. Som er hvorfor denne og neste måned blir så uhyre spennende; det er tildels make it or break it.

4 Likes

Igjen så må jeg be deg sette deg inn i caset, DC selger ikke maskinene, de selger en behandling.
Å dra en sammenligning med Photocure og pharma henger ikke på greip. Det er ett helt annet ballgame, med en vanvittig konkurranse, regulatoriske myndigheter, forsikringsselskaper som skal betale osv osv.

4 Likes

Kapasieteten på produksjonen av maskinene eller hvor fort de klarer å lage LNC?

Jeg er nok litt uenig med deg der, om alt går i dass de neste 60 dagene, så er det en nesestyver for aksjen og selskapet, men det er ikke en break it situasjon. Det er en reise seg opp igjen, tørke ørkensanden av skuldrene og gå videre situasjon. Men når det er sagt, så har jeg liten tro på at noe slikt kommer til å skje.

Den største faren jeg ser på sikt, er at noen får tak i teknologien og kopierer denne.

3 Likes

Nok ørken å ta av…Også til copy cats.
Men, DC går foran og viser vei. Og, vil få et forsprang.
Men, pass opp for Kineserene. De har store problemer med Gobi ørkenen og vil gjøre mye for å få ta i DC’s teknologi. Og viser ingen respekt for patenter…

1 Like

Det er nok mest undertegnede som prøver å balansere innlegget slik at det ikke skal bli i overkant bull, men det er egentlig bare fraser. Jeg aner ikke egentlig. Det er ikke tvil om at alt alltid er lettere i små forhold. Men i utgangspunktet er det ingen grunn til at det skal by på problemer når det skaleres opp. Få ned kostnadene signifikant er nok det som blir mest intrikat, men ikke avgjørende på kort sikt.

Det blir fort break it or make it kursmessig på litt kortere sikt, men som alltid vil det avhenge av forståelsen av hvorfor pilotprosjektet eventuelt ikke materialiserte seg i noe mer. Nå blir dette veldig imaginært og rent fundamentalt er det vanskelig å tenke seg til hvorfor et slikt scenario skal oppstå.

4 Likes

Jeg sitter selv med en betydelig post i Photocure, og har gjort det i rundt 3,5 år.

Du har helt rett. Det kan ikke sammenlignes.
I tillegg til det du nevner, så kan man f. Eks trekke frem inntekt scope vs inntekt fra DCs enheter.
Hos photocure tar det rundt 12-18 mnd fra man starter prosessen med utplassering av scope, til inntekter begynner å komme ( ca 10000 i uken per scope)
DCs lnc enheter, nå før produksjonsprosesser er effektivisert, tar det to mnd å produsere før de er utplassert. Og når de er det, gir de inntekter på flere hundre tusen i uken,ja kanskje millionbeløp.

Photocure har stø kurs til å bli et fantastisk selskap, men Deserts vekst kan komme mye mye raskere.

3 Likes

Når DC lot seg notere til en verdi av 475 mill var det en gavepakke til det Norske folk, dessverre var det en pakke de fleste (meg selv inkludert) gikk glipp av. Personlig mener jeg at de kanskje burde ventet noen mnd til ting var mer avklart for så å gå for en listing på hovedlisten. Da hadde 475 mills vært nada, og de hadde i tillegg fått ett storinnrykk av fond og andre institusjonelle investorer på kjøpet.

Men når det først ble så “gale” og listing på “unoterte” var ett faktum, så er jeg sikker på at vi som kom inn tidlig kan joddle hele veien til banken om noen år.

Ja, dette er helt klart haussing, ingen tvil om det!

Men sjelden har jeg sett ett så komplett selskap med så lettfattelig teknologi, ett nærmest ubegrenset marked, med lite behov for kapital, med en ledelse som virker meget kompetente, som er drivende dyktig på markedsføring. Har initiert samarbeid med store kapitalsterke kunder som FN og UAE.

Er det noen skyer i horisonten, så er det sannsynligvis problemer vi ikke kan ta høyde for, eller se pr. dd.

6 Likes

Jeg har satt meg inn i caset. Jeg kunne brukt andre eksempler. Polight for eks. Melder kontrakter på noen hundre tusen kroner. Enormt potensial men veien er kronglete og lang. Så ja de kan løse ett stort problem. Men det skjer ikke over natten… så når dere drar fram Sahara desert som nytt parkanlegg så prøver jeg bare moderere til edruelig. Men det er klart, ramler kontraktene inn ukentlig så går kursen enormt. Ingenting som hadde gledet meg mer enn det.

Er det dette du mener?:

Once complete, the Great Green Wall will be the largest living structure on the planet, 3 times the size of the Great Barrier Reef.

Du er klar over at dette kanskje er det viktigste u-lands prosjektet som noen gang er gjort.
Det handler ikke om å mate duer i parken.

Ah… du har rett. Beklager at jeg ødela festen. Håper de lander den kontrakten der:)

Poenget var at det ikke handler om å bygge “parkanlegg”…

Polight? Skjønner meg overhodet ikke på sammenligningene dine. Utfordringen med Polight er at selskapet etter alle solemerker må få innpass i en eller flere mobiltelefonmodeller før mcap kan forsvares. Ingen aner om det vil skje (eller når det vil skje), selv om det finnes ok holdepunkter.

DSRT derimot trenger man ikke frykte manglende betalingsvillige kunder eller at markedet finnes gitt at piloten viser seg vellykket. Fordi det ikke finnes et tilsvarende produkt. I sterk kontrast til Polight, som forsøker å komme inn på markedet, gjennom et ørlite nåløye, med et presumptivt bedre produkt enn sine konkurrenter.

3 Likes

Jøss… var ikke meningen å fornærme hverken polight aksjonærer eller pho. Poenget mitt er ganske enkelt at jeg mener dere i mange tilfeller overreagerer ofte hvor kjappt ett selskap skal “ta over verden” derfor jeg påpeker at det faktisk er prototyper 4 stk som står i ørkenen der nede i ett pilot prosjekt. Dethar pr idag en verdi på 1 milliard. Så når folk har etter min mening hauset opp har jeg forsøkt å moderere. Pho har ett enestående produkt alikevel tar det ti år å få salg igang. Polight har i følge dem selv ett enestående produkt men umulig å få ut i bransjen. Så jeg mener det er gode eksempler. Jeg er forøvrig svært positiv til pho. De har ett fantastisk produkt.

Desert har testet masse og denne piloten burde være unødvendig.

I så måte er polight ett godt eksempel. Det var ikke måte på hvor stort det skulle bli over natta, det kan det bli men det tar tid. Det er ganske mange slike selskaper på Oslo børs og sikkert mange andre børser. Men det går årevis før de får inn penger.

Jeg har aksjer i selskapet. Heldigvis med fortjeneste.

1 Like

Jeg har 70% av kapitalen min i pho.
Likevel mener jeg du bør regne litt på hvor mye hver enhet hos Desert vil kunne produsere, hvor utrolig godt business case det er for kundene å benytte lnc og hvor raskt det går å lage en ekstra enhet, selv i en fase der de er for pilot å regne.

Det er mange mulige fallgruver for Desert, men mener du peker i feil retning

3 Likes

I min bok er det lite treffende eksempler. Polight og Pho må skvise seg inn i et marked som fungerer uten deres tilstedeværelse. Ingen kan påstå at ørkenifisering ikke er et eksplosivt økende problem, uten fungerende løsninger.

Mye tyder på at DC kan være et sjeldent positivt bidrag i riktig retning. Oppskalering vil ta tid og de vil nok vokse kontrollert. Mao; mcap vil ikke gå til himmelen over natten. Men at det finnes et umettet marked er det liten tvil om.

2 Likes

Jeg kommenterer ikke mer etter dette:
Men man klarer seg uten lnc også. Det er bare for mawarid å bruke mer vann.
For pho så trenger man ikke deres teknologi, men rundt 30% av den farlige kreften blir ikke funnet uten deres løsning. Flere vil dø eller bli ufør.

Verden er en bedre plass med begge løsningene implementert. Begge er nærmeste må-krav.

2 Likes

Som jeg har skrevet tidligere. Jeg er positiv. Men det tar lang tid før det selger slik som Yara selger gjødsel som en sammenlignet med. Jeg tror ikke det er så mange fallgruver. Eneste jeg har pekt på er kostnadene.

Jeg tror de bør sikte seg inn på bransjer som er bruker mye vann og har mye penger. Marihuana bransjen i USA for eks. Direkte ørken behandling sitter langt inne. Da må statene inn å kjøpe av desert. Det blir enormt spennende med veien videre med marawi kontrakten. Det kan være en game ganger og derfor er jeg inne. De sliter med vann forbruk og om piloten viser det de vet bør de implementere dette over hele linja.

1 Like

Godt poeng. Utfordringen til Pho er dog at det er sluttkunden som nyter godt av deres teknologi, mens det i DC sitt tilfelle er det nærmeste leddet. Som bør bety en betraktelig enklere jobb i å få overbevist de som sitter på pengesekken og beslutningsmakten.

2 Likes