Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

En dip hadde passet meg fint! :relaxed:

1 Like

Hei, og velkommen til vår lille eksklusive gruppe :blush:

Ser at antall eiere hos Nordnet stiger greit, og er i skrivendestund på 1619.
Det er fremdeles ett meget lav tall, jeg tror døren kan bli trangere og trangere etter hvert som “ordet” sprer seg.

2 Likes

Enig. Disse nyhetenevil jo komme fra i morgen og Max to uker fram. De sier selv de kan oppdatere i real time ift vannforbruk. Så da er det vel andre analyser de skal igjennom. Men at dette skal ta så fryktelig lang tid tviler jeg på. Dessuten så er det ganske synlig resultater. De har to felt: ett uten lnc og ett med. De planter samme plante. Så ser man hvor det vokser best og hvor det brukes minst vann. Deilig å ha ett produkt som ikke trenger årevis med godkjenningsprosess.

3 Likes

Takk for det! Jeg er ny på forumet her, men har hengt med på DSRT siden 14,500.
Vet flere som har fått øynene opp for denne nå så det er spennende tider i møte, men som det nevnes, døren er trang.

6 Likes

Go dippen Go dippen!!

Vår kjære CEO er i ørkenen. Kanskje for å gjøre noe business?

https://www.facebook.com/524444061228234/posts/1565944130411550/?d=n

3 Likes
4 Likes

Tydelig at han vil være tilstede når piloten avsluttes. Spennende dager fremover.

3 Likes

Fantastisk flott artikkel fra BBC. Eneste drawbacknvar at prisen var for dyr for bonden.

Dette skal de jobbe med sies det. Hva tenker dere om dette? De skal tjene penger også så det må være profit. Er det en utfordring?

En utfordring også med tanke på hvor mission drevet selskapet og spesielt Sivertsen er med tanke på å løse noen av de største utfordringene som menneskeheten står foran. Storskaladrift vil åpenbart få ned kostnadene og så må man bare håpe at DSRT evner å presse ned prisen til 1/10 og samtidig tjene gode penger. I så tilfelle vil mulighetene virkelig være tilnærmet uendelige.

CEO Sivertsen vedr idealisme vs profitt:

3 Likes

Og dette var ikke den eneste artikkelen fra BBC:

Videre er ikke hvit leire som de bruker veldig dyrt:

How much does kaolin clay cost?

The average kaolin price is estimated to reach 160 U.S. dollars per ton by 2020.

U.S. average price of kaolin 2007-2020 - Statista

](• Average kaolin price U.S. 2020 | Statista)

1 Like

Problemet med ørkenspredning er enormt. Det er et spørsmål om overlevelse. Da blir betalingsvilligheten stor.
Tenk på kostnadene hvis millioner på millioner må flykte fra områder uten mat og vann og dermed øke belastningen ytterligere på beboelige områder.
I tillegg har vi klima-spørsmålet (CO2). Det virker som om verden er ganske betalingsvillige her.
DSRT løser både mat/vann og klima, og dermed flyktningproblemet.

5 Likes

Asså de utgiftene de har er altså leiren. Ellers vann og maskiner og litt lønn. Så det kan ikke være rare varekosten. Umulig å vite hvor mye leire som går inn pr liter. Men det kan ikke være rare kosten med 160$ tonnet.

Det har jo bare vært prototyper til nå. Men de maskinene tror jeg er rimelig greit å produsere.

7 timer å forandre ørken til jord høres ut som svindel. Halverer vannforbruket. Høres ut som svindel der og. Så her har de tydeligvis gjort noe helt fantastisk. Tviler veldig på at det er så veldig stor risiko ift piloten. De har testa dette masse tidligere og jeg som alle andre her forventer en god melding innen kort tid. Ja det eneste jeg har på blokka er kostnadene for den enkelte bonden… selv om en enkelt bonde ikke har råd så bør vel sjeikene åpne sjekkheftet?

Det er noe reodor felgen aktiv over det her. Sjeikene blar opp med oljepenger for en genial norsk oppfinnelse fra Flåklypa​:sweat_smile::sweat_smile:

5 Likes

Man vet at leire delen fungerer, det er bevist mange ganger, av andre folk enn DC.
Men behandlings måten har fram til nå vært for dyr.

Fra patentet:

The dry mixing of clay into sandy soils have been researched and used up till 1987 when it was a fact that it was a much too expensive treatment even with just positive practical results.

Generally known is also the fact that clay has an extensive ability to bindwater and to establish coherent structures in dry condition. Dry clay soil is hard to crumble, and dry clay forms hard, durable structures, used for instance in sun dried build ing blocks.

Clay has already been used in an effort to combat desertification and to increase the fertility of the soil.

Clay has a twofold function when applied to the soil. It enhances water retention, reduces the wash-out offertilizers and rehabilitates the soil with regard to ion exchange.

Secondly, it provides growing plants with nutrients. The previous use of clay for this purpose has been the use of dry clay for mixing with the soil.

Substantial amounts of clay were required and the mix ing required a considerable amount of mechanical work.

The problems so far has thus been price and availability.

The object of the invention is to propose a new and improved solution to the problems outlined above whereby sandy deserts may be reclaimed and desertification may be prevented with higher efficiency, with less clay and less mechanical work and thereby at reduced costs.

4 Likes

Har en kamerat som har hatt Sivertsen som sjef tidligere. Jeg spurte han litt om han:

"Ja, han har vært sjefen min :slight_smile:
Har jobbet mye med ham. Veldig dyktig, drivende, fremoverlent og karismatisk :slight_smile:

Absolutt, han måtte være litt lengre enn planlagt i Abu Dhabi. "

Man kan bare spekulere i hvorfor han måtte være lenger. Men det blir bare spekulasjoner. Jeg regner med at han vil være der når piloten er ferdig.

7 Likes

Må si meg mektig imponert over aksjen denne uken her. Typisk at den hadde sunket en del igjen etter så mye forventninger og ingen nyheter, men istedenfor så ender den uken på + 34%.
Blir utrolig spennende å se hvor høyt en melding om kontrakt kan sende kursen nå.

Tipset flere bekjente om denne aksjen når jeg kjøpte meg inn på begynnelsen av 12 tallet. De angrer stort i dag på at de ikke fulgte tipset.

3 Likes

Ja det er lett å være etterpåklok. Selv så kansellerte jeg tegningen min i DC IPO’en etter all skremselspropagandaen om Euronext Growth og overprisede selskaper uten inntjening osv…

Gratulerer til alle som er inne i DC kan gå 100 gangeren denne…

2 Likes

Den er lei…

Men er fortsatt ikke for sent. Selvom det er mye tyngre å kjøpe seg inn nå, vil nok dagens kurs om ikke lenge bli sett på som lav.

4 Likes

Samme her… Etterpåklokskap er en kuk, for å si det rett ut.
Det jeg har lært av denne aksjen til nå er at det ikke går an å komme inn på et bedre tidspunkt en akkurat nå. Jeg har kjøpt inn mer og mer over tid å gidde fort opp det å finne ‘‘en god inngang’’.

Konklusjon: Kom deg inn, og ikke se deg tilbake!

2 Likes

Selskap uten inntekter til 1 milliard med 4 prototyper i ørkenen. Det er en lang vei fra det til gjennombrudd og store inntekter. Greit å bevare en viss edruelighet. Ting skal selges også. Se bare på photocure. Fantastisk produkt men de har holdt på i 10 år uten at de får opp volumene. En vanlig bonde kan ikke bare bestille en slik maskin. Mawarid avtalen kan bli viktig sånn sett om de ønsker å satse. Jeg har aksjer og er middels positiv men har vært med på så mange sånne drømme aksjer tidligere så viser det seg at ting tar fryktelig lang tid.

3 Likes