Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ny fersk gratis reklame/branding :smiley:

Ellers ingen salg av betydning å melde fra fredag på topp50

De 6 største salgene var mellomstore/store småsparere som solgte mellom 10k og 36k.

14 Likes

Mer god PR :clap::+1:

2 Likes

Interessant at det kommer en lang og god artikkel om Dubai, ørkenspredning og Desert Control ca ti dager etter at Sivertsen var i Dubai.

Noen som har fantasi til å komme på hvorfor det skulle være mer skadelig for plantene eller jordsmonnet at saltholdig vann blir samlet opp i LNC slik at røttene får hentet ut nødvendig mengde væske kontra å måtte gi de samme plantene væsken de trenger gjennom å pøse på med betydelig større mengder vann (jordsmonn hvor vannet i større grad renner rett gjennom)? For meg blir det en åpenbar logisk brist.

1 Like

Svært god PR, også på forsiden til BBC.com faktisk!

9 Likes

Sivertsen har fremhevet at behandlete områder har lavere saltinnhold i jorda enn kontrollområdet.

Jeg har antatt at det skyldes lavere forbruk av vann.
Høyere vannforbruk, gir høyere tilførsel av salt. Det er også høyere temperatur på/i ubehandlet sand, noe som gir mer fordampning og økt saltinnhold på overflaten.

Sistnevnte er et gigantisk problem for jordbruket i mange varme områder. I USA har man f. Eks ødelagt store landområder pga dette.

5 Likes
1 Like

Her bør LNC være et definitivt gode, iom at man slipper at enorme mengder saltholdig vann renner gjennom jordsmonnet og ned i grunnvannet.

1 Like

Selvfølgelig en fordel som Hayen sier at de bruker mindre vann (vil som en direkte konsekvens tilføre mindre salt). Tipper det jordfysikeren (Verhoef) ønsker å mer kunnskap rundt er om LNC øker tilbakeholdelse og økt saltinnhold i jorda over tid per liter vann tilført.

2 Likes

Dette er sannsynligvis noe de er klar over og ser etter regelmessig når de tar jordprøver. De er jo tross alt vandt med å bruke desalinert sjøvann til landbruket her. Dersom de har planer om å faktisk opparbeide permanent jorddekke (gress og beitemark), så vil plantene ta seg av saltet. Problemet kan kanskje oppstå der de dyrker grønnsaker (som på bildet med kål), da eneste planten er grønnsaken, og de muligens bruker plantevernmidler og ugressbekjempere. Da er det et usunt naturlig system og større sjanse for å oppnå den saltakkumulasjonen Verhoef er bekymret for.

1 Like

Ehm, her trur eg du tar feil. Plantar tar ikkje opp særskild mykje salt.

Du her rett. Jeg mente ikke plantene, men økosystemet i jorda.

Robbot pakket jobber hardt, ipo gjengen som enda skal på død og liv redusere virker det som

Sånn, da kjøpte jeg ennå mer.
Trodde aldri at vi skulle se disse kursene igjen.
Nå, gleder jeg meg til morgendagens presentasjon fra DC Americas. Så tenker jeg at turen går oppover igjen.:+1:

6 Likes

Jeg forventer ikke noe kursdrivende informasjon på den presentasjonen. Men jeg tenker at det kanskje kan åpne opp for at enda flere ønsker å investere i Desert Control.

1 Like

Kjøpt mer på 31,90🤩 Hadde ikke trodd det

3 Likes

Kanskje interesse fra amerikanske investorer?

2 Likes

Kjøpte en bunke aksjer selv i går, satser på at bunnen er satt :+1:

2 Likes

kjøpte en haug sjæl igår , og fikk mer idag :smiley:

Sitter tungt her nå , så håper detta går veien ! Hatt aksjer her lenge ,men nå måtte det økes betraktelig :slight_smile:

4 Likes

Slik jeg forstår henne, er det ikke LNC i seg selv - men heller en hurtig økning i jordbruksareal og -intensitet i disse områdene - hun advarer mot.

Det at LNC kan gjøre det mulig å dyrke nye områder, og øke produktiviteten i andre, er jo i utgangspunktet et gode. Men store investeringer i LNC og forventninger om økt produktivitet i jordbruket kan (vil) ha store sosiale og miljømessige konsekvenser, og de kan være både av det positive og negative slaget. Ved å “skynde seg langsomt” får man tid til å høste erfaringer underveis, og styrke kompetansen på alle nivåer - rådgivere, ingeniører, investorer, jordeiere, og jordbrukere. Et for sterkt produksjonspress fra eiersiden, eller utilstrekkelig kompetanse lokalt, kan føre til at arealet dyrkes på en måte som forringer jordsmonnet - f.eks ved at saltinnholdet øker. Arealet kan da på sikt kunne bli uegnet for jordbruk, se SJO73 sin link om saltstress.

Dersom LNC skal være en langsiktig løsning, er det viktig å ha realistiske og lokalt tilpassede estimater for produksjon og hva som kreves av innsatsfaktorer (som f.eks kompetanse, irrigasjonssystemer, vannmengde og -kvalitet) før det gjøres større investeringer.

5 Likes