Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Det virker som den generelle markedsrisikoen treffer DSC midt i fleisen.
På sett og vis, ikke unaturlig, ettersom selskapet ikke genererer cash.
Håper vi snart er forbi dette stadiet.

Alt av growth/tech faller, så da gjelder det å plukke godbitene, kan godt falle mer for min del, er man langsiktig er det bare gode kjøpsmuligheter.

Vi får anta at selskapet ikke ansetter folk uten god grunn :slight_smile:

1 Like

file:///C:/Users/harya001/Downloads/Desert%20Control%20H1%202021%20Report%20and%20Financial%20Results.pdf

Selskapet hadde under 10 millioner kroner i gjeld og ca. 200 millioner kroner i cash etter 2. kvartal. De har brukt en del penger på å bygge nye clustere og en del mer på på lønn 2. halvår, enn 1. halvår vil jeg anta.

Slik jeg forstår det handler ikke det av vekstselskaper blir mindre attraktive ved høyere renter så mye om økte renteutgifter. Det handler mer om at fremtidige inntekter får en lavere verdi. Men det må gjerne noen med bedre økonomisk forståelse gjerne forklare bedre.

2 Likes

I morgen Buller vel det meste igjen, tror vi som har kjøpt aksjer de siste dagene har gjort noen gode kjøp :+1:

1 Like

Klippet fra Kapital:
Et selskap og dets forretningsmodell er eksponert for en rekke risikofaktorer. Ofte er det primært nedsiden for selskapet – et økonomisk tap – man tenker på når det er tale om «risiko», men risiko gjenspeiler selvsagt også muligheten for høyere avkastning. I dette blogginnlegget beskriver jeg, på prinsipielt grunnlag, hva risiko innebærer for selskapet, men hovedsakelig sett fra kapital-markedets/investorenes ståsted.

Ved at selskapet ser risikoen med investorenes øyne blir det nemlig lettere for ledelsen og styret å ha et forhold til totalrisikoen som man inviterer
investorene med på. Det jeg beskriver er primært myntet på børsnoterte selskaper, men er også av interesse for unoterte selskaper.

a) Aksjonærenes generelle risikoappetitt

Et selskap eies som kjent av aksjonærene, og det er aksjonærenes risikoappetitt som til syvende og sist bestemmer graden av risiko som selskapet kan gi seg inn på. Risiko defineres av Wikipedia som «et mål som kombinerer sannsynligheten og virkningen av en hendelse. Begrepet brukes oftest om negative eller farlige hendelser, slik som ulykker, naturkatastrofer eller epidemier". Investopedia har en mer finansielt innrettet definisjon på risiko: “Risk involves the chance an investment’s actual return will differ from the expected return” (1).

Her har man altså tatt høyde for at det også kan være risiko av det mer positive slaget (selskapet gjør det bedre enn forventet), samt at risiko knyttes direkte til avkastning (2) . Som kjent står avkastning i forhold til risiko; jo høyere risiko en investor tar, jo høyere er potensielt avkastningen. Hva investorene vil akseptere av risiko bestemmer altså selskapets risikoprofil.

b) Er selskapet et vekst- eller utbytteselskap?

Selskapets risikoprofil bestemmes i svært stor grad av hvor modent selskapet er. Grovt sett deler kapitalmarkedet selskapene inn i vekstselskaper og utbytteselskaper. Denne distinksjonen er viktig, siden vekstselskaper er betydelig mer risikofylte enn utbytteselskaper.

Vekstselskaper er tidlig inne i sin livssyklus,slike selskaper har således et stort potensiale for vekst ved at nye produkter introduseres og/eller at selskapet går inn på nye områder hvor det er vekstmuligheter.

Dette innebærer imidlertid at forretningsmodellen ikke er testet fullt ut; produktene kan feile og/eller salget i nye områder materialiserer seg kanskje ikke. Slike vekstselskaper prises på høye PE-multipler på grunn av vekstpotensialet, men høy potensiell avkastning gjenspeiler også den relativt store risikoen for at veksten uteblir.

I motsetning til dette har man selskaper som har kommet lengre i sin livssyklus – de er blitt modne – og disse selskapene har i stor grad tatt ut vekstpotensialet. Her er forretningsmodellen «tried and tested» og fungerer således ganske optimalt; kontantstrømmen er derfor ganske sikker og gir grunnlag for utbetaling av gode og jevnstore utbytter årlig. Men investorene kan her ikke prise inn noen vesentlig vekst fremover, siden vekstpotensialet er i stor grad tatt ut. Ergo er
selskapet priset på lave PE-multipler, dette gjenspeiler lav forventet vekst og også den relativt lave risikoen (3).

Vekstselskaper og utbytteselskaper vil således av natur appellere til forskjellige typer enkeltinvestorer/institusjonelle fond. Selskapene vil da også gjerne være notert på forskjellige lister; vekstselskaper gjerne på Merkur/Oslo Axess, mens modne selskaper i større grad er representert på Oslo Børs. Institusjonelle fond har da også i sine investeringsmandater at fondet gjerne skal investere enten i den ene eller andre typer selskaper (evt i selskaper kun notert på Børs eller Axess).

c) Hvilken bransje tilhører selskapet?

Hver bransje har sine særegne risikofaktorer. Et eksempel er oppdrettsbransjen, her er for eksempel lakselus en velkjent risiko. Videre kan sykdom legge hele oppdrettsanlegg øde. Analytikerne som følger denne bransjen vil således være godt inne i hvilken risikoeksponering disse selskapene generelt er utsatt for. Hvis man ser på prospekter for selskaper i samme bransje, vil man derfor se at det er en rekke risikofaktorer som går igjen i disse prospektene…
……………………
La oss håpe at DC blir « modent» i løpet av første halvår i år.

Hmm :thinking:

Hva tenker du?

Desert Control er, sett i lys av et massivt antall nyansettelser; sannsynligvis iferd med å inngå en rekke større avtaler

Tror dog markedet er lei av informasjon om hvor bra dette er, det som ønskes er selvfølgelig at avtaler meldes snarest mulig

Vi vet at det sparer vann, tjener seg inn raskt og drastisk øker avlingene. Vi vet de har hastet voldsomt med å oppnå økt produksjon

Vi vet at de har startet selskap med Mawarid…vi vet,vet,vet…

(Siste video ser ut som nanoclay)

…Show us the money!

Jeg tenkte at det ser ut som det kan bli en tøff start for et tre som plantes i sand. Og at litt LNC kan hjelpe de 100 millioner trærne, som skal plantes i sand, til å få en bedre start på tilværelsen.

2 Likes

Ironisk, men det kan se ut som at det er «vannskade» salg på DC aksjen for tiden.

Du skal lete lenge etter andre vekstselskaper som utvikler seg i like rasende fart som Desert Control. Ting tar tid, selv i et av vekstselskapene med raskest utvikling.

1 Like

La det selges! Jeg kan gjerne laste opp mer ved ytterligere nedgang. Sitter tungt, og kan sitte tyngre.

3 Likes

Gleder meg til webinar. Venter ikke noe nytt, men vil gjerne se energi og formidlingsevne, samtidig som jeg blir dumforklart :wink:

2 Likes

Mulig den er delt før men kom over denne YouTube kanalen. Ørkenfarming i Arizona.

4 Likes

Hva er forventningene til kveldens arrangement?

Mine er:

  • En «pang» presentasjon som åpner øynene opp for kommende investorer i USA.
  • Kommende og påbegynte pilot prosjekter i USA/Amerika.
  • Hvor mye ressurser og hvor mange «Clustere» som de har tenkt til å starte med.
  • Oppdatering om Mawaid og kommende inntektsbringende prosjekter.
  • En pang nyhet som gir presse og Medie dekning på CNN/BBC/NRK.

Og herved er forventningens bue spent.

5 Likes

Jeg tror neppe de kommer til å uttale seg om økonomiske forhold. Ei heller mye om UAE.

Jeg forstår det mer som en introduksjon til det amerikanske markedet om hva DSRT er og hvordan LNC kan løse problemer for amerikanske bønder og golfbaner i første omgang.

6 Likes

Jeg tror svært få amerikanere vil se kveldens event.
Men den kan sees senere av amerikanere som blir oppmerksomme på DC når de kommer i nyhetene «over there».
Forventer derfor ingen kursstigning pga dette nå.
Når det kommer kontrakter i UAE og USA derimot, da blir det moro :innocent:

2 Likes

Måtte ta litt påfyll :+1:

2 Likes

Kveldens webinar er nok kun for menigheten. Som alle sier. Neste hopp i kurs kommer med kontraktsmelding fra USA eller i det nye selskapet MDC.
Eller som andre har sagt “show me the money” Da er det størrelsen på beløpet som avgjør hoppet.
Et annet scenario er en stor aktør som skal ha en skikkelig pott med aksjer. Og da mener jeg skikkelig pott.

1 Like