Nettsiden ikke oppdatert på 10 år, men fyren bak har flyttet til Tyskland:
https://www.bgc-jena.mpg.de/bgi/index.php/People/SujanKoirala
Kanskje han burde får en mail?
Kun kritisk for veien videre om målsetningen er å oppnå en mcap tilsvarende Equinor eller bedre. Poenget er at LNC må ha sand i jordsmonnet for å kunne binde seg og være virksom. Det er virkemåten til oppfinnelsen, leiren blir omgjort til enkeltpartikler i den flytende massen med motsatt ladning sammenlignet med sandpartiklene.
Tyngdekraften gjør at den flytende leiren siger ned i jordsmonnet hvor LNC omslutter hvert enkelt sandkorn i en slags magnetisk reaksjon og vipps har det dannet seg en svamplignende masse i de øvre 30-40 cm av jordsmonnet som holder på vann og gir plantevekstene særs gode groforhold.
En slik reaksjon vil ikke kunne finne sted i jordsmonn hvor tørke ikke har hatt en utarmende effekt på jorden.
DER er nok svaret jeg var ute etter…takk!
Implisitt kan man altså også tilføre utarmet jord sand…og deretter supplere med LNC
Eller snu på det: Eksisterende jordsmonn blir utdaterte- uunngåelig
Jordsmonn i eksisterende åkre som er degradert grunnet tørke og ulike utarmende metoder fra moderne jordbruk kan benytte LNC som en rask og effektiv booster for å optimalisere jordsmonnet tilbake til ønsket tilstand.
…Men da er vi uenige igjen, for det er jo sandinnholdet som avgjør overflatespenningen- og utarmet jord må jo da tilføres sand for å konkurrere
Spørsmålet da blir jo om vi i fremtiden har avviklet alle tradisjonelle jorder og rekonfigurert ørken nok til å erstatte dem (?)
I prinsipp kan jo alle land med egen leire og nok sand nå bli “bønder”… Det endrer jo hele balansen rent geopolitisk
Det er heller ingen kjemikalier som suppleres, så ingen/svært få regulatoriske prosesser må gjennomføres- det er jo leire fra egen region som bearbeides og resuppleres topplaget
Gitt dette scenarioet så er jo DCs teknologi nær sagt umulig å sette en pris på, og de fortsetter å sikre seg med å lage eget bibliotek med jorddata og optimalisering av LNC
På en måte er dette en ny form for geodata og salg av biblioteker til oljeaktører: Hva er verdien på DC’s voksende bibliotek?
Utarmet jord i tørre områder får et naturlig høyt sandinnhold. Alt henger sammen med alt.
Svært høyt dersom Desert Control klarer å bevise at det også er gode penger å tjene per hektor med LNC-behandlet jordsmonn.
Hvis vi kommer dit at DC har behandlet alle ørkenområder og dermed ikke har mer ørken å behandle er vi alle styrtrike allerede.
Dessuten må man behandle på nytt etter 3-5 år.
At LNC bare virker på sand er derfor ingen begrensning.
Det er også tett på hvor jeg vil:
Hva er smerteterskelen- eller minimums grad av sand; en amerikansk bonde må ha på sin jord for at LNC behandling skal være lønnsomt?
Uten disse tallene så mangler vi ikke bare jokeren, men hele kortstokken; hva gjelder å regne på potensialet for LNC i USA (nå i første omgang)
*jeg sliter også med tidligere påstand om at utarmet jord automatisk inneholder mer sand
Hvorfor så opptatt av grensetilfellene ?
Det er mer enn nok ørken og sand til å sysselsette DC i mange år.
It ain’t nothing like LNC
Jeg er opptatt av potensialet i USA hos eksisterende landbruk
*Det er også der det ligger mest penger i første fase (mener jeg)
More than 30 percent of North America is comprised of arid or semi-arid lands, with about 40 percent of the continental United States at risk for desertification [source: U.N.]
Kun ein vill tanke på ein søndag, men eg lurer på om det kan vere aktuelt med lnc i Norge. Vi dyrker mykje myrjord i dette landet. Den er kun organisk. Å få inn leire vil vere fordelaktig på veldig mange måtar.
Kanskje ikkje økonomisk forsvarleg med dagens pris, men om dei greier å redusere prisen trur eg dette kan vere interessant for fleire norske bønder.
Heller tvilsomt at det vil fungere iom at LNC er avhengig, som før nevnt, av å kunne binde seg til sandkorn for å fungere tilfredsstillende.
Handler mer om hva jordsmonnet i utgangspunktet inneholder i varmere deler av kloden. Som kommer til syne når det er utarmet av tørke og overforbruk.
Les og bli klok om du ønsker mer innsikt i det typiske jordsmonnet som finnes i sørvestlige USA
http://geology.teacherfriendlyguide.org/index.php/25-southwestern/620-soils-sw
Er det ikke slik at de fleste typer jordsmonn har en viss prosent sand?
Det skal jeg absolutt gjøre, takk for link
Spørsmålet gjenstår dog:
Hvor stor brøk skal sand utgjøre av jordet til Old MC Donald før han bør ta seg bryet verdt med å kontakte selskapet?
Dette, om noe… Bør plastres på førstesiden av hver publikasjon som gjelder USA
Jeg skjønner fortsatt ikke alt fokuset på grensetilfellene når de har mer enn nok arealer som ikke er grensetilfeller. De rekker uansett ikke over alt.