Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Handler mer om hva jordsmonnet i utgangspunktet inneholder i varmere deler av kloden. Som kommer til syne når det er utarmet av tørke og overforbruk.

Les og bli klok om du ønsker mer innsikt i det typiske jordsmonnet som finnes i sørvestlige USA

http://geology.teacherfriendlyguide.org/index.php/25-southwestern/620-soils-sw

Er det ikke slik at de fleste typer jordsmonn har en viss prosent sand?

Det skal jeg absolutt gjøre, takk for link

Spørsmålet gjenstår dog:
Hvor stor brøk skal sand utgjøre av jordet til Old MC Donald før han bør ta seg bryet verdt med å kontakte selskapet?

Dette, om noe… Bør plastres på førstesiden av hver publikasjon som gjelder USA

Jeg skjønner fortsatt ikke alt fokuset på grensetilfellene når de har mer enn nok arealer som ikke er grensetilfeller. De rekker uansett ikke over alt.

5 Likes

Helt enig @bamse

Det er, beklager uttrykket, tullete å fokusere på mulige begrensninger når opplagte bruksområder er så enormt.

8 Likes

Det koker ned til dette:

Du er blant de mange tusen bøndene i USA som nå sitter og har to valg: fortsette driften eller selge til banken, fordi de ikke har råd til å bore dypere i eksisterende brønner:

Water wells are at risk of going dry in the US and worldwide | Kiowa County Press - Eads, Colorado, Newspaper

Dermed: Er det marginer å regne på ved å bruke LNC som rettferdiggjør kosten på å bore dypere… eller skal man kaste kortene? Det første som må avklares i dette tilfellet er da altså om graden av sand på jordene deres er “stor nok” til at LNC skal kunne ha dokumentert effekt

Jeg mener ikke å baksnakke selskapet - tvertom!

Dette er å blir en revulosjon. Allerede før kontrakten med Mawarid ble LNC brukt i eiendommer/skoger for å skape dyrkbar matjord og redusere vannforbruket å de (Mawarid) så resultatet ganske så omgående ved tidlig produksjon av grønnsaker som rødbeter, agurk, basilikum å daddelpalmer. Ergo det funker på all jordsmonn. Med kontrakten som er inngått betyr dette at det allerede er masseutrulling av LNC å sikkert nye inngående kontrakter med diverse underleverandører som skal ut i Nord Afrika, Midtøsten å De Forente Arabiske Emirater….noe vi garantert vil bli oppdatert på ved Q. Jeg er meget spent på produksjonshastigheten fra 180. 000 i timen til :man_shrugging: Videre spent på prisen som vil avhenge av antall trær, avling, type planter å størrelsen på diverse områder. Hva med sessong messig vedlikehold av jorda :man_shrugging: Vi vet at kundene kan kjøpe et digitalt abonnement der desert kan overvåke jordhelse og jordfuktighet å videre ved Extra kostnad kan kundene få beskjed om det er vesentlige endringer i jordsmonnet som vil påvirke avlingene.

For meg personlig blir dette mer å mer en no brainer for hver dag som går å jeg justerer portoføljen hver uke for å ta mer del i det som KAN bli det neste store selskapet globalt.

Edit: Denne gangen skal jeg ikke sitte å tro som jeg gjorde i 1986 som programvare utvikler for data akademiet med en Macintosh mellom fingrene ( å vi fnøs av produktet) at dette fører ut i ingenting.
Ei heller i tidlig januar 97 da vi hadde bodd i Marbella, Spain på 7. året å fikk tilbud om å kjøpe Amazon aksje for $18 pr. stykk å vi sa fuck it. Det blir bedre med Facebook å vi hoppet av ALT for tidlig. Denne skal jeg sitte så tungt så mulig i til rett over 30,- nkr til det tar full fyr.

5 Likes

Etterhvert som kundegrunnlaget er der kan jo bøndene inngå avtaler med Desert Control der de sparer penger på abonnement og vedlikehold…Som i en fast rate per måned eller lignende

Win, win,win

Jeg har, som lekmann på området, en enkel tilnærming til dette:

Desert har ansatt Michael Davidson som Ceo for 'Desert Control Americas"
Han har en helt vanvittig lang og bred bakgrunn som bl.a bonde, ledende ekspert på bærekraftig jordbruk, jordkvalitet osv.
Han sitter i sentrale posisjoner innen klima og jordbruk hos myndighetene.
Han har en utmerket bakgrunn for å vurdere hvor mye bruk det er for LNC i USA

Når man ser hvilken entusiasme og ordlyd han fremstår med, så er svaret gitt for min del.
LNC vil kunne fylle et stort behov i USA!

I tillegg til han ser det ut som de fyller på med særdeles kompetente folk i USA.

Anbefaler deg å se program om grunnvannsnivå i USA.

7 Likes

Det skal jeg definititvt grave videre i, har allerede lest meg opp en god del - men gjenstår nok en del før man er “utlært” også

Jeg deler ditt synspunkt - skal slutte å mase og smertepunktet hva gjelder sandinnhold :slight_smile:

1 Like

Her er du spot on bamse! Å snakke om LNC i Norge, hvor vi har rikelig med vann, blir skivebom. Det er som du skriver mange helt opplagte steder i verden som er midt i blinken for DSRT, å diskutere grensetilfeller er egentlig ganske uinteressant.

1 Like

OKS har vel nevnt tilsåing/behandling av gruvedeponier som mulig bruksområde. Slike “sandområder” har vi i Norge og. F.eks. på Knaben har de et 50-100 år gammelt deponi som gir avrenning til Sira-elva og går i gjellene på fisken. De har brukt veldig mange millioner på å grave sand opp fra knabetjørn, men det renner mer sand inn i vannet hvert år. Det er sandstormer/ørkenstormer hvert år som sprer sand over hytter og biler.

Fyll en “doff” med gjødsel+plenfrø+lnc mikstur så gror det sikkert i deponiet igjen og det binder sanden og hindrer delvis erosjon.

Problemet er at denne og flere andre slike naturkatastrofer er vernet industrihistorie, forstå det den som kan.

Vet ikke hvor mange av dere som kan påberope dere å ha vært på rancher i sørvestlige USA.

Det kan iallefall jeg.

Og med det kan jeg si med sikkerhet at jo, Desert har en enorm potensiell kundemasse i USA.
Dette gjelder ikke bare Arizona, men også California, Utah, Nevada, Texas, New Mexico, sørlige Wyoming… Når man ser hvor skrint jordsmonnet er enkelte steder og hva som dyrkes, kunne man nesten forbløffes over at noe greide å gro der overhodet.
Man trenger ikke være ekspert på jordsmonn for å se at her må det skje noe drastisk, fort.
Så også for meg er dette en no-brainer.

6 Likes

Tør man stå utenfor DC den dagen Mr Gates skal ha LNC til sine farmer i Arizona og California…

Ingen tvil om at potensialet er der til en plutselig kurseksplosjon om den rette meldingen kommer. Uavhengig av om det er en massiv kontrakt i UAE, Saudi, inkludering i The Green Wall Project eller Bill Gates som snuser på teknologien. Sistnevnte vil neppe skje med det første, men føler meg relativt sikker på at veiene vil krysses til slutt.

Han bruker penger på mange grønne prosjekt.

Denne er bare to uker gammel

2 Likes

Selskapet har mye å bevise nå, la oss håpe det er mer krutt bak ordene enn hva som var tilfellet for 3 år siden:

I et selskap som står foran et gjennombrudd finner man alltid en historie foran da ting var i startfasen så skjønner ikke helt meningen med gamle links :thinking: «Lur»inger blir fort gjennomskuet her med slik agenda.

7 Likes

Ingen agenda her annet enn å belyse absolutt alt, sitter godt lastet og blir sittende lenge

Men ja- jeg synes det var drøyt å høre “ready to go commercial” eller hva det nå var i dette gamle klippet (TTT)

Men de jobber knallbra, se bare denne fra midten av oktober, som tross alt er ganske ferskt:

1 Like