Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Du går stort sett i fotspor som allerede er tråkket opp…
Gamle linker er kjent stoff

1 Like

Bra, men håper ikke du er «all-inn». Alltid Lurt å ha cash i tilfelle Avensisen feiler på EU kontrollen.

6 Likes

Det har de vel allerede bevist ved å inngå avtale med Mawarid?!?

2 Likes

Dette er et merkelig forum… Noe så åpenbart som at det er viktig å avklare andel av sand i jorden blir møtt med skepsis. Kan ikke se at det er diskutert noe sted på denne tråden- men du kan muligens linke til det ?

1 Like

Er det viktig å avklare andel av sand i jorden? Sandy soil er sandy soil.

2 Likes

Dette er sand, og den dårlige nyheten er at du har kjørt deg fast…
bilde

4 Likes

Viktig å få frem alle sider av en sak.

Men det er også lov å sjekke om linkene man drar frem er av eldre dato og om de er diskutert før.

Nå heter jo også selskapet Desert Control, ikke Soil Control… fokus er vel først å fremst på steder med MYE sand

1 Like

Jeg skal ta pause og legge den død. Men når selskapet snakker om at effektiviteten er avhengig av sand så er det da vitterlig og klinkende klart av interesse for både bønder og aksjonærer hvilke grenseverdier man snakker om?

Selskapet selv snakker svært mye om forbedring av “soil” og “dere” hoverer med ørkenbilde av en bil som står fast i ørkenen

Jaja-

2 Likes

Er enig i at det burde også forebygges, og de vil jo helt klart også behandle områder som enda ikke kan betegnes som “ørken”, men de viser jo selv bilder av hovedsaklig ørken. Så jeg tenker egentlig “first things first”.

Om de er avhengige av sandkorn som LNC kan binde seg med, så antar jeg at grenseverdien du snakker om vil være opp til den enkelte bonde… det blir vel da ett kost/nytte spørsmål? Kan jo bli ekstremt dyrt per kvadrat om LNC bare kan binde seg til 10% av jordlaget.

1 Like

Så lenge de klarer å lage dyrkbar jord av ren ørkensand, så er det vel ikke en veldig relevant problemstilling med grenseverdier? Det er mer enn nok ren ørken å ta av i verden :sweat_smile:

Hvis de kommer så langt hvor all ørkensand er omgjort til dyrkbar jord, så kan man heller prøve å se på om det er effektivt i områder med mindre sand osv? - hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig.

Jeg har sett gjennom fundamentaltråden og er det noen lenker som viser timelapse av prossessen?
Alt jeg har sett til nå er ørken = gress. Bare av ren nyskjerrighet ville jeg likt å se en timelapse av hvor lang tid denne prosessen tar i områdene hvor de har hatt prosjekter…

2 Likes

Beklager at du ble såret…
Vi har fra tid til annen besøk av gjeste artister på denne tråden, som stiller til forveksling lik dine spørsmål. I tillegg så sier de at de er tungt lastet med DC aksjer. Men, da blir det litt motstridene at du/de snakker din/sin egen aksje ned.
Men, kritiske spørsmål er helt ok….
Lykke til.

De har uttalt at de jobber med en timelapse og at den vil bli gjort tilgjengelig når den er klar.

2 Likes

@Nocturne

3 Likes

Det finnes vel knapt noen steder på jorden der det er jordlag uten en viss prosent sand? Da er det vel slik at dosering av LNC gjøres i forhold til hvor stor andel sand det er i det aktuelle området?

Man ville faktisk bli overrasket over hvor mye sand det er i for eksempel en helt alminnelig plen. Det kreves ganske mye sand i jorda for å unngå at hagen blir et gjørmehull.

Jeg synes dette med prosentandel sand er en interessant diskusjon. Det er klart at det “viktigste” kan være å få gjort om ikke-dyrkbar ørkensand til dyrkbar mark, sånn fra et klimaperspektiv, men med tanke på betalingsvilje er det jo vel så interessant å se hvor stor del av f.eks det amerikanske markedet som kan være aktuelt.

1 Like

Det er jo noe av det de forsker på, for å bygge opp en database som de kan gi anbefalinger utifra til kunder. Det er ganske mange faktorer utenom sandprosent som skal med.

1 Like

Pass deg nå, så du ikke blir hengt opp på veggen

Uansett: Det er denne modellen jeg som bonde eller investor ville sett på presentasjonene til Desert Control:

Da hadde jeg visst om det var håp i hengende snøre eller ikke - jeg kunne tatt med jordprøver og vist til banken - muligens fått lån med sikkerhet i eiendommen da jeg kunne sannsynliggjort at avlingene ville bli vesentlig bedre neste år, og at vannforbruket ville gå drastisk ned

Som investor hadde jeg formelig siklet på en slik oversikt…For jeg kunne regnet på scopet hos de som allerede driver jordbruk - og ikke på de som kunne tenke seg å drive jordbruk i ørkenen. Husk: Det er USA jeg fokuserer på ref. dette med prosentandel sand - jeg skjønner selvfølgelig meget godt at det er mest sand i UAE og at DC er en perfect fit der

Edit: Jeg trenger ikke flere bilder av sand, biler eller sandkasser

3 Likes

Tror ikke denne har blitt linket her enda.
Skal man øke eksporten av matvarer til de landene som ikke klarer å fø seg selv?
Eller skal man hjelpe de til å dyrke sin egen mat?
Svaret er sikkert en blanding.
Uansett, så ser jeg for meg at Mawarid kommer til å ta imot all LNC Desert control klarer å produsere.
Food security blir bare viktigere og viktigere.

2 Likes