Selges bra enda, men det er jo litt konstruert av en forbanna short. Aaleby vet du hvor mye han har igjen, skjønner egentlig ikke planen hans på hvordan han skal få dekket med så lav omsetning. Tipper han selger med en konto og tar imot med en annen konto? presser kursen ned for å få billigere aksjern, noe som selvfølgelig er helt ulovlig, så bare spekulerer her.
Tror man samtidig bør huske at Great Green Wall er et seiglivet prosjekt, hvor det ikke akkurat går fort i svingene. Mao; umulig å si når man kan forvente en konkretisering eller formalisering av DCG og LNC sin rolle i det hele.
Den grønne veggen har endret fokus, og målet er nok nå mer å begrense spredningen, enn å reversere den
Men millioner av trær har dødd, og det har vært vanskeligheter med å opprettholde oppsyn, vanning og vedlikehod av arealene. Malingen har med andre ord flasset av forlengst på starten av bruen, før du er ferdig med å komme deg til den andre enden med malerkosten
Så hva er løsningen? Løsningen er selvfølgelig det Ole har sagt med “start at the edges” - i tillegg til at selve “Green Wall” prosjektet nå alt mer har innsett at de må bygge seg rundt mennesker og menneskelig aktivitet der de har en egeninteresse av å vedlikeholde arealene
Det er altså ikke lengre snakk om å fullføre noe belte på tvers av hele kontinentet - men snarere å få mennesker med en interesse for landbruk å ekspandere først på grensen av - og deretter innover i; ørkenområder
Dette detroniserer da Deserts eget utsagn fra podcast om at de ikke har ressurser til å bidra - for Green wall beveger seg altså nå aggressivt mot desentraliserte startups med fokus på jordbruk - og da er LNC perfekt for å både ekspandere og etablere jordbruk
Dette kan meldes når som helst - Det kan umulig være slik at Desert ikke har kapasitet nok til å bidra - det må rett og slett være feil!
Her blir det mye klipp og lim i innlegget ditt mister så mistet litt tråden.
Jeg har ikke klippet eller limt, ei heller sitert. Kun vedlagt en link der det vises til at man går for en desentralisering av satsningen og gir slipp på tanken om å bygge et grønt belte til enhver kost
Hva tenker du på spesifikt?
Mulig det bare er meg, men det blir så mye om det samme hver eneste dag. Det går på repeat i hvert innlegg . Nå er det Q som skrevet tidligere på fredag å da får vi en oppdatering på hele «ståa» Pust med magen. Dette går veien
Jeg regner selvsagt med at prisen på produktet gradvis vil synke. Dersom langt større produksjonsenheter enn nåværende modeller kommer i bruk, vil dette selvsagt bidra til lavere kostnader. Dersom en kan benytte eksisterende vanninngsanlegg - noe som har blitt signalisert - burde lønns- og andre kostnader også kunne reduseres kraftig. Det som er usikkert er hvor raskt en kan senke prisene og opprettholde brukbar lønnsomhet og hvor langt ned en kommer i kostnader. Jeg er skeptisk til at det er mulig å beregne dette idag.
Her pustes det med magen - men nå ser jo jeg på dette som enormt positivt da - at de går for desentralisert satsning - det kan jo bety at DC kommer på banen når som helst
Med tanke på hva som skjer i Europa.
Samtidig med at markedene pr.dd er i UEA og USA.
Notering på Nasdaq bør være noe som blir mer og mer aktuelt, eller?
Denne youtuberen har vært linket før her.
Fersk og informativ video som tydeliggjør at DCG står midt i smørøyet borte i statene.
Russland er en av verdens største eksportører av korn!
Hvor lenge tørr verden vær avhengig av matforsyning fra Russland? Hva tenker folk rundt det? Haster med og øke areal av dyrkbar jord på vei inn i en mer ustabil verden?
Gode poenger og verdt og merke seg at Ukraina er ikke langt bak de heller (bilde 1). Ringvirkningene på dette vil kunne slå ut ganske raskt i verden om man slutter å handle fra Russland eller det innføres andre sanksjoner (bilde 2). Det positive i elendigheten er at Desert Control har testet LNC på dette området (bilde 3).
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Dette er “god” lesning også:
Stort sett alle bønder mangler vann, LNC virker jo å være en utmerket løsning
Dersom det koster 20 000 kr å tilføre et dekar med LNC, skal det en god kilpris for hvete til for at det skal være god business å benytte LNC på slike arealer. Det er vel fremtidsmusikk når LNC kan produseres langt rimeligere. Jeg vil anta det er andre matvarer som er lønnsomme med bruk av LNC med dagens pris på ca. 1 kr. pr. liter.
Samtidig en dråpe i havet for avverge at befolkning må rømme gård/grunn pga problemer med dyrking/vanskelig jordbruk. Videre så løser det bl.a carbonfangst,vannmangel,ørkenspredning, matmangel så man får ikke lite for penga.
Har sett litt på priser på grønnsaker i California:
2020 STATE AGRICULTURE OVERVIEW - CALIFORNIA
Hvis jeg tolker disse tallene rett, og videre antar at DC generelt klarer å øke yielden med 20 % for de mest sandholdige områdene, så er det flere grønnsaker her som vil gi bonden mer enn 5000 kr i økt omsetning per dekar per år etter en runde med LNC til kostnad 20 000 kr. Over 5 år snakker vi en økt omsetning på mer enn 25 000 kr for bonden. Hvor mye av dette bonden sitter igjen med som ren profitt kan diskuteres. PS: Husk at DC klarte 62% økt yield for zucchini/summer squash i ørkensand.
Men så kan vi også ta med reduserte kostnader til vann og gjødsel, og mulige subsidier. Og verdien på åkeren vil nok stige. Matprisene har steget mye siden 2020, og vil fortsette å stige, mens kostnad for LNC vil reduseres over tid. Med en liten LNC-boosterdose etter 5 år vil også den gjennomsnittlige årlige kostnaden for LNC gå ned.
At LNC allerede i denne fasen kan være lønnsomt for bonden, kun basert på økt yield, er smått utrolig.
Jeg vil rette en stor takk til alle dere som deler så mye god og nyttig ‘sosioøkonomisk’ (i mangel på bedre generelt begrep) informasjon. Jeg tenker at når man kan få en slik dybdeinnsikt så kan man med større trygghet posisjonere seg lenge før et selskap og en aksje virkelig blir oppdaget. Så er det noen geopolitiske uroligheter som skaper generell frykt og som f.eks shortere benytter seg av. For de som ikke vet bedre vil vel muligens la seg skremne uansett hvilken aksje man sitter på. Med DSRT tenker jeg imidlertid at dette er en fantastisk mulighet mindre enn 1 1/2 dag før det som kommer til å bli en veldig spennende oppdatering. Har selv akkumulert mye siste dagene. Lykke til, alle sammen
Prognose for imorgen og fredag, samt neste uke.
Vi forlater 20 tallet i morgen.
Etter at OKS har kjørt showet en kjapp runde innom 30 tallet før lunch på fredag.
Før vi fyker opp til 40 + etter lunch.
Så tar vi 50 i løpet av neste uke….
Om ikke Putin ødelegger alt med fyrverkeriet sitt, da.
Takk for din konkrete informasjon. Jeg tviler ikke på at det finnes matvarer det lønner seg å produsere i noen stater i USA ved å bruke LNC også til kjente produktpriser, men jeg tviler altså på om dette gjelder hvete og for den saks skyld mais også.