Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Alle piler peker slettes ikke i riktig retning- men her er jeg på kant med forumet, så skal ikke utbrodere videre

8,5 prosent ned fra sist ukes slakt er altså feil retning folkens, og jeg trenger ingen leksjoner i at det er krig eller at verdien på børs har null å si for selskapet

1 Like

Ser jeg ikke har gått glipp av noe ved å droppe denne tråden.
Man skal lese mye før øya detter ut, for å si det slik :slight_smile:

7 Likes

Verdien på selskapet faller

Men glem verdien som sådan- se heller på at verdien representerer tilliten markedet har til fremtidig inntjening

Markedet får stadig mindre tillit til Desert Control - er du uenig i det?

Alt jeg peker på er at selskapet (åpenbart) trenger hjelp med dette, eksempelvis så er det fy-fy å:

-Redusere målet fra 5 millioner kvadratkilometer til 'en uten å forklare hvorfor

• Si på en podcast (!) at man er invitert til Green wall men ikke har kapasitet

Det sier seg jo selv at jeg ønsker selskapet alt godt- jeg selger ikke. Antar responsen på denne posten blir tommel ned eller et bilde av sand

Edit: Emojiene er som ventet, og selskapet er straks 10 prosent mindre verdt enn det var på fredag. Legger ikke skjul på at jeg misunner mange her inne den urokkelige troen de har på at selskapet gjør alt rett :slight_smile:

2 Likes

[quote=“Hkirk, post:5908, topic:27684”]
“Produksjonskostnader?
Pris?
Avtalene som er inngått?”

Det helt sentrale her er produksjonskostnader i forhold til pris og hvordan disse skal fordeles mellom partene i Emiratene. Dette vet vi vel strengt tatt ikke noe om selv om det er fullstendig avgjørende for lønnsomheten? Når det gjelder avtalene som er inngått, har jeg inntrykk av at det dreier seg om intensjonsavtaler. Slike avtaler er normalt ikke bindende. Det vi venter på er en bindende avtale. Men hvor mye får vi vite om innholdet når den forhåpentlig inngås denne våren? Basert på hvor mye vi har fått vite hva som har skjedd i Emiratene siden årsskiftet (nesten ingen ting) er vil det neppe overraske om vi fåf vite lite om den avtalen som forventes inngått. Vi må kanskje vente til vi får resultatet fra en viss periode med levering av LNC før vi får indikasjoner på “hvor landet ligger”.

Ja

Selvfølgelig er selskapet kontaktet

Selskapet har bekreftet at DC vil ha normale marginer på leveranser til JV’et

25-30 prosent margin er vel nevnt her på forumet som fornuftig margin

2 Likes

Dersom markedet hadde trodd at DC ville fått en nøkkelrolle ref.artikkelen, så ville de satt en høyere pris på selskapet

Det er dessverre den brutale sannheten

Hva er markedet? De institusjonelle som sitter i ro og kjøpte tungt høyt på tredvetallet eller småaksjonærer som lemper ut aksjene på stadig lavere kurs? Hva nytte får du ut av den såkalte brutale sannheten? Påvirker det ditt syn på det fundamentale? Og om ikke; hva utbytte har du av å la støy prege sinnsstemningen?

2 Likes

Den “brutale sannheten” er vel også at noen forumbrukere virker særdeles usikre på egen investering og forståelse av caset, noe som reflekteres med en ustoppelig strøm av innlegg som ikke kan sies å være av særlig bra kvalitet…

9 Likes

Trist kursutvikling.

Trist verden vi lever i også Ebitor :slight_smile:

Gi bidrag til Ukraina og støtt opp for de ukrainske flyktningene

Jeg oppfatter “normal margin” som et svært ullent begrep. Det går ikke an å dedusere en fornuftig aksjekurs basert på et så ullent begrep. At noen mener at 25-30% er en forfuftig margin, er et spinkelt grunnlag for å fastsette hva som er en sannsynlig margin. Men vi får vel et driftsresultat om en del måneder. Det vil trolig si en del om oppnådd margin.

Enig at DC burde treffe veldig godt nå med tanke på alt som skjer. For å oppnå eksplosiv kursoppgang ala gass og hvete nå
Så trengs det en bekreftelse på at det som kan dyrkes frem er helt essensielt ift matkrisen
At det fungerer storskala og at de vinner store kontrakter som bekrefter det

Selskapet har selv antydet denne marginen.

Konstaterer at mange her ser på aksjekursen og dyrker frem mye indre tvil. Dere kan med fordel spørre dere selv, om aksjemarkedet er en arena som bør overlates til andre.

4 Likes

Ærlig talt! Bør aksjemarkedet overlates til dem som er ukritiske til det som kommer eller ikke kommer fra selskapene? Jeg mener snarere det motsatte. Det er etter mitt syn meget ønskelig at aksjonærer og andre presenterer de negative synspunktene de har i ulike fora. Jeg har i livet mitt besøkt en rekke selskaper i ulike land og som aksjeeier snakket med ledelsen i selskapene. Det har vist seg å være noe av det dummeste jeg kunne ha gjort. Ledelsen i et selskap presenterer bare det som er positivt. Det virker som om lederen i dette selskapet er av samme type. Han har tydeligvis greid å skape en beundrerskare på de tre fora jeg kjenner til som diskuterer dette selskapet i Norge. I alle tre fora blir det ikke tatt nådig opp når noen kommer med krritiske bemerkninger.

Som et apropos

3 Likes

Ord for dagen.

Den ikoniske investoren Warren Buffet forklarte en gang strategien sin slik “We simply attempt to be fearfull when others are greedy, and greedy when others are fearfull”.

Buffet er kjent for å utnytte situasjoner i markeder der flertallet opptrer irrasjonelt, da vil rasjonelle handlinger gi spesielt høy avkastning. Mange private investorer blir grepet av frykt i turbulente tider. De selger seg ut med tap, men kommer seg aldri inn i markedet igjen før rekylen kommer - og blir stående igjen som de store taperne etter en korreksjon. Når markedet har humørsvingninger er det viktig å holde hodet kaldt, og holde fast ved investeringsstrategien

6 Likes

Gjentagende sutring forkledd som kritiske bemerkninger ødelegger diskusjonsklimaet og bidrar med null, nada. Mulige røde flagg har blitt tatt opp mang en gang.

Helt ærlig; det er ingen som tvinger deg til å bli værende. Skal love at du aldri vil få gehør for høylytt irrasjonell klaging.

4 Likes