Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Enig.
Men det er i svært stor grad ikke et kritiskt tankesett som utøves.
Det er en stirring på aksjekurs og deretter koking av negativ suppe.
Eller at man har et mangelfullt kompetansegrunnlag, og ytrer negative påstander med galt utgangspunkt
Eventuelt en kombinasjon.

Så langt ( siste ca 2 mnd)er det kun ett moment som har fremstått legitimt å belyse: hva benytts de 12 clusterne til pt, i påvente av større kontrakt til Mawarid Desert Control LLC?

3 Likes

Det er vi alle sammen enige i uansett forum, men daglige gjentakelser om den samme shitten er absolutt ikke informativt å lite verdt å lese. Det må vel du også være enig i som leser det som er å leses på denne tråden?

4 Likes

Blir bra til slutt, vettu.

1 Like

Hvor ser du dette på sosiale medier?

Between 2015 and 2019, for instance, Russia and Ukraine increased their market share from one-third (a value of $91.2 million) to almost half of all wheat imported by the UAE ($154 million), with Russia the origin of most of the wheat.

Nevertheless, ample grain storage facilities mean there is no short-term danger of supply shortages in the UAE. The bump from higher oil prices partly as a result of the Ukraine crisis should also help weather longer-term increases in wheat prices even in Oman where food-related protests have previously occurred.

In the case of Saudi Arabia, the disruptive effects of the war on supply reliability and price may cause it to reevaluate increasing wheat imports from Russia to offset declining production in the kingdom. Saudi Arabia had only just opened its market to Russian wheat in 2020; this was followed by a seven-fold increase in 2021 albeit from a low base.

3 Likes

LinkedIn, blant annet. Men man må ha blikket med seg. Spotte forbindelser.

Og sjefen for Yara:

Russia also produces enormous amounts of nutrients, like potash and phosphate - key ingredients in fertilizers, which enable plants and crops to grow.

“Half the world’s population gets food as a result of fertilizers… and if that’s removed from the field for some crops, [the yield] will drop by 50%,” Holsether said.

“For me, it’s not whether we are moving into a global food crisis - it’s how large the crisis will be.”

2 Likes

Når ble det ulovlig å dele en instagram eller linkedin story (eller bilder?)?

Ser dere ikke selv det absurde i at aksjonærene må tråle og stalke ansatte på sosiale medier for å få informasjon om progresjonen?

Jeg har ståltro på caset- men det grenser til galskap at selskapet ikke har en bedre mediastrategi

De oppdaterer vel markedet generelt en gang i kvartalet
Og så sender de ut børsmeldinger ved nye kontrakter eller annet som bør meldes

Aksjonærene må ingen ting. Handler om enkeltaksjonærer som legger ned en innsats for å alltid prøve å ligge i forkant. Som ikke er unikt for DCG.

5 Likes

Med all respekt å melde, at de er og har vært såpass synlige i media er kanskje det de til nå har vunnet på.

5 Likes

Vel, de står altså til stryk nå, vel og merke hva gjelder tillit i markedet

Jeg skjønner at “alle” er uenige med meg - men det er altså hevet over enhver tvil at tilliten svinner hen, dokumentert ved at verdien på selskapet synker måned etter måned -uke etter uke

Så må “dere” også klare å skille på synspunktene her; for på alt annet leverer de etter sigende meget godt. Men ingen kan være best på alt - og i dette tilfellet burde altså selskapet snarest mulig få hjelp av noen som kan faget “Investor Relations”

Ser du ikke vil ha noen leksjon i at det er krig.
Med unntak av olje- og enkelte råvareaksjer, synes du det ser ut som resten av markedet går bra om dagen? Ingen frykt for eskalering av konflikten, stagflasjon og panikk i markedene forøvrig?

Vet ikke hvor du vil, men tror de fleste er enige i at dagens aksjekurs skyldes helt andre faktorer enn dårlig ledelse og synlighet!

4 Likes

En ting jeg ikke forstår. Hvis DC nedgangen skyldes manglende IR kompetanse?
Hvordan vil du forklare nedgangen i Aker Offshore, Aker Horizon og Aker Carbon? Disse tre selskapene har prosentvis større nedgang en DC og samtidig har IR kompetanse blant de beste. (Er ikke feil å si blant de beste i hele verden)

4 Likes
  • Ingen emi-fare
  • Del av en megatrend
  • Concept of proof i boks

Som er hovedgrunnene til at kursnedgang for min del er 100% støy; finnes ikke argumenter for at den skal bli av varig karakter, ei heller at man risikerer utvanning midt i et utfordrende børsklima. Mao; kontroll på ytre omstendigheter foruten ett element; den tikkende klokken.

Tålmod er en dyd.

9 Likes

Jeg skrev et langt svar, men slettet det - kommer lite godt ut av at jeg fortsetter å “kverulere”

Men enhver rådgiver ville bedt eksempelvis Idland om å roe ned uttalelser om Green Wall på podcast samt påpekt at det ikke nødvendigvis vekker tillit i markedet å endre mål fra 5 millioner kvadratkilometer til 1 million “midt i løpet” uten videre forklaring

Jeg har ikke sagt de bør opprette en egen IR stilling, men de bør absolutt kjenne sine begrensninger , med 63 ansatte og ansvaret for et børsnotert selskap. Børsmiljøet rår selvfølgelig ingen over - men ja; jeg mener kategorisk at selskapet helt fint kunne avverget minst halve “tapet” i verdi ved å være mer proaktive og klare i sin informasjonsflyt til markedet

Denne provoserer og viser at det bor et troll i deg som forpester tråden i for stor grad. Du kan umulig mene dette seriøst.

Det er som om NASA skulle satt mål om å nå Mars på 60-tallet, bare for å bli kritisert for at de nedjusterte målsetningen til å nå månen. Helt absurd å prøve å vri det til noe så negativt som det såkalte markedet skulle bry seg om. Selskapet blir verdt fantasillioner om målsetningen blir nådd, uavhengig av om tallet er 5 millioner kvadratkilometer eller 1 mill.

1 Like

Du har fått med deg at kursen er opp rundt 50% siden notering?

For øvrig gjør du den klassiske tabben å til enhver tid si at kursen er riktig, og å koble kurs mot hva selskapet er verdt.
Var kurs 41 riktig?
Er 23,4 nå riktig?
Er verdien på selskapet lavere nå enn før partnerskapet med Mawarid meldt? Og lavere enn før de kom igang med etablering av den amerikanske delen?

Kursen trender ned pga makro (krig og rentespøkelset) og at prosessen med det nye selskapet i UAE har tatt lenger tid enn det man så for seg (utenfor Deserts kontroll).
Det er mulig du betrakter deg som en investor, men det høres ut som om du utøver veddemål på kurs.

3 Likes

Idland er av et kaliber som bør etterstrebes - og det er selvfølgelig ikke ment vondt mot ham. Men det illustrerer et poeng, og det er viktige ting å påpeke i tider man får beskjed om å “skjerpe seg” når slikt påpekes

Hva om “noen” synset om marginer og regnet ut fra 5 millioner - hvorpå de plutselig fant ut av det nå var “kun” 1 million?

Jeg er altså et troll når jeg peker på et gitt tilfelle der en IR rådgiver definitivt hadde gjort sin nytte?

Skjerpings!