Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Virkelig noen skjøre aspeløv i denne tråden. Utrolig slitsomt å lese en slags kontinuerlig hyperaktiv “stream of consciousness” preget av frykt og usikkerhet.

6 Likes

Enig! Min eneste grunn til å eie DSRT er å tjene penger. At vi kan bidra til bærekraft er forsåvidt hyggelig, men lite interessant for investeringsplanen min.

1 Like

For min del er den interessant. Mest av alt fordi bærekraft vil presse seg frem som en tvingende nødvendighet i årene som kommer.

Dynamoen har jo covid 19 fortiden, men er snart in action skriver han :slight_smile:

Hersketeknikker er vel heller advarsler om utestengning samt at en rekke av mine innlegg er blitt slettet?

At deltagere poster bilder av biler som sitter fast i ørkensand når jeg diskuterer andel sand som må være tilstede for at LNC skal fungere?

Med all respekt å melde tilbake; det er “dere” som er bøller- ikke undertegnede

2 Likes

De er forbi pilotstadiet i UAE

Ja hvis ikke dette som foregår rundt i verden er stort nok intenciv så vet ikke jeg.De får subsidiere noen av bøndene i UAE til å dyrke korn.

Apropos hersketeknikker, her er Putin “sitert” i Dagbladet:

… Nå blir det verre

  • Gjødsel er et veldig viktig område. En ekstremt akutt situasjon utvikler seg i verden, fortsatte han.

Russland har, ifølge presidenten, avtaler med «vennlige» land for å få dekket behovene deres for gjødsel.

- Selv før noen hendelser tilknyttet Ukraina, var det allerede vanskelig, og nå blir det verre, sier Putin.

Advarslene stopper heller ikke der.

  • Globale matvarepriser vil stige ytterligere hvis vestlige nasjoner øker det økonomiske presset på Russland, som en stor global gjødselprodusent, sier presidenten.

Edit:

Det er også små drypp som peker mot Irak, men linjene er såpass svake at Mawarid og LNC ikke kan stemples der riktig enda. Dette er dog interessant lesning og høyst aktuelt:

Krigen får ringivirkninger, for også andre europeiske land strammer nå inn på eksporten til utlandet:

  • Serbia forbyr eksport av hvete, mais, mel og matolje.
  • Ungarn forbød all korneksport forrige uke.
  • Bulgaria og Romania strammer også inn eksport av korn.

Kinas landbruksminister, Tang Renjian, uttalte lørdag at de stod overfor den verste vinterhveteavlingen i historien. Årsaken er de kraftige nedbørsmengdene i fjor som skal ha forsinket plantingen på en tredjedel av landets hveteareal.

Lenge leve poteten

1 Like

Fra Anders Nordstad Blogg:

Tallenes tale er klar

Egypt er verdens største importør av hvete. Egypt importerer 12 millioner tonn med hvete hvert år. Det tilsvarer 20 «panamax-båter» - hver måned! Annenhver dag - hele året - må altså en slik båt legge til kai i Egypt for å levere den viktigste råvaren dette landet og dets drøye 100 millioner innbyggere trenger. 70% av denne importen kommer fra Svartehavet - fra Russland og Ukraina!
Tyrkia er nest størst. Og får 85% av sitt årlige importbehov på 11 millioner tonn fra de samme to landene ved Svartehavet.

De totale lagerbeholdningen hos de store eksportlandene i verden er på 23 millioner tonn (kilde: WASDE)

Så hvis Egypt og Tyrkia raskt må finne andre måter å dekke sitt importbehov på, er det faktisk tomt. Hva så med resten av verden? Hvor skal de finne de 160 millioner tonn med hvete de trenger?

Tja - ikke godt å si. Og særlig ikke når kraftig redusert tilgang på kunstgjødsel vil redusere avlingene over hele verden dette året. Og trolig noen år framover.

I Norge gis det nå omsider noen svært vage lovnader som skal gi norske kornprodusenter trygghet til å satse på å produsere mathvete.

Her er det noen som ikke tar alvoret i situasjonen inn over seg!

Selv om tallenes tale er klar.
Krystallklar!

FB_IMG_1646982794456

https://www.facebook.com/174416639362078/posts/2436408123162907/

I tillegg øker desertifiseringen, samtidig som dyrkbar jord ikke bare blir forringet grunnet rovdrift, men nå altså trengs for å mette egne innbyggere, implisitt null eksport

Jeg håper virkelig både for de land som blir rammet - og for Desert’s skyld- at tiden nå ikke blir brukt på å planlegge flere piloter

Det metter få mager å finne ut LNC fungerer - flåsete sagt, men dette vet vi altså allerede

Ta sandprøver, tilpass LNC, sett igang- så unngår muligens enkelte land både sult og politisk uro

Om så er, start storskala greenbox produksjon og del blueprints på resterende slik at masseproduksjon kan starte- om Desert da sitter igjen med 15 eller 25 prosent margin i en periode får da være underordnet

Og så høflig jeg kan: Jeg trenger ikke tips om hva sand eller politikk er; ei heller at jeg burde dele min allmektige innsikt med selskapet

Dette er logisk: Det er en knyttneve kalt matmangel på vei mot trynet til mange land, og vi kan ikke diskutere videre om det er best å blokkere slaget eller dukke under det!

3 Likes

Verdt å lese innleggene til Snoeffelen i Russland/Ukraina-tråden for de som ønsker et dybdeblikk på hvor prekær matvarekrisen kan bli som følge av mangel på basisvarer som blant annet hvete.

3 Likes

Ikke som jeg kan se. Jeg etterspurte den fredag for en uke siden og fikk til svar at de regnet med å legge den ut tidlig denne uken.

Hvis noen andre har lyst til å purre, så gjerne det…

2 Likes

Jeg skulle virkelig gjerne hørt den igjen.

Jeg mener de sa at JVet burde være oppe å gå i løpet av et par uker. Så fra neste uke kan vi kanskje håpe at vi får nyheter. Nå har de jo vært litt vel optimistiske noen ganger tidligere. Men det burde vel være mulig å få til dette på 3 måneder. Og med dagens situasjon burde det jo definitivt være i UAEs interesse å få litt fortgang i dette (slik jeg ser det).

Det skulle være nok å gjøre, slik verden er i ferd med å se ut.

2 Likes

Stillheten er øredøvende

I dagens børsklima er eneste melding fra ledelsen utøvelse av opsjoner

Velger likevel å tro at noe massivt kommer med økningen til 60 ansatte- men til det kjedsommelige så er IR til tross for dronekamera høyst kritikkverdig

Jeg antar at det er Barari Natural Resources og Mavarid Services det er snakk om:

Established in 2015, Mawarid Services have employed over 2,500 technical and administrative staff; and owns, manages and maintains over 1,000 vehicles. Proudly sitting as one of the region’s most prolific leaders in the fields of landscaping, engineering works, and infrastructure maintenance, Mawarid services is a key player in the implementation of food security strategy, and the production and management of animal feed, through Al Ain Feed Mill.

og

Barari Natural Resources’ mission is to conserve and manage the forests and wildlife of Abu Dhabi. With over 8,000 staff, Barari manages more than 500 reserves and forests, covering 24,000 hectares with more than 13 million trees of different species.

http://mawaridhi.com/business.html#mawarid-services

Om det tar 4 måneder så… ja

En god IR ville avklart disse og en rekke andre spørsmål proaktivt- dette for å verne om selskapsverdi og aksjonærverdier

Liker selskapet veldig godt, men her sklir de i salaten så det holder

Jeg responderer på 4 måneder, du får titte lengre opp i tråden