Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Syntes dette var bull, og blir definitivt med videre. Sikkert mange som hadde håpet på en cash-melding nå, og selger av ren utålmodighet. Men det er ikke lenge til slutten av november. Dette går veien :+1:

Skulle man fått en annen melding (Saudi, US) i tidsrommet her, blir mange tatt på senga. Akter ikke å være blant dem.

6 Likes

Føler jeg fikk ufortjent mye pepper for mine antagelser om tiden det tar. Jeg syntes dagens melding var flott. Det bekrefter produktet og ikke minst at de snuser på en ganske svær avtale. En avtale som ikke er bankers men som faktisk avhenger av pilotene. Blir veldig spennende å følge selskapet fremover.

2 Likes

Husk at det kommer til å ta litt tid da. Nytt områder og nye planter må få gro

Definitivt. Den klare feelingen er at emirataraberne er så fornøyd at det eneste som gjenstår før signaturen er på plass er å finne ut hvor mye avtalen skal favne. Ingen ting er åpenbart skrevet i stein, men magen er bull så det holder.

2 Likes

Det blir mange detaljer i en slik avtale som må avklares:

  • Partenes ansvar (hvem gjør hva)
  • Mawarids rettigheter utenfor UAE
  • Pris/kompenseringsstruktur
  • Mulig Mawarid skal få sjans til å hoppe på toget ved å bidra med ytterligere finansiering for å kickstarte måneraketten.

Jeg oppfatter at de nå tester nokså grundig for å kunne finne ut av hva dette betyr økonomisk for sluttkunden - da er de bedre i stand til å bestemme en fair pris. Gevinsten er ulik for ulike vekster og jordsmonn.

2 Likes

Meldingen i dag : « UTVIDER AVTALE OG FORBEREDER FASE 2 MED MAWARID» viser at kunden er fornøyd med utfallet av pilotprosjektet. Ellers ville avtalen blitt terminert.
Spørsmålet er derfor ikke lenger om det blir en avtale men hvor stor den blir.
Behovet er så stort og konkurransen så svak at DSRT sitter med alle essene i kortstokken. Kunden kan ikke velge en annen leverandør. Dette vet DSRT. Eneste svakhet er at dette blir første kontrakt, og derfor uhyre viktig for DSRT.
Jeg begynner å lure på om vi kan stå foran noe virkelig stort. Kanskje er begrensningen bare hvor fort vi kan vokse, for behovet er skrikende. Men hvis kunden er villig til å betale nok, kan produksjonslinjene skaleres opp. I dette tilfellet har kunden svært dype lommer. Kanskje vokser dette raskere enn vi har trodd ?

6 Likes

Som i oljebransjen i UAE er det stort sett alltid en sjeik som bestemmer og beslutninger kan ta tid der nede.

Jeg antar at Mawarid vil gå inn i forhandlingene med det motsatte synspunktet - at det er de som sitter med alle kortene. Det er en vanlig taktikk i sjeikeland om det er de som har alle pengene.

Ja, sjeiken sitter med pengene. Men hva skal man med penger hvis man ikke har mat eller vann ?
Satt på spissen selvsagt, men problemet er stort.
Maskinene kan flyttes til California.

2 Likes

Ikke usannsynlig @bamse å den er fortsatt tilgjengelig for en billig penge så for de som fortsatt lurer så er det fortsatt god plass, men «gudveit» hvor lenge. Må rokkere litt i morgen å kjøpe mere her.

2 Likes

Jeg var i denne fasen for to uker siden, nå tenker jeg mer på hvordan de skal greie å passe på IP, og beskytte clusterene mot hackere og annen industrispionasje.
Dette kommer til å bli veldig stort.

5 Likes

Man kan ha aldri så mye troen, men det føles likevel enda mye bedre å sitte tungt investert etter bekreftende meldinger som dagens. Blir nok å gjøre det samme fremover.

3 Likes

Kanskje vokser dette raskere enn vi har trodd ?

Dette er et moment som potensielt kan drive opp kursen fremover. Meldingen forteller at de utvider samarbeidet, går til fase 2 osv, men også at Mawarid ønsker ytterligere testing av LNC utover det man ble enige om i den opprinnelige piloten. Denne type “additional strategic opportunities” kan potensielt ha stor betydning for en eventuell avtale og selskapets utvikling fremover.

Meget spennende å sitte med DSRT for tiden.

7 Likes

Syntes caset ser interessant ut og fikk lyst til å kjøpe et lodd, men ser at de allerede har brukt 12 år på testing og utvikling ifølge deres egen nettside. Hva er det som tar / har tatt så lang tid?

I et intervju fra desember 18 så sier de at de vil tjene penger i Q2 2019, såvidt jeg forstår er de ikke der ennå. Noen som kan forklare årsaken til at dette tar så lang tid? Hvis produktet er så bra som de hevder burde de jo ha salgs- og produksjonsresultater å vise til.
Intervju her How green is the desert? - News | Khaleej Times

2 Likes

Skjønner ikke rasjonalet. Hvorfor er 12 år med utvikling mye? Sammenlignet med hva? Resultatet er tross alt det viktige; en revolusjonerende nanoleire med unike egenskaper.

Etter mitt skjønn går du baklengs inn i caset. Problematiserer manglende inntjening når det meste peker i retning av at gjennombruddet er til å ta og føle på.

Personlig er jeg lite opptatt av hvorfor det har tatt tid. Selv om det er opplagt at ny teknologi må bevises gjennom dokumentasjon og dokumenteringen må gjøres ute i felten. Som er hele poenget med pilotprosjektet som sluttføres medio november.

Skal gi deg rett på én ting; uttalelsene fra Idland tilbake i 2018 står seg dårlig sett i ettertidens lys. TTT. Også her.

PS; DC har fått ny CEO siden den gang (2018). Ole-Kristian Sivertsen, som nærmest er grunn god nok alene til å investere i caset. Virker som sjelden begavet, et kupp for selskapet. Rett mann til rett tid.

5 Likes

Skal du tenke sånn kan du si at det gikk 250 000 år fra mennesket fant opp hjulet til de fant opp bilen…

Hva var det som tok så lang tid??

1 Like

Den “revolusjonerende nanoleire med unike egenskaper” har de jo hatt i mange år. Grunn til at jeg stiller spørsmål ved tidsbruken er naturligvis at hvis det funker så godt som jeg får inntrykk av her, så er det merkelig at de ikke allerede har klart å få merkantilt gjennombrudd. Dette til tross for at det i allefall i denne tråden hevdes at det ikke er konkurrenter og at kundemassen er nærmest ubegrenset.

Ser også på Tedtalk fra 2016 at de (Ole Morten Olesen) presenterer denne teknologien og viser bl.a. imponerende bilder av testfelter. Allikevel synes det som om de fortsatt er på prosjekt stadiet 5 år senere. Det må jo være en grunn til det, og håper noen kan forklare.

Hvis du bare guugler litt så får du gode svar på alt dette

Igjen; du går baklengs inn i fremtiden. Sett at de får en inntektsgivende langsiktig avtale etter at selskapets første pilotprosjekt er sluttført neste måned, hva nyttig lærdom får du ut av å fokusere på tidsbruken sett i retrospektiv? Er det ikke viktigere hva en potensiell kunde av svært stort format (Mawarid) mener her og nå om teknologien og dets potensial?

2 Likes

Oppfatter deg utenfor aksjen, men som skrevet så er aksjen fortsatt billig å jeg tror ikke du får en mye lavere inngang med ditt innlegg. Desert ble også rammet av covid, men med pandemi på hell flere steder er det mulig for ledelsen å treffe folk igjen på nye markeder. En av grunnene for at jeg sitter i selskapet på 3. måned er Hatteland. Jeg tror dette blir et industrieventyr. Perfekt for det grønne skiftet å revolusjonerende at Deres leirekomponent gjør at jorda holder på vann å næring i over 6 måneder uten vann. Klar dessert sitter på essene i kortstokken å vil de se litt av hånden tror jeg nok Hatteland å co vet å ta seg betalt.

5 Likes

Som Concorde skriver kom pandemien i veien, men første kontrakt kom likevel bare 2 mnd etter at de hentet penger og gikk på børs. Ikke en ubetydelig kontrakt heller. Innpass i Gulf-statene er det beste som kunne skje.
De «tjener» allerede penger på pilotprosjektet på tross av pandemi. Å tjene er ikke det samme som å gå med overskudd, men også det kan komme svært raskt ved en endelig kontrakt.

Pilotprosjektet tok bare noen uker. Fase 2 går enda fortere. Dessuten pågår det rimelig sikkert forhandlinger parallellt med fase 2. Begge parter vet allerede at det blir suksess.
Hvilke andre industrier kan matche dette tempoet ?

Ikke olje - seismikk, letedrilling, innstallasjon, produksjon.
Dessuten er olje på vei ut. DSRT («Det nye Yara») er på vei inn.
Ikke laks - konsesjon, bygging av merder, smolt, vekst, slakt, transport
Osv, osv,.,.,.,

5 Likes