Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Har vel vært postet tidligere, men de var jo på prototype-nivå i sommer mtp sensorer - som de utviklet sammen med Accenture (Digi artikkel/annonse fra-orken-til-dyrkbar-jord-pa-syv-timer)

Teknologidirektør i Desert Control Tor Karlsen beskriver samarbeidet med Accenture-studentene som velfungerende og inspirerende.
– Det vi hadde lyst på og trengte var akkurat det vi fikk: En fungerende prototype på en løsning som samler inn jorddata til skyen.

Karlsen forteller at verdien i å registrere og overvåke data er stor. For det første er det viktig å verifisere effekten overfor kundene. Dessuten hjelper datagrunnlaget Desert Control å forutsi hvilken unik formulering av nanoleiren som vil skape optimale forhold for ulike typer jordsmonn og planter.

– I hvert tilfelle vil det være forskjellige typer jord og leire. Hva som skal dyrkes spiller også inn på hvordan vi legger opp LNC-behandlingen. Med utgangspunkt i Accentures arbeid har vi nå et veldig godt grunnlag for å utvikle en framtidsrettet løsning, sier Karlsen.

Hvor langt de har klart å tatt denne prototypen fra August 2021 og om de har startet med faktiske AI løsninger har jeg ikke sett noe om.

7 Likes

Takker for god input

Også spennende med “forsnakkelsen” vedrørende en rover som skulle spre LNC, ref. AI er vel denne der vi får mest å gå på:

" Dette var i utgangspunktet et Proof of Concept-prosjekt. Men Desert Control har dessuten fått en ferdigutviklet kode der flere sensorer lett kan implementeres"

Siden det kommenteres med søvnige emojis så kan jeg jo fylle på:

“One of our other exciting projects is creating the rovers that distribute Liquid Natural Clay (LNC) in the desert, helping with water absorption and growth”

…Spesialtilpassede biler/ farkoster/rigger for distribusjon av LNC bryter jo med prinsippet om å benytte statiske irrigasjonssystemer

Snakker vi etterhvert “dronebiler” som etterfyller LNC og vanner basert på feedback fra sensorer i felt?

Jeg snakker altså om enda et forretningsområde for DC, så blir dette sikkert flagget og fjernet- men kan du peke på hvor dette tidligere er diskutert?

Fra hva jeg kan se, så bidrar du fint lite med annet enn heiarop og eventuelt kritikk av ethvert forsøk på å utvide horisonten hva gjelder DC ?

1 Like

Vestlige selskaper som leverer jordbruksutstyr til Russland trekker seg ut av landet. Jeg vet ikke hvor viktig det er for russisk matproduksjon, men det støtter i hvert fall opp om behovet hvert enkelt land i verden nå har for å trygge egen matsikkerhet.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/14/russia-ukraine-war-putin-news-live-updates/#link-B7GQ73RBYZF3NPLSC2PFA4SLKE

6 Likes

Det har jeg altså gjort

  • Ser du fritt frem får skrive at jeg poster “bullshit”, det får så være din mening, antar at det også det står en mob klar med de rette emoji’ene som heier på deg

Men nok om det- det er jo i stil med hva som kan forventes

Edit: Der kom den første spy- emojien fra Concorde, helt som forventet

2 Likes

Artikkelen er fra sommer 2021. Saudi Arabia er nok med.

Saudi Arabia is next in line.

“I came back from the Kingdom in early February and we are having some interesting discussions there, both within the agricultural sector and the sporting field sector,” Idland told Arab News.

“Everybody has the need to go greener, more sustainable and with water savings. Water scarcity is really the main driver for this trend.”

3 Likes

Jeg mener Desert Control bør ha gode forutsetninger for å klare seg godt på børsen fremover. Hvis den politiske situasjonen i verden blir verre, skal sikkert også DSRT ned. Men slik jeg ser det er vi nå rett foran det økonomiske gjennombruddet vi har ventet på. Q2 vil kunne være en game changer for selskapet, og det begynner om 2 uker.

Økte matvarepriser, gjødselpriser og søkelys på nasjonal matvaresikkerhet i UAE, Saudi Arabia og USA vil kunne gjøre LNC til et meget attraktivt produkt fremover. Tørken i USA virker også å bli like alvorlig i år som i fjor.

I UAE og Saudi Arabia er vann så dyrt at å bruke LNC er en meget god investering.

Kortsiktige triggere:

-Jeg venter at JVet blir annonsert oppe og gå i løpet av denne eller de aller nærmeste ukene. Dette basert på uttalelsene under Q4, 25. februar, om «in a couple of weeks» (slik jeg oppfattet det). Og at det er 2 uker igjen av Q1 som ble guidet under H1 operational update i desember.

-I løpet av få uker etter det antar jeg at vi får våre første kontrakter. DSRT har til nå hatt en policy med forhåndsbetaling.

-Melding om at den 4. clusteren som ble annonsert under Q4 er ferdigstilt.

-Guiding og mål for 2022/2023

-Nyheter fra USA om testresultater og pilotprosjekter.

-Kontrakter I USA

-Generelt søkelys på matvaresikkerhet, vannmangel, tørke og ørkenspredning i media.

-Q1-presentasjonen (forventninger).

-Mulig Mediaomtale

Triggere på middels og mellomlang sikt:

-Utvidelse til andre land

-Piloter med organisasjoner som FN i forbindelse med Great Green Wall-prosjektet.

-Gjennombrudd som gjør konkurransesituasjonen bedre teknisk og økonomisk.

Teknisk:

Etter å ha falt fra 42 kroner kan vi håpe at vi ser bunnen rundt 23 kr? Salgsviljen (og kjøpsviljen) er i hvert fall svært laber i dette området, og omsetningen har tørket fullstendig inn. Med gode meldinger forventer jeg at selgerne fort trekker seg noen kroner oppover og at kjøperne må løpe etter. Motsatt ved dårlige meldinger.

Risiko:

-Makro kan bli enda verre og da skal ofte alt ned uansett.

-Flere utsettelser. Det kan blant annet ta lenger tid enn antatt at JVet blir ferdig etablert.

-Ukjente ukjente

9 Likes

“Krise” er nok ikke dekkende for matvaresituasjonen i altfor nær fremtid.
Mitt andre hjemland Portugal sier at det blir matmangel, i et land som må regnes som en jordbruks nasjon.

Og Russland som er verdens største eksportør av hvete stanser eksporten…

Dette blir ikke pent.
Heia DCG.

2 Likes

Det blir også ca. 700 millioner flere innbyggere i verden innen 2030, samtidig som det forsvinner mange millioner hektar fruktbart land i hele verden.

3 Likes

Jeg finner det ikke merkelig at det selges, har utbrodert hvorfor mer enn nok tidligere. Selv selger jeg ikke (vet ingen bryr seg, kun til opplysning)

Selskapet har gigapotensiale, men å i dagens børsklima ikke ha en proaktiv IR- vel; det skaper tvil og misnøye

Selvfølgelig er både større og mindre aksjonærer lei av å bli servert (og beklager igjen)- relativt banale utsagn om at ørkenen sprer seg tilsvarende x antall fotballbaner om dagen !

Folk, selskaper og øvrige har investert for å få avkastning, noe som ikke er ensbetydende med at alt skal opp med en eneste gang…Men her har det vitterlig gått ned-ned-ned siden selskapet kom i mål med økt produksjon- den blir jo ikke brukt til noe, tenker markedet

At det er nedgangstider og krig skal for DC bety en mulighet i en krise til å promotere produktet, samt å skape verdier for aksjonærene. Dette har de ikke klart- punktum finale

Hvorfor blir jeg sittende?

Jo, de har etter sigende innfridd på alt annet og jeg håper fremdeles at det 'en dag snart kommer melding om at de nå begynner å tjene penger utover piloter (meg bekjent har selskapet omsetning på 'en pilot hittil)

DERSOM noe slikt kommer, så vil også selskapsverdien kunne stige igjen

I mellomtiden tråler aksjonærene twitter og google etter små håp om oppdateringer fra selskapet

2 Likes

Vel, det er noe som heter forskudds skatt som forfaller i disse dager.
Kan, det ha noe med det å gjøre. 4 forfall. Nå, i disse dager, og så i midten av neste måned samt Oktober og November.
Kun en gjetning.

Ja, slik må det være. Det kan umulig ha noe med at enkelte er usikre på selskapet å gjøre om dagen

Ja, enig i det. Så kan man jo også gløtte til at det ble kjøpt før salg. Det ga større eksponering en periode, kanskje for å sikre seg at man var inne ved evt meldinger.
Man kan også se for seg at det kunne vært smart å selge før styremedlemment kjøpte ( for å sikre seg lavere inngang på “egne” aksjer.)

Jeg tror ikke vi skal legge altfor mye i dette. Det er nok årsaker utenom DC

6 Likes

“Minister of Economy” i UAE har besøkt en “daddelfabrikk” og uttaler at matindustrien er en av landets viktigste økonomiske prioriteringer:

During the visit, H.E. Abdulla Bin Touq Al Marri, UAE Minister of Economy, said: “The food industries sector is one of the top economic priorities of the country, and a major driver of the national economic diversification, its competitiveness and productivity, and the development of national non-oil exports.”

5 Likes

Det er mange fagre ord om dagen- blir ekstremt spennende å se om DC snart får klingende mynt i kassen

Rene ord for pengene her:

“Worryingly, the MENA region is projected to be among the first in the world to effectively run out of water than they’re being replenished by precipitation”

3 Likes

Noen utvalgte utdrag fra en lenger artikkel om avsaltingsannlegg og vannbehov i MENA-regionen. Det er store beløp det er snakk om (husk billions = milliarder). Det er ikke urimelig å tenke seg at et alternativ til å produsere mer vann er å bruke mindre vann. Tenk om noen kunne laget et produkt som halverte vannforbruket i jordbruket?

  • The annual cost of demand gap for desalinated water in the MENA region could go as high as US$300 ‑ US$400 billion from the current US$104 billion per year;

“The Middle East and North Africa (MENA) region represents about 48 percent of the total desalinated water output in the world. The UAE – the second largest desalination market in the world after Saudi Arabia – generates about 14 percent of the total desalination water output,” Engineer Khadija Bin Braik, Director of Water Pricing and Tariffs at the Abu Dhabi Department of Energy, said in her keynote address.

As much as 60 percent of Abu Dhabi’s water supply comes from ground water, 30 percent from desalination and 10 percent from recycling. More than 70 percent of Abu Dhabi’s water is spent on forestry and agriculture, 16.5 percent consumed by residential sector while 1 percent goes into industrial sector.

Saudi Arabia and the UAE now use desalination to supply over 50 percent of their national water needs.

Through technological innovation, on current state the cost of producing desalinated water has fallen to below $0.50 per cubic metre – in the 1960s it cost over $10 per cubic metre. In parallel the specific electrical energy consumption for producing desalinated water have also fallen from highs of 7-8 kwh per cubic metre to current averages of 2.5-3 kwh. This makes desalination sustainable from an energy perspective, especially when powered via renewables.

Countries within the MENA region will add an estimated 20GW of solar capacity and 5-6GW of wind by 2025. The global desalination market is predicted to grow from $17.7 billion in 2020 to $32.1 billion by 2027.

Around 48 percent of the world’s water desalination projects are taking place in the MENA region, pushing investments to a predicted $4.3 billion by 2022.

7 Likes

Har tidligere nevnt mitt andre hjemland Portugal.
(Har hus der).
De nærmest roper etter DCG, og deres LNC.
Det er nå innført strenge restriksjoner i vann forbruket.
Veldig informativ youtube klipp hvor farmere og vitenskaps folk sier at vi må ta alle midler i bruk i form av all tenkelig teknologi for å sikre jordbruket og tilgang på vann. Her snakker vi desperasjon, rett og slett.

De viser bl.a et kart som viser nedbør gjennom vinteren. De har kun fått ca 10mm regn mot normalt ca 200mm i år. Som en ser av kartet så ser det heller ikke lystelig ut for Spania…
Vipp om noen «clustere» så er vi i gang, der også.

8 Likes

Vi får håpe du har rett, for utviklingen i verdi på selskapet har jo regelrett stupt de siste månedene

For min del skuffer de stort, stillheten hva gjelder oppdateringer til markedet er hinsides all fornuft

Alle er forventningsfulle…
Her et ord om tålmodighet, kanskje ikke noen trøst.

2 Likes