Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Helt enig Fartin. Det og spille på lag og utfordre utfordre hverandre skaper fremgang. Det har kommet nyheter fra selskapet som bekrefter det du sier. Fint og høre du bruker en del lapper på DCG.

Enig med Fartin. Har ingen enorm pott i DCG, men nok til at det gjør noe. Kom inn tidlig og har fulgt selskapet lenge, mtp kursen - både i dag og i juni i fjor- synes jeg fortsatt prisen er latterlig lav ifht potensialet hvis dette går veien. Spørsmålet er bare om verden har råd til at det ikke skulle gjøre så, noe jeg betviler.
Så her sittes det stille i båten og vil nok fortsatt gjøre det en lang, god stund til. Plutselig smeller det!

Q1 2022 ligger på vimeo:

vimeo.com /713824723/9959f9ff6d

Fjern mellomrommet før forwardslash. Link funket ikke her.

3 Likes

Grunnleggeren har troen

10 Likes

Hadde vært spennende å se hvilken vannsparingseffekt man hadde fått av å benytte SupPlant sin teknologi (allerede tatt i bruk/testet av Mawarid Holding) kombinert med LNC.

LNC gir 50% vannbesparelse, SupPlant sin teknologi kan skilte med 45%. Det ene krever kun å spraye flytende leire, den andre involverer høyteknologi. Skulle nesten tro at Mawarid Holding fant nytte/kost som bedre med LNC enn det som pdd er en direkte konkurrent.

Så lenge det ser ut som om SupPlant skal kombineres med LNC, trenger det vel ikke redusere potensialet for LNC?

2 Likes

Selv om SupPlant utarbeider optimal vanningsstrategi, så er det nok et betydelig potensiale i ytterligere vannbesparelse og økt yield ved å påføre LNC. Høres ut som disse løsningene utfyller hverandre godt.

Skulle likt å se endring i yield når SupPlant kutter 45 % av vanntilførselen til palmene.
Skulle også likt å vite om DCs 50 % og SupPlants 45 % er målt fra samme utgangspunkt.

3 Likes

Absolutt ikke, men det krever nok et pilotprosjekt for å finne ut nytteverdien av en kombo. Om det er verdt investeringen. Ingen tvil om at det er en uhyre spennende tanke. Perfeksjonert og maksimert vannsparing.

Skal eller eventuelt kan, som nok er mer riktig pdd.

2 Likes

Forøvrig verdt å legge merke til at SupPlant har inngått en svært så bred avtale med Mawarid, hvor det er tydelig at MHI har frie hender til å ta i bruk ny type innovasjon/teknologi i eksisterende prosjekter (de er bare en tjenestetilbyder, ikke eier av landområdene). Bør mao i utgangspunktet være fritt frem for MDC å inngå kontrakt med MHI direkte, selv om OKS på sett og vis har signalisert noe annet.

SupPlant kan vel også ses på som en direkte konkurrent til DC hvis de er i stand til å redusere vanningsbehovet neste like mye for lavere kostnader. Hvilke kostnader de opererer med vs. DC har jeg ikke sett noen informasjon om.

I store deler av verden vil uansett lavteknologiske løsninger være mer attraktive enn høyteknologiske.

1 Like

Åpenbart, hvert fall i visse type prosjekter. Man skulle kanskje kunne anta at LNC, i sin simplistiske form, er billigere i bruk enn avansert måleteknologi, men det blir gjetning. Det optimale burde likevel være å kombinere teknologiene.

1 Like

Quick and dirty research: Såvidt jeg kan se har SupPlant ikke gått på børs ennå. Produktet deres later til å være software as a service (SaaS) kombinert med fysiske sensorer for optimal vanning. Mulig de selger noen automatiserte vanningssystemer også. Finner ikke noen prisinformasjon på sida deres. De har flere use-cases der de refererer til trials, men det er uklart om det er snakk om vitenskapelige publikasjoner.

En vesensforskjell i forhold til DC er vel at de i prinsippet kan gjøre noen former for udyrkbar mark om til dyrkbar mark, noe jeg ikke kan se at SupPlant kan.

4 Likes

Mer som et behovsstyrt automatisk vanningssystem? Da er det i tilfelle ingen erstatning for LNC, men mer et supplement.
Først påføres LNC for å redusere vanningsbehov, deretter brukes SupPlant for ikke å vanne unødig…?

4 Likes

Supplant sin teknologi slik jeg tolker det er basert på målinger i jordsmonn.
Trenger planten vann basert på målinger i jordsmonn ? Hvis ja; vann litt mer.
Hvis nei: stopp og vanne.

Kombinert med desert sin LNC: gull!

3 Likes

Supplant gjør det samme som de gjør i de kontrollerte feltforsøkene. Det er da LNC vurkelig kommer til sin rett og målingene er representative.

1 Like

For å si det enkelt: Skal man få mest mulig gevinst igjen av det reduserte vanningsbehov som innkjøp av LNC medfører, er det svært nyttig med et avansert system som forteller mest mulig nøyaktig når det er nødvendig å vanne!

1 Like

Er vel litt spørsmål om pris også vil jeg tro, Kost/nytte? Når er vel ikke LNC det billigste så om gjødsel og Sugplant blir billigere enn LNC så vil det bli en konkurrent på plasser der vann er problemet.

Nå må det bremses litt her. SupPlant opererer ikke med den samme teknologien som Desert Control. De har IKKE et produkt som hindrer ørken spredning. Overhodet ingen konkurrent what so ever på samme måte!!!

2 Likes