Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Med disse momentene som bakteppe, så tenker jeg at dette kan bli en gullgruve for Mawarid.
Regner med at de service avtalene de har på vedlikehold av grønt arealer er til avtalte og fastsatte priser og service kontrakter.
Mao, bordet fanger.
Og, ergo så vil de få dette ut så snart som mulig siden besparelsen på vann er radikal.
Nå er ikke jeg noen ekspert på kroppsspråk, men OKS så ut som om han holdt en usikret håndgranat under presentasjonen. Hvor han nevnte at de første avtalene er nærstående.

1 Like

Kommer det enda et system i bildet nå, så klarer snart plantene seg helt uten vann :grinning_face_with_smiling_eyes:
Håper du tåler en spøk, men det er antagelig et litt mer komplisert regnestykke. :wink:

1 Like

Jeg ville heller regnet dsrt 50% spart + SP 45% = 95% spart

He he, det kan godt hende det er mer komplisert.

Jeg vet ikke om SupPlant gir like stor vannsparing på alle typer jord/sand og det er et viktig moment. DSRT har jo vist store variasjoner, og jeg vil anta at det også vil gjelde her.

Men poenget mitt står ved lag. Hvis det er ca. 45 % besparelse uavhengig av type jordsmonn bør det være det når det ikke er brukt LNC og når det er brukt LNC, og da er regnestykket mitt sannsynligvis korrekt.

(Selv om 95 % selvsagt høres bedre ut. Hvis det finnes et produkt som gir 10 % besparelse til kan vi jo faktisk begynne å få vann i stedet for å vanne: 50 % + 45 % + 10 % = 105 % besparelse, eller 5 % “vannproduksjon” :joy:)

4 Likes

Synes de har vært litt oftere på facebook den siste uken

7 Likes

SupPlant må jo være ett fantastisk verktøy for å få verifisert effekten av LNC gjennom måledata :blush:

4 Likes

Er nok mange gode systemer/måleapparater på markedet i dag for å måle fuktighet i jord, og vannbesparelsene vist for LNC per nå er mer enn bra nok for validering…

Subplantsystemet kombinerer måling av fuktighet i jord, med værmeldingsdata og artsspesifikke vekstmodeller for planter. Er ingen konkurrent til DC, men kan kombineres med ulike jordtyper (som f.eks LNC-behandlet sandholdig jord) for å finkalibrere vannforbruket!

2 Likes

Jeg sier ikke at LNC ikke allerede er verifisert, men en kan kanskje få mer nøyaktige tall på vannbesparelse om de har et bredt datagrunnlag

2 Likes

Om noen år tenker jeg DC kan tilby både jordforbedring og digitale tjenester for finkalibrering av vanntilførsel som en komplett pakke. Hvem kan trumfe dette?

3 Likes

Jeg prøver å finne sliden fra en presentasjon hvor dette nevnes. Ganske sikker på at dette er noe dsrt også vil tilby sine kunder.

2 Likes

Programmet til DCG heter OptimaLNC. Men har ikke hørt mye om utviklingen i det siste. Regner med det foregår noe på laben deres.

1 Like

Om ikke hukommelsen min cucker meg nå, så mener jeg å ha fått med meg at DSRT ønsker å utvikle sensorer som blir plassert rundt på behandlet område for å måle vannings behovet.

Edit: Dette har jeg funnet så langt.
image

image

3 Likes

OKS snakket om digitalisering, programmer for optimalisering ved en tidligere annledning, så vidt jeg husker ja. De skal patenteres i følge OKS.

Jeg har ikke satt meg inn i SupPlant, men er dette mye av det samme som de kan tilby?

Ser ut som noe av det samme med ‘‘ekstra’’ steps.

Temperature and VWC sensor data will be explored
as an input for controlling the irrigation systems — using a automatically controlled feedback
loop — in order to establish optimum irrigation regimes. The optimal regimes will then be
prescribed to customers for subsequent use without the feedback control loop.
Futhermore, optimization studies have to be carried out for various mixtures and
application techniques, soil irrigation depths, and the irrigation schedule for different air
humidity levels.

Volumetric water content (VWC) soil moisture sensors. Volumetric water content is the volume of liquid water per volume of soil. It is usually expressed as a percentage. For example, 25% volumetric water content (VWC) means 0.25 cubic inch of water per cubic inch of soil.

1 Like

Matematikken din er perfekt SoriMoria!

Hilsen Lektor i matematikk.

1 Like

Kjenner dere til Farmbeats? Relevant i forhold til overvåking og kontroll av vanning og gjødsling:

Ingen grunn for Dsrt til å bruke penger på å utvikle veldig mye på sensorer og beslutningstaking.

Håper DCG videreutvikler seg også utenfor LNC.
Fordel både for DCG og kunder om DCG ordner alt av påføring og etterkontroll, samt egendefinerte vanningsykluser som igjen sparer mer vann for kunden.

1 Like