Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Jeg tror vi nærmer oss et stadium der Desert kan få samme status blant investorer som det NEL oppnådde. NEL oppnådde en ekstrem verdisetting kun basert på den tro investorene hadde på selskapets fremtidige muligheter innen hydrogen. Dette på tross av utallige emisjoner og minimale inntekter.
Desert vil snart oppnå et internasjonalt grunnlag for lignende interesse og verdisetting, men som vil være langt mer realistisk fundamentert! Å bidra til å øke matproduksjon, reversere ørkenspredning og redusere klimakrisens virkninger, må da være minst like mye verdt som hydrogen?
Kanskje de første mindre kontrakter vil være en trigger?

13 Likes

Vet du hvor mye de forvalter?

Sancta Capital = Northern Trust konto?

2 Likes


18 Likes

For meg virker det noe uklart hva som ligger i disse tallene. Dreier det seg om varlig gjenoppretting av fruktbarhet eller for ca fire år, som vel er resultatet av bruk av LNC. Jeg har mistanke om at det første er tilfelle. I så fall blir det vel misvisende å skape det inntrykk at verdiene gjelder ved behandling av LNC?

Dette er generelle estimater (FN) som angir hva man kan forvente å få igjen for hver dollar investert i restaurering av degraderte arealer og jord. Jeg antar at estimatene inneholder både verdier som lar seg enkelt beregne (f.eks økt produksjon) i tillegg til verdier som ikke direkte kan overføres til kroner og ører (f.eks verdien av biologisk mangfold). Ingen direkte kobling til DC og LNC, men en re-tweet av OKS for å vise potensialet som ligger i restaurering av degradert jord…

1 Like

Screenshot_20220529-125956_LinkedIn



(…)

(…)

(…)

Respons på artikkelen:

11 Likes

Off-topic; gledelig å se at vi har en CEO i DCA som evner å kalle en spade for en spade.

9 Likes

Aldri feil at noen har troen:

16 Likes

Tanker om forslag til nytt styremedlem eller andre punkter fra innkalling til generalforsmaling 9. juni? (kan ikke huske å lest noe om det her)

"Styret har mottatt melding om at Arnfinn Matre vil fratre som styremedlem i forbindelse med ordinær generalforsamling. Styret foreslår at Maryne Lemvik velges som nytt styremedlem.
Maryne Lemvik er for tiden CEO i Skanem AS. Lemvik er opprinnelig fra Frankrike og har betydelig internasjonal arbeidserfaring som vil styrke styrets diversitet. "

Tok over som CEO for Skanem med sine 1000 ansatte i 2019, leverte rekordresultat året etter. Mer enn 20 års internasjonal erfaring. Vanskelig å ha en mening, men virker alt annet enn tapt bak en stol.

7 Likes

12:30-12:50 lokal tid

6 Likes

Er dette en falsk Aaleby? Innholdet minner mye om hva jeg selv har skrevet tidligere og på det grunnlag fått kraftig på pukkelen av nettopp Aaleby.

Problemet mange har med deg er ikke meninger som måtte være av saklig art, slik mitt innlegg er et eksempel på, men høyt- og lavtflygende konspirasjonsteorier basert på nærmest fri fantasi.

Vil heller aldri skjønne overfokuseringen på løpende kurs og forsøk på å gjøre dette til en slags fasit på tingenes tilstand, men på det punktet er det tross alt lettere å akseptere at man er ulikt bygget.

Jeg ser disse poengene. Det jeg tenkte på at det virker som om du også synes utviklingen i år har vært langsom. Det som er viktigere at jeg har sendt en e-post til Sivertsen med noen fakta om SupPlant i tilfelle han ikke var oppdatert om informasjonen som fremkommer på dette nettstedene. Han befinner seg nå i Emiratene og jeg fikk et kort svar. Det virket som om han ikke er bekymret vedr. SupPlant.

Nei hvorfor i alle dager skulle han være bekymret for SupPlant?

Edit: La meg heller spørre…siden du har sendt inn spørsmålet… hva er dine bekymringer rundt SupPlant @skeptiker ?

3 Likes

På ingen måte. Skrev samme dag som Mawarid Desert Control fikk grønt lys (29.03) at man måtte påregne at det ville ta tid å få omgjort et tomt skall til en fungerende organisasjon. Lang tid vil i min bok si at det tar lengre tid enn hva selskapet har guidet på forhånd. Sivertsen & co har så langt fulgt sine lovnader til punkt og prikke. Som gjør det lettere å stole på at det også vil bli gjennomgangstonen frem i tid. Men at ting alltid vil ta tid, særlig med tanke på betydelige kontrakter, det er alltid lurt å ha i bakhodet.

2 Likes

Om noen er kunnskapshungrig:

3 Likes

Min b ekymring gjelder det forhold at millioner av daddelpalmer så langt jeg kan forstå ville være sentrale i Emiratene når det gjelder LNC. Når SupPlant har vist seg å gi 45% reduksjon i behovet for vann, er dette omtrent tilsvarende effekten av LNC. Logisk sett blir vel derfor spørsmålet hvilket av disse alternativene som koster minst. Det kjenner jeg ikke til. Men en kan jo tenke seg at det ikke trenger å være en sensor ved hver daddelpalme mens bare palmer som har mottatt LNC får redusert vannbehov. Når sensorene er installert, skjer vel alt mer eller mindre automatisk. En kan derfor tenke seg at dette alternativet er rimeligst.

En kunne selvsagt tenke seg at begge teknologier blir benyttet samtidig. Men jeg vil anta dette i alle fall når det gjelder daddelpalmene vil være så kostbart at det ikke vil lønne seg. Det virker som om disse palmene greier seg med kunstig tilførsel av vann (og eventuelt gjødsel).

Dessuten har jeg merket meg at avtalen med SupPlant er svært omfattende. Den gjelder ikke bare palmer, men også andre planter. Videre omfatter samarbeidsavtalen andre regioner i området. Når alt sette ses i sammmenheng virker dette på meg som en stor trusel for DSRT på kort sikt, som inneværende år primært har satset på Emiratene når det gjelder inntekter. Du står fritt til eventuelt å mene at dette er dårlige vurderinger.

1 Like