Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Kanskje du skulle startet en egen tråd om SupPlant :man_shrugging:I denne tråden som omhandler Desert Control er det bekjempelse av ørkenspredning selskapet gikk til børs for.

1 Like

Han var noe opptatt og derfor svært kortfattet. Det han skrev var å gjenta no jeg visste fra før at det dreier seg om selskaper som angriper utfordringene på ulike måter ved hjelp av ulike teknologier. Jeg oppfattet det ikke slik at han adresserte det jeg oppfattet som kjernen i min bekymring: at begge teknologier fører til omtrent samme resultat - ca. 45% reduksjon i behovet for vann, at det bare er lønnsomt å benytte en av teknologiene, og at den måten avtalen med SupPlant er formulert på i mine øyne tyder på at SupPlant er den foretrukne samarbeidspartner.

Jeg tenker at det er viktig at vi har stor takhøyde for hva vi kan diskutere her.

5 Likes

Så absolutt, men jeg skjønner bare ikke diskusjonen da SupPlant overhodet ikke er noen trussel What so ever for Desert Control.

1 Like

Gode innspill. SupPlant vil åpenbart ikke kunne true mulighetene for DC til å lykkes sett i et større perspektiv, men de vil nok yte konkurranse i enkelte segment. Heldigvis er det ørkenbekjemping som er kjerneområdet for Desert Control og her er konkurransen fortsatt ikke-eksisterende. Med enorme muligheter.

1 Like

Jeg har mange argumenter mot,
En åpenbar er denne:
Hvis SupPlant sin løsning gjorde LNC overflødig/uten kost-nytte, ville ikke Mawarid etablert et felles selskap (Mawarid Desert Control) med Desert Control.

4 Likes

Jeg tror som @skeptiker SupPlant kan representere en mulig konkurrent i hvert fall på noen områder. Inntil mer er avklart er det en risikofaktor det er verd å ta med i beregningen i min bok. Det DC har som SP ikke har er muligheten til å omgjøre ørkensand til dyrkbar mark.

2 Likes

Neppe unike, men likevel verdt å legge seg bak øret at de har fått i stand en betydelig avtale med Mawarid Holding. Som gjør selskapet relevant når det skjer i en badebalje hvor Desert Control også gjerne vil bli med på leken. Man skal på ingen måte overdrive betydningen, men dog.

Jeg skjønner ikke denne frykten for SupPlant.
Om jeg har forstått riktig hva det selskapet driver med, så hjelper det altså til å unngå unødvendig vanning. Men det hjelper jo ikke jorden til å holde på vann. Det betyr at det ikke er en konkurrent til LNC, men et supplement til styring av vanning. Den optimale kombinasjon!

9 Likes

Er vel ikke snakk om frykt, men at det er informasjon som kan fungere som utfyllende for totalbildet. Supplerende teknologi mest av alt, som kan åpne opp for spennende muligheter, selv om man ikke vet om det er realistisk med bruk av både LNC og slike avanserte sensorer (kost/nytte)

1 Like

Vel, det er tydeligvis noen som frykter, eller kanskje heller forsøker å skape frykt…

Å vite når man trenger å vanne er ofte svært vanskelig. Det blir heller ikke lettere å vite om man har brukt LNC på et område? Dermed er SupPlant et verktøy som kan øke bruksverdien av LNC.

2 Likes

Vann i UAE og Saudi Arabia er så dyrt at jeg tror at kost/nytte-effekten av LNC vil være svært god også sammen med SupPlant.

Alt jeg vet om dette selskapet har jeg lest på denne tråden. Hvis du går noen få dager tilbake, vil du finne massevis av innlegg om SupPlant versus DSRT. Det er basert på den informasjonen som fremkommer der at jeg har trukket mine slutninger. Det er derfor noe overraskende at du kritiserer meg for å følge opp nettopp innlegg på denne tråden.

Jeg er langt på vei enig med deg. Når det gjelder ørkenbekjempning, vil jeg anta dette krever stort volum og sterk nedgang i prisen på LNC for å skaffe nok kjøpere. En avgjørende forutsetning vil vel hele tida være at det fremstår som lønnsomt å benytte LNC.

Jeg er også der at jeg forstår SupPlant som en fin kombinasjon med LNC.

2 Likes

For meg ser det ut til at Mawarid har parallelt hatt kontakt med begge selskapene, men at dette begynte tidligere med DSRT enn med SupPlant. Piloten med det siste selskapet ser ut til å ha begynt på slutten av 2021, siden piloten med 45 % reduksjon i vannforbruk har gått over 5 måneder. Det er derfor tenkelig at Mawarid har valgt å satse mest på SupPlant først etter at resultatet av denne piloten var klart og en kunne sammeligne det med pilotene med DSRT. Det ville vel være rasjonelt av Mawarid å handle på denne måten. Det ville også kunne gi et motiv for å trekke ut i tid prosessen med DSRT. Siden vi ikke vet mer om dette, er det bare mulig å gjette på hva som kan ha skjedd.

Såvidt jeg kan se, så bruker de 1 sensor per 25 mål.

…også kan man vel spørre seg om hvor SupPlant har 45 % besparelse fra .

SupPlant gjør noe med symptomet, mens LNC løser i større grad årsak.
Bedre jordsmonn må gi bedre plantetrivsel på mange måter.

7 Likes

Jeg symes dette er en fornuftig og balansert konklusjon ut fra det som har blitt publisert på denne tråden. SupPlant bringer ikke noe nytt i selve behandlingen av jor eller sand, men bare effektiv kunnskap om tilstanden til jord eller sand mht. fuktighet til enhver tid. Det siste kan være veldig verdifullt, men jeg har vanskelig for å tro at det er til noen hjelp i forhold til det som kalles degradert jord/sand. Den blir jo ikke mindre degradert om den får tilført vann!

Nå begynner du igjen :wink: Konspiratorisk, basert på luft. Mawarid Holding er et gigaselskap med et vell av ulike behov og avtalene må først og fremst sees på som separate, som ikke står i konflikt med hverandre overhodet mtp de større linjene og svært mulig heller ikke i de områdene hvor teknologiene er sammenfallende.

7 Likes

Brikkene begynner å falle på plass.
Teamet blir sterkere dag for dag.
Ressurs personer i alle ledd.
OKS befinner seg i stormens øye.(UAE). Hvor avtaler kan komme når som helst.
USA/Arizona:
Piloten blir presentert av «Michael» den 15 juni.
Regner med at piloten får plenty av presse. ( De har iallfall gått høyt opp på banen).
Topp 50 aksjonærer sitter rolig…
Bare å glede seg.

8 Likes