Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ja det samme tenker jeg. Skal ikke se bort fra at nettopp første kunde er en golfbane eller fler? Går vel inn under kategorien landscape?

150 acres for en 18-hullsbane i gjennomsnitt ifølge Google. Dvs 607 028 m2.

80-90% av dette er fairway/rough man kan behandle. Lek med tanken på 500 000m2 med potensiell areal å behandle kun for en golfbane.

Golfklubber er villig til å betale høy pris per m2 LNC vil jeg tro om de sparer vann (noe de gjør daglig opptil flere ganger).

2 Likes

Det er vel også sånn at mindre avtaler er mindre kompekse og lettere å få i havn antar jeg. Så er vel naturlig at det kommer først. Skulle man sag til kunden at beklager, vi må vente med å signere dere fordi vi vil ha inn en kjempestor avtale først.

1 Like

Helt klart.
I tillegg vil en rekke av kontrakter fremstå hyggeligere enn en eller to større. Små kontrakter vil bli helt eller delvis forsvinne hvis stor(e) kommer først.

En golfbane som er mer grønn og innbydende enn nabobanene trenger ikke spare vann. Den tjener det inn på å være attraktiv å spille på.

Det sto vel plen «lawn» på Facebook-meldingen. Vet ikke om det det er vanlig å kalle det plen på golfbaner, og jeg tenkte mer i retning av et plenområde rundt et hotell eller lignende! Ikke så farlig, trolig et mindre prosjekt uansett, men fint de er i gang. Er nok i forhold til landbruk de store arealene og kontraktene vil komme.

For å gjøre dette eksemplet om til inntekt for DSRT. Hvis jeg ikke husker helt feil, har det blitt antydet 20 liter LNC pr. m2 (dvs. 20 millimeter). Dersom DSRT får halvparten av en literpris på en krone, burde inntekten bl. ca. fem mill kr.?

Hvis det dreier seg om en plen og ikke en golfbane, kan størrelsen være fra nesten ingen ting til ganske stor. I så fall er det et åpent spørsmål hva slags verdi denne kontrakten har i forhold til det som forventes å komme av kontrakter.

Har de ikke antydet 2-5$ per m2? Noen som vet?

Edit:

Current start-up costs are around $2 (£1.50) per square metre, which is acceptable for small farms in the affluent UAE. But to have an impact where it really matters – in sub-Saharan Africa – Sivertsen needs to work out how to lower that cost. Most African farmers would not have the capital upfront for this treatment. The treatment also lasts for about five years, after which the clay needs a top up.

With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre.

Så med 607 000m2 regnestykket over, blir det vel litt over 11 mill NOK for å behandle en golfbane ?

Finner man at LNC er priset slik at det faktisk er lønnsomt på en plen eller golfbane, så bør det i alle fall da kunne være enda mer lønnsomt for jordbruk i et land stort sett omringet av ørken.

2 Likes

Ja, men det er ukjent hvor mye DSRT får at dette siden vårt selskap bare skal selge til det selskapet de eir sammen med Mawarid til en rettferdig pris i forhold til det kjøperen må betale for å få påført LNC. Vi kan bare gjette på hva DSRT får for sin LNC i Emiratene. Det skulle avhenge av kostnaden til DSRT i forhold til kostnadene det samarbeidende selskapet har og den prisen dette får for påført LNC.

Enig med deg der. Vi får ikke vite alt enda! Det blir mer og mer transparent mest sansynlig etterhvert som mer data fremkommer i fremtidige kvartalsrapporter!

Jeg tenker det samme som deg, men hva markedet tenker er en annen sak. Uansett så er dette meget bull og gjør med sikrere på min investering.

2 Likes

I mitt hode er dette enkelt.
OKS har tidligere snakket om margin på rundt 30%.
Han sa etter melding om MDS noe a la “Det ligger i samme område”

1 Like

Børsverdi på selskapet er 1,15 milliard kroner.
Verdien er latterlig liten nå som
første ordre og gjennombrudd i UEA. Nå er skjelettet på plass med kvalitets ansettelser i alle posisjoner. Operatørene i UEA er som OKS sier overkvalifiserte i forhold til jobben med den hensikt at de skal gi opplæring til nyansatte potensielle maskin operatører.
Nekter å tro at 50 ansatte sitter i UEA uten å virke, så det er sannsynlig at de har vært i arbeid gjennom avtalen med Mawarid. Sannsynligvis har det nok vært produksjon fra dag 1 etter at de fikk det nye firmaet på plass.
Her er det bare å forberede nye «Clustere».
Aramco lurer i kulissene…
USA:
Resultatet av piloten blir vist 16 juni med full dekning fra internasjonal presse og i E24.
Juni blir vanvittig spennende…
DCG er nå «derisket» og. det vil aksjemarkedet finne ut.
Fortsatt god helg.

10 Likes

Godt sagt! Ikke minst; de har ikke ansatt så mange uten å vite at etterspørselen kommer til å bli enorm!

5 Likes

The treatment also lasts for about five years, after which the clay needs a top up.

Er ikke så scary det da

Spørsmålet er NÅR det ble gitt uttrykk for en margin på 30%, dvs. om det var ved salt til sluttbruker eller salg til samarbeidsselskapet i Emiratene. Forskjellen burde vel likevel ikke være så stor dersom de to selskapene forutsettes å ha omtrent samme fortjenestemargin.

[quote=“jens59, post:7928, topic:27684”]
“Nekter å tro at 50 ansatte sitter i UEA uten å virke, så det er sannsynlig at de har vært i arbeid gjennom avtalen med Mawarid. Sannsynligvis har det nok vært produksjon fra dag 1 etter at de fikk det nye firmaet på plass.”
De har nok vært i aktivitet, men ikke kommersiell aktivitet. Det er vel implikasjonen av at DSRT veldig nylig har fått sin første kommersielle kontrakt. Jeg antar de bl.a. har drevet opplæring i å betjene produksjonsenhetene og kanskje også opplæring hos folk hos Mawarid som skal spraye LNC hos dem som kommer til å kjøpe LNC for arealene sine.

2 Likes

Jeg mener du fokuserer deg bort nå.

30% er kommunisert både før og etter at MDC ble en realitet, men vi skal ikke ta den 30% for/gjennom MDC så bokstavelig.

Det er naturlig at noe av marginen blir igjen i MDC, men så tar også de mange indirekte kostnader
Netto fortjeneste per liter kan vi derimot anta i praksis blir den samme uansett om salget går direkte fra dc eller gjennom MDC.

Det er det vi må fokusere på, og da er det antall liter solgt som blir viktig i årene som kommer.

6 Likes

Vi får håpe at vi som venter får lønn for strevet. Bransjer som shipping og oljeservice har jo gått 5-10 gangern nå siste tiden. Kjipt ikke å ha vært der, men satser på at Desert kommer