Ja, en LNC behandling vil vanligvis være inntjent innen 18mnd.
Sikkert raskere i de landene hvor vannet er så dyrt.
At de må desalinere gjør det enda mer lønnsomt å bruke DC pga besparelse av kostbart vann.
Genialt. Simpelthen genialt.
Kan vi få den ut til Elin Musk?
Damn autocorrect
Anbefaler alle å sjekke ut dokumentaren «kiss the ground» på Netflix for oppfrisking om:
- Fotosyntesen
- Pløying
- Sprøyting
- Erosjon
Mange kule fakta i dokumentarfilmen som faktisk handler om at vårt altfor raske og moderne jordbruk med for mye jødsling og pløying fører til ørkenifisering.
Kan i samme sleng anbefale dokumentaren “Til siste dråpe”. Mener den ligger hos NRK.
Sitter jeg på oppdatert info når jeg er av den oppfatning av at prien pr. idag ligger på 2$/m2?
Målsettingen er 0,2$/m2, men hvordan skal dette oppnås? Clusterene som står for produksjon er jo utplassert der de skal brukes, så det hjelper vell lite med oppskalering av produksjonsenheter? Videre brukes det så vidt meg bekjent bare lokale og helt naturlige ‘‘on the spot’’ produkter i produksjonen, så her er det vell heller ingenting å tjene på oppskalering?
Til nå har dette vært prototyper, nå er første iterasjon reaktor som skal stå i felt klar, mer effektiv enn tidligere utgaver. Hele økosystemet stømlinjeformes, economy of scale osv.
Videre er det også selvfølgelig mengden LNC som kan produseres pr time.
Målet er 180 000 liter pr time innen utgangen av året.
Mente å ha oppfattet det som at det bare var de 2 første unitene i den nå opperative clusteren som var prototype? Altså at de 2 siste er ferdig utviklede uniter?
Mengden LNC/time blir nok viktig ja, men jeg klarer ikke å se hvordan en skal klare å kutte prisen til 1/10 av nåværende.
Det hadde selvsagt hjulpet på med flere clustere på samme lokasjon for å øke LNC mengde/time, men det er ikke planen så vidt meg bekjent.
Edit: De har jo også annonsert at de fortsetter å videreutvikle unitene for økt og forbedret resultat, men fortsatt; 2$/m2 > 0,2$/m2 er drastisk.
Anser det ikke som avgjørende for caset på kort sikt at de lykkes med å senke prisen så drastisk, selv om det aldri vil bli total verdensherredømme med dagens pris, men har fundert på det samme. Regner med at det ikke er tatt fra løse luften og at de har en plan på det, men det pirrer absolutt nysgjerrigheten og vitelysten.
Jeg anser det heller ikke som et problem, men det er jo greit utrede hvordan dette estimatet er tiltenkt å gjennomføres.
Det sagt så har DSRT til nå levert over alle lovnader å estimater til nå, så jeg ville ikke blitt overrasket om de fikk det til. Jeg ville bare så gjerne hatt mer innsikt i hva som er planen
Du kan ev spørre OKS på Face, de er veldig på ballen.
Flere liter å dele de faste kostnadene/overhead på.
Done!
Tenker du da på administrasjonskostnader, eller hva eksakt sikter du til? Jeg presiserer igjen det enorme gapet mellom 2$/m2 og 0,2$/m2.
Bemanningen i DSRT er jo veldig lav. Typ 17-18stk(?) sett vekk ifra de 40 nyansatte som er under opplæring i UAE.
Det må bli billigere å lage.maskinene når man har laget delene flere ganger. Prototyper koster enormt mye. Så der sparer de nok mye. Utgiftene til vann og leire en minimale. De kan vel også bare oppskalerer maskinene også etterhvert… usikker på det. Men maskinene vil jo være engangskost. Så når de er betalt er det ikke rare utgiftene… Strøm leire vann.