Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er alltid noen som prøver med en investeringsstrategi med krisemaksimering på grunnlag av spikersuppe.

Er det Atle Sandvik Pedersen? I så fall en i klanen som roper selg og kjøper selv.

Definitivt. Pågått en slik diskusjon på Hegnar i dag, ei evigvarende spikersuppe hvor bekymringen er manglende muligheter for Desert Control dersom ørkenspredning ikke forekommer likevel, samt manglende tiltro begrunnet i utopiske ambisjoner frem mot 2030.

Sistnevnte kommer nærmest som et slags poeng, men for meg er ikke vel svevende drømmerier/visjoner/vyer, som overgår hva som strengt tatt er realistisk, nok til å underminere businesscaset når alt annet fremstår svært så solid og troverdig.

Korrekt, men var ikke vedkommende som startet diskusjonen, så det var nok bare et syltynt forsøk på å være allviter (på sviktende grunnlag).

Regner med han kan hoste opp spesifikke konkurrenter da så man kan sammenligne.

Det er ikke tilfeldig at det er de mest typiske tradere som prøver å overdramatisere på tynt grunnlag.

Kverulanten i meg kunne ikke motstå å svare, noen dager i etterkant:

7 Likes

Det er ikke formueskatt det er helt klart,hvis han da ikke har formue som Fredriksen.

Skatt på utbytte:
Første avdrag medio august.
Og resterende medio september.
Betales det inn tidlig i juli, så blir det lite eller ingen renter…
Wild guess…

tøffe tider gir rom for etterspørsel… :man_farmer:
image

5 Likes

I tillegg til DC så tror jeg neppe at vann-aksjer blir tapere i årene som kommer. Michael Burry tror forresten det samme.
Har lenge snust på noen innganger, men ennå ikke fått kjøpt noe.

1 Like

Denne nedturen begynner å bli irriterende (Ja, jeg vet ting tar tid og har lang horisont) men det hadde vært hyggelig med noen tall som ikke var røde femmere.
Når er det ventet rapporter/oppdateringer fremover?

3 Likes

Lite man får gjort, når markedet roper “show me the money” og det er generell risk-off, utover å bevare blikket på ballen.

Den brannen som var i ferd med å bli antent i forrige uke, ble raskt og effektivt slukket av han “Duden” i styret.

1 Like

Den fine artikkelen i E24, oppdatering om kontrakt i UAE, markedsdag i Yuma osv. burde gitt oss en hyggelig inngang til sommeren. Dessverre kokte det hele bort i kålen, og vi endte med kinaputt i stedet for dynamitt!

Synes det hele ble litt rotete fra selskapet side, samt at innsidesalg neppe hjalp på kursen. Makro har vel heller ikke vært noen fest for vekstselskaper de siste ukene dessverre.

Litt rotete kanskje ja. Men tolker nedsalget som en del av en plan på den ene eller andre måten.

Nå var jeg negativ til OKS sitt kjøp, men etter og ha tenkt meg om er det beroligende at han kjøper for 100 000 i det åpne markedet. Betrygende når vi vet hva som kan komme. At ledelsen er samlet i Dubai mener jeg også er positivt. Kunne like gjerne vært her hjemme.

For øvrig en god historie på FA forum om gutten som har vært Dubai siste tiden. Om vi får halvparten et stykke fram i tid kan vi smile godt hele gjengen.

2 Likes

Synes ikke det ser så bra ut rent teknisk, har brutt ut og ned av en større formasjon jeg har tracket en stund. Kursalarm ble trigget i går. Kan poste chart senere om ønskelig.

5 Likes

Da er det godt å vite at caset står sterkere fundamentalt then ever before!!

2 Likes

Egentlig rart hvor stor motsetning det ofte er mellom teknisk og fundamentalt.

Synes du det? Hvis man ser på f.eks Nanov så var potensialet for brudd ned av en større trekant som hadde formet over veldig lang tid ca. 7.50. Det som utløste krakket var av fundamental natur, men bruddet skjedde faktisk i forkant av de seneste meldingene (allerede i januar 2022).

Dette er ikke dermed sagt at noen sitter på mer informasjon enn andre, men snarere kanskje at noen velger å redusere risiko i forkant av signifikante news events - type sell the news, eller at man selger på fundamentale nyheter av negativ art (som jeg tror var tilfelle her) , eller man har generell risk-off sentiment i markedet (som nå) hvor det meste faller.

Chartet er eneste grunn til at jeg ikke har blitt fristet til å kjøpe Nano i denne nedtrenden, en aksje jeg har hatt en forkjærlighet for, og fulgt mye med på… :pensive:

Personlig er jeg litt imponert av DSRT - de er “bare” ned -35% eller noe sånn fra toppen. De fleste growth aksjene har falt langt mer. Samtidig skal det sies at jeg nå er noe usikker på min statement over. Jeg så nærmere på chartet nå og aksjen er like ved et signifikant støttenivå!

Vi har brutt ut av den stigende trendkanalen som jeg nevnte, men volum og candle er ikke slik jeg ville kalt dette et definitivt brudd (sammenlign med Nano chartet). For alt jeg vet kan det være aksjen henter seg inn igjen ila. uken og vi stenger uken tilbake i trendkanalen.

Man ser tildels store bevegelser her (indikert med pilene), uten nevneverdig påvirkning av range. Mao. så trekker jeg tilbake min statement om et stygt teknisk bilde, jeg vil si dette er nøytralt - og det er faktisk ikke så langt ned til neste støttenivå av interesse… :wink:

6 Likes