Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Hvordan skal man kunne tjene penger på aksjer om markedets evne til å prise aksjer er som en levende fasit? SOFF er et prima eksempel i så måte. Hvorfor var markedet så far out at selskapet ble priset til 1/10 av dagens for kort tid siden?

Markedet krever bevis på at forretningsmodellen fungerer. Som er forståelig. Hvorav andre, som undertegnede, er trygg nok på at teknologien vil generere inntekter til at man blir sittende gjennom “stormen”. For min del, som før nevnt:

Off topic men var det ikke krigen som sendte soff opp så mye ?

Eneste jeg vet om SOFF er at @Rodjer med flere argumenterte for det fundamentale i månedsvis før den skjøt fart. Ultimovacs er et annet nylig eksempel, som var helt nede i kr 60 uten at det fundamentale var svekket overhodet.

Ørkenvandring behandler volatile aksjer dårlig. Især når tålmodigheten i markedet har nådd bristepunktet.

1 Like

Hvorfor skal de “større” kjøpe aksjer akuratt her i dagens marked?
Gjelder flere selskaper som ikke tjener penger, ikke bare DCG.
Resesjon og sticky inflasjon lover jo kjempe godt for vekstaksjer :crazy_face:
Nok av annet å kaste penger på som faktisk gir avkastning her og nå for de større aktørene.

Er man inne her enda så har man langsiktig tro på selskapet og produktet.
Såklart ønskelig med økende kurs, men slik er ståa pdd når man investerer penger på børs i krisetider.
Lite med kjøpere, og nok av selgere som tar ned beholdningen.
Da går det ned desverre med så lav float som i denne aksjen.

Kontrakter uteblir fra UAE, og negativ på insidehandler hjelper også såklart ikke kursen.

Soff, eiof, siof har alle gått flergangen.
Fordi de faktisk tjener penger.
Alt det grønne under covid tiden var fomo bobler som dro med DCG opp.

At UAE har gått trått vet vel alle nå, og aksjen blir straffet for fremgangen.
Mye forventinger når aksjen stod i 40kr.
Irriterende at informasjonen rundt salgslisens ikke var formidlet bedre til markedet.
Kunne fått en bedre inngang for flere aksjonærer.

2 Likes

Akkurat den biten står til fullstendig stryk. Fremstår merkelig av OKS å ikke være mer transparent på det punktet når han helt tydelig visste og også ga inntrykk av at man ikke kunne påregne kontrakter med det første.

1 Like

Så for noen måneder siden at TTT, ja faktisk svært lang tid med DCG.
Kursutviklingen er vel en rimelig god fasit i så henseende.
Derfor er mitt råd: snakk med fagmiljøene i meglerhusene før en plasserer midler i aksjen.

Du er ikke alene, sånn bortsett fra at noen legger noen tanker i innholdet utover å bare gjenta klagesangen TTT. Min eneste feil var å ende opp for sen i avtrekkeren og kun selge 50% i november. Ikke fordi det fundamentale vaklet, men at det hele veien har vært så klokkeklart at markedet har sett for seg at markedspenetrasjonen skulle bli som varm kniv i smør.

Ja du synes fagmiljøene i meglerhusene har truffet bra på sine spådommer?

1 Like

4 Likes

Vurderte sterkt å gå tilnærmet all in i Co2 Capsol i perioden hvor kursen (kr 14 per i dag) vaket mellom kr 8-10. Knapt noen som kjøpte, hvor de stakkars selgerne måtte underby hverandre for å bli kvitt aksjer som ikke var råket av annet enn ørkenvandring og en grønn bølge som var long gone. Feiget ut nettopp pga den teoretiske muligheten for at “andre kan vite noe dere ikke vet”. Som var 100% idiotisk.

Et klokkeklart tilfelle hvor man burde fulgt “be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful”. Og der mener jeg at også Desert Control befinner seg akkurat nå. Troen i markedet er på et absolutt bunnivå. Ankepunktene handler om hva DC ikke har klart. Selv ville jeg heller fokusert på samarbeidet med Limoneira og hva det underbygger av snarlige muligheter i verdens største marked; USA.

2 Likes

Dæven du hadde hatt baller om du gikk all inn i co2 Capsol med Kielland og Ording Sund bak spakene, men det var kanskje mer teknisk valg. Husker jeg kjøpte den selv på rundt 4 av Fredly i gråmarkedet.

1 Like

Et valg kan være «riktig» selv om utfallet blir feil. Jeg mener du gjorde det riktige valget uavhengig av resultat. Der er det nok også en grunn til at de måtte underby hverandre. Men det er klart vi har alle ulike tilnærminger. Personlig ønsker jeg å kjøpe aksjer i opptrend, helst all time high. Da «vet» du at selskapet går bra. Snitter aldri ned, men kjøper mer når aksjen stiger i verdi og bruker stop loss. Prøver å være lett investert i dårlige perioder, fullt i gode. Med de enkle prinsippene tror jeg de fleste kan gjøre det godt.

Større aktører venter “alltid” med å gå inn til et case er mer modent enn hva DC representerer.
Å finne små selskap som kan bli/blir store er småaksjonærenes fortrinn i aksjemarkedet, men det er et minefelt. Lett å tråkke feil, spesielt for de uerfarne

3 Likes

Fagmiljøene bommer skrekkelig ofte…

he67 kjøpte med andre ord dsrt på ath på 41 i stigende trend, ikke rart han vil advare andre mot desert.

Grunnen var enkel; kursfall er selvforsterkende når det er langvarig nyhetstørke i illikvide og volatile aksjer. Gjerne med en ekstrem spread, hvor man kan gjøre noen varp når den begynner å bunne ut. I Capsol sitter topp 50 i tillegg på over 90% av aksjene, som forsterker bevegelsene i begge retninger.

Poenget er at man må være bevisst hva man kjøper. DSRT har alltid hatt ekstreme bevegelser. Da kan man ikke bli overrasket av at kursen blir straffet når markedet roper “show me the money”, samtidig som man må være klar over at det samme markedet gjerne overdriver bevegelsene både i opptrend og nedtrend. Og at det er like liten eller stor grunn til at markedet skal ha rett i dag kontra når kursen toppet på kr 40.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Kongen av overforenklede slutninger :crown:

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Den døren som blir forsøkt slått inn er vidåpen. DC har blitt straffet siden Q3 grunnet manglende salg av LNC. Du tilfører ikke akkurat noe nytt på bordet. Hadde vært betraktelig mer interessant om du kunne begrunnet hva LNC mangler av egenskaper for å kunne bli omfavnet av jordbruket i UAE. Iom at din mening er at teknologien ikke duger. Er det for dårlig vannbesparing? Vekstene som ikke oppnår en stor nok kvalitetsforbedring? Prisen som er for høy? Påføring som er for innfløkt?

3 Likes