Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Et spørsmål som har mange svar. Tusenårstørke herjer i det sørvestlige USA. Jordbruket står for over 70% av all vannforbruk. Og vannmengden er sterkt minkende, både i form av grunnvann og i elvene (Coloradoelven mer enn noen). Nå er det ikke slik at alt av avlinger gror i sandy soil, som betyr at LNC vil ikke være effektivt all over, men det passer seg fryktelig dårlig å gro vekster i ørkensand i en slik virkelighet. Hvor vannet nærmest bare renner rett gjennom. I tillegg til å være kostbart, hvor grunnvann må hentes stadig dypere.

I slike jordsmonn, som det tross alt finnes mye av, vil LNC kunne redusere oppimot 50% av vannforbruket og samtidig øke avlingene, øke kvaliteten på avlingene og redusere energikostnader. Kort sagt til fantastisk nytte, både for gårdsbruket og for samfunnet som helhet.

1 Like

Det er overraskende mye som blir dyrket i ørkenområder uten LNC i mine øyne. At det er så stor jordbruksproduksjon som det faktisk er i ørkenen i UAE og Saudi Arabia, og også i sand i USA, overrasket i hvert fall meg. Det brukes enorme mengder vann til dette som i stor grad bare renner gjennom rotsonen før plantene får tatt det til seg. Dermed blir det også brukt meget store mengder gjødsel, og drivstoff for å drive pumper til vanningen.

Det LNC kan gjøre er å redusere vannforbruket med opp til 50 % og dermed også forbruket av gjødsel og drivstoff. Samtidig øker avlingene med flere titalls prosent avhengig av plantetype og forhold.

I UAE og Saudi Arabia vil grunnvannet etter hvert tømmes på grunn av vanning i jordbruket, samtidig som de bruker store mengder energi på avsaltingsanlegg. Disse landene har lagt politiske føringer fra høyeste hold på å redusere vannforbruket, samtidig som de ønsker å utvikle jordbruket.

I USA vil det rett og slett snart ikke være nok vann til å opprettholde nåværende jordbruk. Det er en kamp mellom stater, og mellom bønder, om vannrettigheter.

LNC fra Desert Control kan definitivt spille en viktig rolle i dette.

4 Likes

Lovende rapport, men synes de skal bli flinkere til å børsmelde kontrakter. Er det noen som har vært i kontakt med OKS om dette?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

8 Likes

De børsmelder vel kontrakter hvis det er kontrakter av betydning. Vi får håpe det kommer!

Mye motstand i dette området, både mtp. hvor mye som er blitt omsatt her, og den fallende trendlinjen. Lukter at vi kan få brudd opp i løpet av dagen eller uken, i tilfelle kan det gå fort oppover.

4 Likes

En ting er hvertfall sikkert; kvartalsrapportene øker i interesse og betydning fremover mtp guidingen av minst 5 nye forprosjekter per kvartal og at ingen av disse ser ut til å ville bli børsmeldt.

3 Likes

Får håpe de får forprosjekt med noen som driver med alfalfa på høyt nivå, siden de har 8-10 høstinger i året, da vil jo tiden til større prosjekt være mye kortere.

Antar du fikk med deg samarbeidet med
“Five Rivers” Cattle feeder?

Ja fikk med meg samarbeidet, men fikk ikke med meg at det var alfalfa som var hovedveksten før jeg leste igjennom nå :ok_hand:
Må jo berømme jobben i USA da når første ansatte innen salg startet i desember og allerede har de Limoneira dealen pluss 3 nye forprosjekter samt flere på vei.

8 Likes

Forhåpentligvis viser det potensialet også i UAE når bare organisasjonen er oppe og går 100%.

3 Likes

Ser at Fearnley er enige:

En innhenting på denne siden av sommeren blir i så fall etter en hyggelig selskaps- og kursutvikling, er det grunn til å tro.

2 Likes

Allerede så er det grønnsak shortage i butikkene i UK. Tomater, paprika og agurk er det manko på.
De importerer stort fra Spania som sliter med mye tørke, og frost som har drept avlinger.

Det er helt klart et marked for LNC.
Det blir bare mer og mer synlig.

8 Likes

Jeg tror at det holder nå. Nok er nok.

  • Du har en aggressiv tone med bastante meninger
  • Formuleringene dine tyder på at du tror at du skriver for idioter. Det gjør du ikke.
  • Du har ikke gjort hjemmeleksene dine ordentlig. Les deg videre opp på selskapet og historikken på forumet.
  • Det virker ikke som om du har evne til/ ønsker å ta til deg informasjonen i de svarene som du har fått. Du blir bare mer aggressiv.
  • Diskusjoner/ ny informasjon er alltid interessant. Innleggene bør imidlertid være på en form som gjør de spiselig for de fleste andre på forumet. Påstanden din om at man er i forsvarsposisjon er stort sett feil. Ny informasjon og nye innspill er svært viktige for oss. Gammel/uriktig informasjon servert som store sannheter virker derimot motsatt. Denne typen av innlegg kommer med jevne mellomrom, og de blir ofte behandlet som det de er.

Vi er, som sagt, ikke idioter. Mange av oss har vært i markedet i flere tiår. Foreslår at du legger om stilen litt. Hvis du virkelig ønsker å bli tatt på alvor.

26 Likes

Kan jo tillegge til det @Hkirk skriver - tror de fleste her ikke oppfatter hva intensjonen din er med skriveriene dine (inkludert meg selv). Vil du advare oss, belære oss, vise deg frem (skryte av deg selv og strategien din)? Eller er du her for å virkelig lære for din egen del - dvs. om caset og selskapet #dsrt_ol? Det er veldig mye lettere å diskutere med noen hvis intensjon er tydelig - når den ikke er tydelig så blir det dessverre bare trolling.

9 Likes

En kort teknisk analyse fra en uavhengig trader her for de som er interessert:
https://www.youtube.com/live/oyJqh8Qv4T8?feature=share&t=3095

“I will be a looking for a bounce - yes. Major support in 11-14 area.”

Akkurat nå skal vi jobbe oss over 15kr. Men det fundamentale er etter min mening nå i medvind etter Q-pres og kan drive de tekniske indikatorene i riktig retning. Spenstig setup med potensielt dobbelt bunn.
¨
EDIT (chart): vi ser volum-baren vi ligger på nå som sammenfaller med forrige bunn (notering / start) samt MA50 og delvis MA20. Vi skal nok ikke oppover her på direkten men nivået vi er på nå oppfatter jeg som mer og mer trygt for kjøp og akkumulering - om enn små nå i starten.

6 Likes

God kombinasjon med det tekniske og fundamentale. Så vil tiden vise om det slår til :upside_down_face:

22 Likes

Har litt ketchup effekt feeling her nå.

I kombo med en ferdigsolgt Platypus kan det bli hyggelig fremover.

7 Likes