Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Vi tenker visst ganske likt. Jeg har ingen aksjer ennå men leser meg opp og synes konseptet er bra. Vurderer når jeg skal gjøre første kjøp men det blir lite.
Jeg ser store kontrakter som største oppside og emisjon som største risiko. Frykten for emisjon holder kursen nede. Ettersom jeg vet ca tid for emisjon (sommer/høst) føler jeg at jeg har bedre call på den enn mulige kontrakter. Det er en gamble på at emisjon kommer først.
Taper jeg er det mye annet jeg kan kjøpe. Det vil alltid komme muligheter. Gråter ikke over kuler jeg har misset.

Ser lett den! Jeg kunne faktisk skrevet nøyaktig den samme teksten, i hvert fall i går :slight_smile: Det er som du sier rekkefølgen som blir avgjørende her på mellomlang sikt.

1 Like

Jeg skrev nesten det samme for et par dager siden. Tre nye piloter derisker mye for meg, og hvis de klarer å lande flere (typ 5 stk) i Q2 er de voldsomt i rute. Emisjon er en risiko, men mindre enn i går

1 Like

Husk at emisjon ikke er emisjon. Det er krise-emisjon man skal unngå, og jeg tror farvannet er trygt inntil videre.

8 Likes

Min oppfatning (disclaimer jeg eier aksjer i selskapet) er at ingen her inne har trukket ned noen gardin for motargumenter.

Å komme inn her å mase om at det kan komme en emisjon er å sparke inn vidåpne dører. Dette har blitt diskutert i det uendelige og vi er alle klar over sannsynligheten for at de må hente penger snart er der.

Dette er jo en risiko i alle selskaper på børs, spesielt vekstselskaper uten inntjening enda. Om du ikke ønsker å ta risiko så bør du holde deg unna Euronext growth og heller bruke energien din andre steder 🫡

5 Likes

Skrev selv denne i går


Og fikk bekreftet alt i dag, med tyngde. Predikerte i fjor sommer at man ville gå gjennom en periode med alt for høye forventninger, at inntekter av betydning først kommer i 2024 og tok ned risikoen før Q3 basert på visshet om at det ville bli et blodbad. DC har vært lett gjennomskuelig over lang tid. So far. Utover at jeg selv har trodd at markedet ville reagere mer potent på en positiv utvikling i USA.

4 kontrakter spikret nærmest før salgsteamet er på plass lover ekstremt bra. Man bør kunne tro at jungeltelegrafen bare øker med tiden i lengde og styrke. For hver nye kontrakt vil regionale bransjekollegaer få nyss og foreta sine egne undersøkelser. I mindre skala i år og i betydelig omfang neste år når storskalaprosjektene blir gjennomført en etter en. Som et resultat av faktiske oppnådde besparelser og/eller økning i kvalitet/produksjon. Man får ikke bedre standing enn bransjevisshet om at et produkt/teknologi gir en klar edge.

OKS har lenge snakket om eksponensiell vekst. USA er et enormt marked og de klimatiske utfordringene har skapt et jag etter løsninger som kan hjelpe bønder og andre til å unngå å lide store tap som følge av inngripende begrensninger og økte kostnader. Skulle DC klare å få LNC godkjent som en del av de statlige støtteordningene, vel… :bomb: Og selv uten er det egentlig umulig å forutsi hvor stort dette kan bli og i hvilket tempo. Sett på bakgrunn av faktiske besparelser og rådende utfordringer. I et land hvor man aldri har vært redd for å satse.

Point being; alle må åpenbart kjenne på sin egen magefølelse og ta et valg på bakgrunn av ens foretrukne risikoprofil. Mitt utgangspunkt fremover er at det er få synlige hindre og uendelige muligheter. Og null garanti for hva markedet bestemmer seg for på kort sikt. Derav relativt tung eksponering, men med mulighet til å fylle betydelig på skulle kursutviklingen de neste månedene bære preg av ekstrem nærsynthet.

12 Likes

13 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Her ligger en potensiell enorm oppside!

Vanskelig å se for seg at ikke UAE også kommer etter hvert:

“Suhail bin Mohammed Al Mazrouei, Minister of Energy and Infrastructure, honoured the winners of the first edition of the Research and Innovation Award, organised by the Ministry of Energy and Infrastructure (MoEI) to accelerate the development of innovative solutions to challenges in energy, water, infrastructure, transport, and housing.”

og

"We will work with the winners to implement their studies that will improve our processes at the Ministry.”"

(Mine uthevinger)

11 Likes

Hvis det kommer en emisjon, tror jeg den kommer i høst etter at flere solide verditriggere har blitt presentert.

1 Like

En ting i rapporten det har vært lite fokus på i dag er at MDC har fullført sitt første kommersielle forprosjekt med et strategisk matsikkerhetsselskap med DC som material supplier. I dialog med OKS nå i kveld så er kunden meget spennende med et stort nettverk av farmer over hele UAE. Forprosjektet er på selskapets R&D farm hvor de tar frem konsepter som i neste fase pushes ut til de øvrige farms. Det positive er videre at MDC har drevet dette selvstendig fra A til Å.

8 Likes

UAE kan vel nå nesten bare overraske på oppsiden. Plutselig trengs ikke en emisjon likevel?

5 Likes

Godt skrevet!

Og godt vi er flere i pluss på DSRT kontoen :wink: Så skal man være ydmyk og ikke ta for gitt at det går bra også denne gangen.

2 Likes

Især iom at det kan virke som den største bremsen har vært regulatoriske hindringer som de er i ferd med å rydde av veien.

2 Likes

Blir moro for OKS, i morgen på presentasjonen hos Fearnley i morgen.
Der er bare å «gønne på»:+1:

8 Likes

Generelt skeptisk til analytikere, men hyggeligere når de har et sammenfallende syn :laughing:

“Fearnley-analytiker Torkjel Refnin Jordbakke startet meglerhusets dekning av Desert Control. Selskapet arbeider med gjødsling jorden i kampen mot ørkenvekst. Jordbakkes konklusjon gir et kursmål på 39 kroner og en klokkerklar kjøpsanbefaling på aksjen som handles under 18 kroner på børsen.”

Siste oppdatering fra dem?

1 Like

Ikke nytt kursmål, men de trekker frem Desert her

Btw bra oppside i Ocean Sun også. Mars 2023 og aksjen koster 6 kr…

Fearnley i 2020:

«Superbull analyse av Ocean Sun fra Fearnley, for de som ikke har fått den med seg:

Fearnley peker på at flytende sol har vokst til 2,5 GW i løpet av tre år - et nivå det tok vanlige kraftverk 12 år å nå. Fearnley legger til grunn samme veksttakt som tradisjonelle kraftverk, hvilket vil gi en 20 prosents markedsandel i 2030. Basert på dette spår de Ocean Sun-kursen i 75 kroner, men aksjen kan stige mer, ifølge meglerhuset:

I et mer aggressivt bull-scenario vil vi kunne se aksjen 6-doble seg i verdi.

Det er basert på fredagens sluttkurs på 28 kroner. Fearnley ser følgelig for seg at Ocean Sun-kursen kan stige til 175 kroner fra fredagens nivå.

Overskudd neste år
Fearnley mener flytende sol vil nå en kapasitet på 3,8 GW innen utgangen av 2020, og at det i 2023 når 10 GW med svært positive utsikter deretter. Innen 2030 spår meglerhuset en kapasitet på 210 GW.

Og inntjeningen ligger dermed ikke langt frem i tid for Ocean Sun, ifølge Fearnley som spår 28 millioner kroner i resultat før skatt allerede i 2021 basert på en omsetning på 73 millioner kroner.

Skog Invest som gruste kursen gjennom å selge 75% av aksjene, 132k i antall. Virker å plutselig ha funnet ut at de skal selges seg ut av samtlige posisjoner og har på kort tid kvittet seg med alt av aksjer i 17 av 20 selskaper.

1 Like

Nesten komisk å se hvordan enkelte spiller på frykt for emisjon. Å kunne hente inn kapital er jo nesten hele grunnen til at et selskap i startfasen velger å notere seg på denne børsen! Dersom man da investerer i et slikt selskap, er det totalt irrasjonelt å omtale en hver emisjon som en ulykke! Da burde man heller strukket sin risikoprofil til maks et stort fond.
Det er bakgrunnen for en eventuell emisjon som er poenget. Om selskapet klarer å skaffe seg nødvendig kapital som faktisk gir grunnlag for en videre mangedobling av selskapets virksomhet og inntjening, så er jo det noe av det beste som kan skje! Det er derfor vi alle håper at selskapet klarer å time emisjon med større kontrakter.

11 Likes