Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ramadan er fra 20 mars til 22 april.
Etter det vil UAE ta av…….
Nå som Mawaid har fått på plass DCG på web side og begynner å markedsføre LNC.
«Hold på hatten», dette blir helt vilt🚀

10 Likes

Nei, @Geirx venter på emisjonen… :wink:

3 Likes

Blir nok ikke mye aksjer på han i emisjonen, grådige Yara tar alt vettu :wink:

4 Likes

Han har nok hatt sine grunner, men vanskelig å forstå at Rasmussen, vår tidligere CFO, har vært så ivrig etter å kvitte seg med aksjer når stemningen i markedet var på en bunn. I perioden hvor man ventet på de første signalene fra den kommersielle oppstarten i USA. Viser hvor viktig det er å også kunne tenke selv og ikke bli helt fanget av ytre signaler.

4 Likes

Skulle gjerne hatt / sett litt mer volum men brudd over 15kr idag er fin-fint. Om vi i tillegg snarlig etablerer oss over 17kr så begynner dette å lukte etablert vending. Tvi tvi!

4 Likes

Kortsiktig overkjøpt, så regner med et pullback slik at de som misset raketten kan hoppe ombord i dag. Ekstremt deilig når det tekniske spiller på lag med det fundamentale :slightly_smiling_face: Jeg sitter rolig.

6 Likes

Volumet første 15 minutter tilsvarer det som har vært en vanlig dagsomsetning siste tiden. Som er lavt ja. Men det viktige er at man har noen som tar imot på 15-16 når de mest kortsiktige casher inn en liten gevinst.

3 Likes

Når nok fundamental info er på plass, så vil det nok komme aktører med dype lommer på kjøpersiden ( kanskje har siste dagers info vært nok for noen ). Problemet til de er egentlig, at det er ikke så lett å kjøpe seg opp uten å presse kursen mye.

3 Likes

Etablert volum og omsetning skapes over tid og ved å være tilstede på begge sider av bordet. Så blir spennende å se om likviditeten i omsetningen går opp her i dagene fremover.

Er jo helt normalt med en nyhet før emisjonen. Så venter til det er gjort.:blush:

Problemet med den tankegangen er at man risikerer at emisjonen settes på 20 kr mens man venter og toget går. Men hvorfor folk tror det blir emisjon nå som selskapet er i ferd med å begynne å tjene penger, ikke har gjeld, og har nok cash til drift ut året forstår jeg ikke. I tilfelle det likevel blir emisjon settes denne nok ikke på dagens nivåer.

Aksjen er utbombet og sentimentet har vært dårlig. Når dette snur bør man kjenne sin besøkelsestid, men hver sin strategi :wink:

15 Likes


5 Likes

Aksjemarkedet, og særlig retail, har agert som hodeløse kyllinger ift. emisjonsfare siste måneder. Mange våger ikke analysere case-by-case lenger. Selskapene og tilretteleggerne har begynt å ta høyde for dette ved å snakke om “fund raising”, “tap the equity market” etc… egentlig alle måter å snakke om emisjon på uten å nevne e-ordet. Gitt denne situasjonen så oppstår også noen muligheter.

3 Likes

Herlig og endelig være i pluss igjen. Fristende å gevinstsikre en del, men når jeg tenker meg om ville jo 16 fremstått som en spøk for bare noen måneder siden. Og de har mye mer håndfast på gang nå.

1 Like

Mitt take på situasjonen, fra én som pt ikke er inne:

Etter presentasjonen i går ble jeg overbevist om at Desert Control har en lys fremtid som selskap. Jeg har håpet lenge at de snart ville skifte fokus over til USA og det er det tydelig at har gjort og gjør videre. Pilotene renner inn og inntektene er på vei opp, men fortsatt er det småpenger i den store sammenhengen. Det er stor-skala som gjelder og det kommer garantert senest i 2024, det er jeg sikker på.

Når det gjelder finansene så gjentar de guidingen om at de har cash til ut 2023. Selskapet vil fortsette å tape mye penger de neste kvartalene, til tross for at de dundrer på med piloter. Det er helt etter boka, noe selskapet selv budsjetterer med, og ingen overraskelse for noen. Selskapet satser på større inntekter fra 2024, men de er selv såpass usikre på inntektsutsiktene på kort sikt (2023-2024) at de ikke vil gi noen guiding.

Dette betyr at selskapet så godt som sier rett ut at de må finne en løsning for å bedre balansen i selskapet innen utgangen av 2023, sannsynligvis senest i Q3. Som er veldig vanlig i vekstselskaper. Man har et ansvar for å drive sunt og fornuftig, og ingen vil ha en skrapet kasse selv om inntektene begynner å ta seg opp. For å gi et skrekkeksempel på det motsatt; se på Soft-Ox :cold_face: Jeg har ingen tro på at DSRT kommer til å havne i den situasjonen, men det fordrer at selskapet tar fornuftige grep, ikke bare krysser fingrene og håper på stabilt store inntekter allerede til senhøsten/vinteren.

Det man ofte ser i vekstselskaper som vil ta steget videre, slik DSRT ønsker nå, er at man må gjennomføre en oppkapitalisering av selskapet. Det handler ikke bare om at man skal ha X antall kroner mer på bankkonten, men at man skal ha en sunn og sterk balanse som gir muligheter for fremtidig vekst og samarbeid med større partnere. Store kunder vil også ofte stille krav om at selskapene de handler med har en sunn balanse. Dette har for eksempel skjedd med Nordic Semiconductor.

Marianne (CFO) nevnte at det finnes alternative måter å finansiere seg på nå som inntektene er på vei opp, og det kan hende at et lån kunne hjulpet selskapet videre, men jeg tror altså at selskapet kommer til å ha behov for en noe større kapitalisering for å kunne ta steget videre til full-skala produksjon.

Og med det så tror jeg at de kommer til å gjennomføre en emisjon. Men som flere har nevnt, det i seg selv er jo ikke negativt. Det er kun negativt dersom kapitalmarkedet er fraværende og man må gi stor rabatt og dermed utvanner eksisterende aksjonærer i stor grad. Noe jeg tror kan bli aktuelt i DSRT er at man inngår et partnerskap med et større selskap som kan hjelpe DSRT videre til stor-skala produksjon. Da vil man kunne sette en rettet emisjon mot dette selskapet, eventuelt kan en større partner gi et konvertibelt lån som senere kan konverteres til aksjer. Et eksempel på dette er BASF sin inntreden i Quantafuel på høsten 2019. Nå endte jo ikke det eventyret så bra, men den måten å finansiere videre vekst synes jeg er et godt eksempel som kan fungere også for DSRT.

Jeg kommer til å følge DSRT nøye fremover, og hadde det ikke vært for at jeg har enda større tro på Ultimovacs for øyeblikket, så skulle jeg nok kjøpt litt, men før jeg tar det store steget inn i DSRT vil jeg vite hvordan de skal styrke balansen fremover.

Disclaimer: Jeg eier 220 aksjer på en konto som er et lite aksje-opplæringsprosjekt sammen med ungene, men det er så lite at det regner jeg ikke med, derfor anser jeg meg selv som “ikke inne” for øyeblikket.

19 Likes

Takk for et fint innlegg

OKS har selv snakket om dette. At tempoet på veksten vil være styrende for kapitalbehovet.

3 Likes

La oss håpe du har rett. Jeg lempa ut en del i dag, dette var jo ikke en nyhet for de som har fulgt med. Personlig tror jeg de blir nødt til å hente noe kapital via emisjon, men langsiktig har det lite å si for caset. Har uansett tro på at jeg kan hente tilbake det solgte på minst dagens nivå.
Har fremdeles bra med aksjer i selskapet, men etter min mening vil ikke DCG få noe banklån av stor betydning. Banker har lite kapital til utlån for tiden, og DCG blir ihvertfall ikke prioritert.

Det settes av kapital i grønn retning i bankene. De har i stadig større grad innsett at de har en viktig rolle i det grønne skiftet, og at det i tillegg er bra for merkevaren.

1 Like

Er ikke uenig i analysen din, det store spørsmålet blir da til hvilken pris og når emisjonen settes. Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om disse parameterne, så da står man igjen med to valg: kjøpe til tross for en potensiell emisjon (som ikke er negativ pga. faktorene du nevner), eller vente til kapitalbehovet er løst. Går man for sistnevnte strategi så må man også tåle å kjøpe til en kurs som er høyere enn nå. Hvorfor? Fordi man kunne kjøpt på 12-tallet senest denne uken. Nå må man betale +20% mer for aksjene. Hvis emisjonen settes kan det være +50%. Who knows?

Nettopp fordi dette er parametere som er såpass usikre og umulige å ta stilling til, ignorer jeg det i min innvestering. Jeg ville vært noe mer skeptisk om kursen stod i 12 kr etter Q, og de ikke meldte om noen form for fremdrift. Med fasit i hånd er det 0 stress å sitte stille i båten for min del, og det hjelper jo selvfølgelig at man allerede er godt i pluss… :wink:

5 Likes

Det er riktig, men dette dreier seg foreløpig i større grad om vind, sol, batterier og annen infrastruktur. Man kan få grønne lån basert på KPI’er, men dette er noe annet og ikke relevant for DCG uten cash flow.