Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Takk for et godt nøkternt og informativt innlegg om hvordan du ser caset.

Når det kommer til kapital innhenting / emisjon har jeg et ørlite ønske om at yara skal ta en posisjon her. Spennende tid imøte :wink: Jeg avventer selv med større kjøp ifb med overnevnte innlegg om kapital behov ved større utrulleringer!

2 Likes

Det er godt mulig, men langt fra sikkert, at man må gi en høyere pris for aksjene når de har styrket balansen, men da er det også et annet case man kjøper.

Jeg håper ikke det er din generelle holdning til finansiering av vekstselskaper. Jeg har som sagt ikke troen på at DSRT skal havne der hvor f.eks. Soft-Ox og Qfuel har havnet, men det er altså mulig. Dersom ikke selskapet finner en god løsning på videre finansiering.

Jeg tror ikke det er en dum strategi, og som sagt så hadde jeg nok også kjøpt litt nå om jeg hadde ledige midler. Men caset blir enda sterkere når jeg vet at de overlever lenger enn til nyttårsaften… :stuck_out_tongue_winking_eye: :joy: (forsøk på humor, jeg har ingen store bekymringer for det, altså :wink: )

1 Like

Et godt og balansert innlegg med et realistisk scenario. Takk! :+1:

1 Like

Tipper at DCG ikke står så fryktelig svakt gitt at de på sensommeren har 20+ forprosjekter med forventet suksessrate på 50% som alle vil gi betydelige inntekter i 2024.

:point_up_2:
Dess mer penger som må til for å drifte skuten jo mer har kommet til av kursdrivende nyheter.

For min del har jeg ingen formeninger om kursutviklingen det neste halve året eller om det settes en liten, middels eller stor emisjon. Eneste som oppleves som sikkert er at markedet på ett eller annet tidspunkt må begynne å se mot neste år og hvilke inntekter som etter hvert ligger for dagen. Især om UAE også skulle få opp dampen mot sommeren.

3 Likes

Et selskap som emiterer pga vekst kan fint oppleve hyggelig kursstigning underveis, selv om kapitalinnhenting kan gi en kursrabatt/nedgang fra en dag til den neste.

Det er bare å se på NEL som hadde jevnt med emisjoner fra 2,- og til 30,-

Emisjon kan noen ganger gi økt positiv oppmerksomhet.
Større aktører kan komme inn osv.

5 Likes

Jeg likte denne. Akkurat sånn jeg også tenker. Alt dette maset om emittering / kapitalinnhenting osv. Jeg er rimelig sikker og trygg på at dette kommer til å løse seg på en høvelig måte gitt track-record’en til både selskapet og ikke minst OKS selv.

4 Likes

Det er oljeservice og alt “skittent” som bare kan glemme lån i banken. Dørene er vidåpne for DSRT hvis de kan overbevise om salg. Også på kort sikt hvis de skulle klare å lande en skikkelig kontrakt med upfront betaling. Jeg tror heller ikke banklån er den endelige og eneste løsningen på kapitaliseringen, men det kan være en del av løsningen.

Se på makro-trendene da, tror ikke grønne og innovative prosjekter innen jordbruk og ørkenifisering ligger dårligere an.

Gratulerer, unner deg den! :blush:

3 Likes

Har de nok cash ut året? 78,2 m etter Q4, og de bruker en 30 m per Q, de har vel kun nok til 3 måneder? Eller er jeg på villspor?

Selskapet guider selv at de har en run-way ut året, og det vil også komme noe inntekter fra pilotprosjekter, så ser ingen grunn til å betvile det.

EDIT: Det ble nevnt på presentasjonen i går @NicolaiConrad :+1:

1 Like

Okay, jeg har ikke sett noen guiding, men bare rent tallmessig tenkte jeg det så slik ut.

Hadde jeg vært inne allerede hadde jeg hatt akkurat samme strategi @Hpbjorn

1 Like

Midt i alle kontraktene som har ramlet inn, så er det greit å være klar over denne . Bare en uke igjen

5 Likes

De har brukt 22-22 mill i kvartalet, så litt over 3 kvartaler til med cash, pluss de vil få økende inntekter. Kommer inn en industriell aktør her med fremgangen de nå viser, og det på høyere kurs, tror jeg.

2 Likes

For Limoneira tok de fast pris per tre, det var vel 1,8 millioner for 4000 trær - så 450 NOK per tre.

Dette er offisiell informasjon som @anon50125742 sier, og med mindre man ikke stoler på ledelsen så må man nesten ta det for god fisk. Det er dog ingen motsetning mellom å ha cash ut året og foreta en emisjon for å skalere opp produksjonen.

Nei, absolutt ikke min generelle holdning, har tradet mange vekstselskaper som har hatt emisjoner (FLYR, BCS og ASA for å nevne tre) - men motsetningen til de andre selskapene og DSRT er:

  • Ingen gjeld
  • Teknologi som er bevist virker
  • Allerede kommet langt med salgsapparat og salg av produkt

Har nevnt før at jeg begynte å kjøpe meg opp i aksjen pga. det tekniske, og har vært veldig tålmodig med DSRT etterhvert som jeg begynte å sette meg inn i caset (noe jeg normalt ikke gjør mer enn overfladisk kunnskap av typen: gjeld, mcap og sentiment). Jo mer jeg leste om det og så på mcap, jo mer skjønte jeg at her var det noe som ikke stemte.

Apropos det tekniske:

Fasit dagen etter (merk endret timeframe fra daily til weekly. Som @Hpbjorn er inne på kunne volumet vært høyere, men ukentlig viser at volumbaren allerede er høyere enn forrige uke, og vi har en dag i morgen også :))

Legg merke til volum-gappet (de horisontale gule og blå barene) hvis vi knuser forbi motstanden vi møter nå. Target settes over 20 kr i så tilfelle (rundt 22.50-25 kr er mulig range for denne bevegelsen).

7 Likes

Jeg er definitivt ikke negativ til en test av 15kr fra oversiden. Burde gi volum samt confidence i både chart og blant tradere / “investorer”.

1 Like

Fra dagens børsmelding (min utheving):

March is off to a strong start with similar agreements secured with Griffin Ranches in Somerton, Arizona, and Coyote Wash golf course in Wellton, Arizona.

Dette gir en indikasjon om at nye prosjekter kan bli meldt fortløpende fremover.
Sånn i tilfelle noen starter dagen med andre kilder enn newsweb.

2 Likes

se pres hos fearnley i går.

Tror den beste løsningen for kapitalisering, er å skaffe seg en partner med større kapasitet og tyngde, og så rette en emisjon mot partneren. USA har f.eks. en mengde selskaper som mer enn gjerne burde være villig til å bli med på et slikt potensial som i dette tilfellet!
En slik løsning vil virkelig kunne sette fart i selskapet, og gi et videre kursløft, i motsetning til hva som ofte er vanlig ved emisjoner.

DC tar en fornuftig andel av kundens besparelser heller enn å ha en fastsatt pris per 1m2. Regnet kjapt ut (med mulighet for feil) at Limoneira kan forvente seg en besparelse på 170 mill per år ved bruk av LNC. Engangskostnadene er anslått til ca 50 mill.

1 Like