Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

DC står på det punktet vesentlig sterkere enn mange andre på Euronext Growth, hvor retail er dominerende i alt for stor grad. Ikke bekymret for viljen eller evnen til å hente inn nok til å drifte selskapet inntil kontrakter begynner å gi inntekter, men kurs og rabatt har man selvsagt ikke kontroll på.

2 Likes

Hvor sikkert er det at disse ordrene materialiserer seg i det omfanget som ledelsen forventer?

1 Like

Her er noen mulige måter å finansiere selskapet på:

  • Større salg i UAE i løpet av sommeren, og utrulling på Limoneiras anlegg i Cadiz i Q4.
  • Industriell aktør med en strategisk investering, kombinert med en samarbeidsavtale (type Ocean Geoloop + Chevron i augst 2022, 28 % over børskurs). For eksempel kunne Yara eller Amarenco vært en fin partner.
  • Bankfinansiering kombinert med lån eller garantier fra fra Eksfin.
  • Vanlig rettet emisjon. Tipper de vil klare det med 10 % rabatt. Kyoto Group klarte det i januar 2023, med en teknologi som etter min mening er langt mindre validert enn LNC, og mer kapitalkrevende.
  • Ulike støtteordninger i EU eller USA
    +++
9 Likes

Når kundene får vesentlige besparelser ved bruk av LNC, som de i tillegg ikke kan oppnå ved å benytte seg av en konkurrerende teknologi (som ikke finnes)? Rimelig sikkert (DC forventer å få tilslag på minst 50% av alle forprosjekter)

Grunner til at jeg eier aksjer i DSRT er blant annet:

-Produktet deres, LNC, kan beviselig redusere vanningsbehovet til bønder, offentlige jordforvaltere (parker, plantasjer) og private (golfbaner, hotell osv.) med sandig jord med opptil 50 %. Samtidig får de høyere kvalitet på produktene og større avlinger. I tillegg reduseres behovet for å bruke energi og arbeidskraft til å skaffe vann og utføre vanning, mens gjødselbehovet også går ned fordi vannet med næringsstoffer holdes lenger i sand som er behandlet med LNC.

-I USA har de allerede flere prøveavtaler med store aktører innen sine landbruksnisjer, og også andre aktører som en golfbane. Vi som vet at produktet virker har god grunn til å tro at disse ønsker å teste ut LNC fordi de har et reelt ønske om å finne måter å spare vann++, samtidig som det er økonomisk lønnsomt. DSRT har vist at LNC har god ROI og derfor tror jeg at flere av dem vil gå videre til større prosjekter. Selskapet selv har som mål at minst 50 % av førprosjekter skal føre til større avtaler.

-Vannmangel i USA er i noen områder prekært. Og hvis du leser innlegg med substans høyere opp i tråden vil du finne ut hvorfor det er vesentlig for aktører i området å redusere vannforbruket.

-I UAE og Saudi Arabia er det fra myndighetenes side satt i gang store initiativ for både å redusere vannforbruket og fremme jordbruk, som er den største forbrukeren av vann. Disse landene har enorme områder med sand som det dyrkes i. LNC vil kunne føre til meget store besparelser både for myndighetene og private aktører.

-Samarbeidet med Mawarid Holding som er den største(?) jordforvalteren (ikke eieren) i UAE har et enormt potensiale når dette kommer ordentlig i gang. Her ligger den største årsaken til både kursoppgangen og kursnedgangen. Mange av oss trodde dette ville materialisere seg langt raskere enn det har gjort. Når det materialiserer seg gjenstår fortsatt å se. Men signaler fra myndighetene som jeg har lenket til over viser i hvert fall at de kjenner meget godt til LNC.

-I tillegg vet vi at både Amarenco i Europa og Aramco i Saudi Arabia er interessert.

-For ikke på sikt å nevne “Great green Wall” -prosjektet og “Saudi green initiative”

15 Likes

Siden du selv har skrevet innlegget bør det være enkelt å finne for deg, kanskje du tar deg bryet med å lenke til det i stedet for at jeg leter på måfå i tråden?

UAE har vel vært Idlands område og hans kontaktnett og innsats så langt har utvilsomt vært viktig for etableringen der med mwd dsrt ctr.
Jeg må imidlertid kaste en liten brannfakkel her: er det egentlig OKS vi kan kritisere og ikke Idland? Ja, OKS er ansvarlig til syvende og sist, men å pendle jorda rundt for å please kreti og pleti kan umulig være bærekraftig over tid.
Blir ikke veldig overrasket om dsrt takker Idland (berettiget) for innsatsen og lar nye koster feie sammen med mwd dsrt ctr i midtøsten.

Now shoot me :woozy_face:

Disclaimer: tungt lastet

1 Like

Idland har ikke vært aktiv i UAE siden hvert fall i fjor sommer og har per i dag ingen rolle i selskapet. Er vel Jan Vader som er hans stedsfortreder pdd. Sånn sett er det nok ikke umulig at Idlands manglende tilstedeværelse er mye av årsaken til at selskapet ikke har klart å være helt hands on det siste året.

2 Likes

Værsegod @bulldog (post fra 22/11-22)

Her er det bare å gratulere DC & aksjonærene med et fantastisk q resultat. Her bygges det sten på sten sakte, men sikkert som banken. Kan informere Dere om at jeg har vært i kontakt med «sky Joe» i dag da jeg som flere har spørsmål rundt prosessen i UAE å når det gjelder hvorfor ting tar litt ekstra tid i UAE forteller OKS at salgsprosessen med myndighetene gjerne tar litt tid ( med mindre man tar shortcuts…) når man skal gå gjennom ulike beslutningstakere for de 3 hovedregionene. Så skal det videre inn i kommunale budsjettprosesser å flere av disse krever om man vill en form for mindre ( men betalte) pre-prosjekter for å tilpasse med budsjettene.
Det viktigste av alt i nuet for Desert der nede er slik jeg tolker det ingen problemer med myndighetene sine landområder. Mawarid gir full gass noe de har gjort hele veien å TTT fordi de IKKE tar snarveier. Dette blir bra. Har selv støttekjøpt på markedets utolmodighet.

Ok, takk for bakgrunn, men jeg er fortsatt like i stuss over hva som får deg til å tro at det er akkurat godkjenning for organisk jordbruk som har vært blokkeringen. Den nevnes jo ikke med et ord i teksten din. Det framstår ærlig talt som ønsketenking.

For all del, jeg er selv glad for denne godkjenningen, og den er bull — men foreløpig har vi ingen informasjon som tilsier at nettopp dette vil påvirke prosessen i UAE i positiv retning.

Det er vel business lisens vedrørende endring av selskapsstruktur vi venter mest på i UAE og den skulle komme etter Ramadan. Så enig med deg her.

3 Likes

Er det nå det kan løsne for dsrt i UAE, ramadan er vel ferdig 20 april, så det er fortsatt en liten stund til det eventuelt kan komme noen kontrakter derfra :desert_island:

Du har nok rett i det, men ser i Linkedin at han ser ut til å ha en rolle. I utgp var han vel “bare” en ivrig aksjonær med superressurser, men alt til sin tid.

Tviler på at DC har to stk fungerende Managing Director, så det handler nok gjerne bare om at Idland ikke har oppdatert profilen.

2 Likes

Idland fratrådte rollen som managing director september 2022.
Han jobbet fra 2018 til ca våren 2022 “døgnet rundt”, hovedsakelig med startup fasen i Dubai. Engasjementet var
veldig stort for Desert, men ikke bærekraftig for en kropp med så hardt kjør over tid.

Idland brenner fremdeles lidenskapelig for Desert Control

7 Likes


11 Likes

Jeg har faktisk ikke så mye på denne akkurat nå, men en av hovedgrunnene til at jeg vil inn er mtp at jeg tror matsikkerhet har tatt en del skritt opp på agendaen i mange verdens land etter alle urolighetene som har vært det siste året mtp blokkert korneksport fra Ukraina, stadig mer autoritert Kina som skaper økt spenning, ekstremvær (hetebølger, flod ++) som ødelegger avlinger, galopperende energi / gjødsel / mat priser, samt at vannmangel bare blir et større og større problem (som har blitt belyst opp og ned i mente på denne tråden).

Så hvem vil vel ikke ha noe som

  • sparer vann
  • øker avling
  • sparer energi (for å pumpe / desalinere / frakte vann)
  • reduserer gjødsel behov

Bønder trenger bare noe mer av seeing is believing først… Tror at når det har gått noen flere forprosjekter over en full sesong eller to i statene, så kan det løsne noe sinnsykt.

Vi får se, jeg har hvertfall som mål å gå inn hardere etter hvert :slight_smile:

13 Likes
2 Likes
8 Likes




8 Likes