Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er jeg helt enig i, men i nuet så ligger vi et lite hode foran «resten» med tanke på store området som skal dekkes å det på en lettvint måte samt vannbesparelsen som oppnås ved bruk av LNC.

1 Like

Problemet er vel egentlig at Desert er ganske alene i feltet.

Heller en utfordring så det får smies så godt det lar seg gjøre med hjelp fra Mawarid nå fremover. Jeg «frykter» faktisk et oppkjøp (drømmen hadde jo vært globale utlisensieringer) før kampen er skikkelig i gang å det fordi DC sitter på en teknologi som ingen er i nærheten av. Å videre med utfordringene det er med tørke og vannmangel kan dette være et produkt som skal være allemannseie globalt der det er store utfordringer.

«Er flasken halvtom eller halvfull»
Det berømte sitatet skiller pessimisten fra optimisten.
Jeg er redd for at flasken er i prinsippet halvtom. Beviset ser vi i media 24/7, nå.

Jeg er overbevist (mer enn noen gang) på at teknologien til DCG holder. Derfor er jeg er en ganske stor aksjonær i DCG, og har vært det i mer enn et år. Pilotprosjektene viser at dette fungerer. Men, verden står i brann i form at tørken sprer seg fortere enn «kanskje»den kan la seg behandle. Med mindre USA, UAE/Saudi Arabia, FN, EU setter en rød strek i ørkensanden og sier at nok er nok. Og setter i gang en verdens dugnad på å redde verden før det er for sent. Og kaster inn formidable ressurser som «kanskje» er tilstrekkelig for at det er håp for menneskeheten. Hvor «LNC» blir en del av rednings operasjonen.
Som aksjonær så er det selvfølgelig best om DCG kjører showet alene, som verdensborger så er det kanskje best at DCG finner en strategisk finansiell sterk samarbeids partner.Som kan rulle ut Clustere og LNC i store mengder. Fremtiden er uansett ulidelig spennende.

4 Likes

Noen mener garantert at jeg spammer tråden for tiden. Mitt ståsted er at det ikke er mulig å få for mange ulike innsynsvinkler inn i et problemområde som utgjør eksistensgrunnlaget til Desert Control Americas.

USA sitt matfat er i en eskalerende krise grunnet ekstrem tørke og ditto vannmangel. En krise som ikke lar seg kurere. Kun begrense. Det skrives i amerikansk media om israelsk dryppteknologi. Som er alt for dyrt, men gir en viss effekt. Ellers handler det om å la åkre stå brakk, leie ut til utbygging av solcelleparker eller gå over til mindre vannkrevende vekster.

Botemiddelet som både kan begrense vannforbruket og sikre at valg av produserende vekster forblir et spørsmål om etterspørsel og lønnsomhet - slikt finnes ikke.

En sykdom uten fungerende medisin. Som herjer i et område som produserer brorparten av maten til USA. Verdens største mateksportør. Og vi alle sitter med inside-information om at medisinen kun er et halvår unna. Produsert av Desert Control. Med en helbredelsesprosent på opptil 50%. Fra dagens 0.

Den vissheten er ganske så fantastisk. Monumental.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-16/california-s-idle-crop-land-may-double-as-water-crisis-deepens







6 Likes

På ingen måte mister. Vi legger ut det som er av relevanse for DC for å hjelpe hverandre til å få en enda bedre forståelse rundt selskapet å våres investeringer. Jeg har stor nytte av det rundt mine papirer :+1:

12 Likes
7 Likes

DC er så grovt plassert mitt i smørøyet. Sitter bare å venter på en feit børsmelding her.

Announcing the new long-term plan, Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, Deputy Prime Minister, Minister of the Presidential Court and Chairman of ADAFSA, said the plan also aimed to promote efficient partnerships with entities operating in the agriculture and food production sector.

https://www.arabianbusiness.com/politics-economics/abu-dhabi-to-raise-sustainability-targets-reduce-groundwater-use-in-new-3-year-agriculture-plan

8 Likes

Blir spennende å se hvor mye publisitet resultatene fra pilotprosjektet vil få i amerikansk media mtp hva som utspinner seg av tørkerelaterte utfordringer her og nå



7 Likes

“Conventional farming is intended to feed the world, but the reality is it’s killing our soils and the planet. Since farmers began tilling in the U.S., 57.6 billion tons of topsoil have eroded. Globally, more than 70% of our topsoil is gone”

“United Nations’ Food and Agriculture Organization (FAO) estimate if soil degradation continues at those rates, we will have less than 60 harvests left before our global food system falters or collapses”

" The levels of carbon dioxide in our atmosphere are the highest they’ve been in over 4 million years, yet at the same time, there’s not nearly enough carbon in our soil. According to the FAO, we’ve lost 250 billion tons of carbon dioxide equivalent from farmland soils into the atmosphere. If that carbon was back in the soil, it could be contributing to healthier soils, more resilient farmlands and more nutrient-dense and drought-resistant crops

While the picture painted above may seem dire, there’s an untapped opportunity to turn these bleak predictions around — and it’s right beneath our feet.

We’ve painted carbon as the enemy, but in the soil, it can be a resource more valuable than gold, offering both economic and environmental gains. We can change the course on climate destruction, revolutionize agriculture and tap into a $200 billion economic opportunity, but it requires the prioritization of soil health and the tools to measure it."

8 Likes

Hva er neste milestones her nå?
Skulle det gjøres en mer formell «readout» i Yuma?
Andre ting, utover å vente på avtaler?

To produksjons units på vei til USA, med eta ila juli.
Ellers er det også q2 rapport om ca 5 uker (26 aug).
Ikke noe mer jeg kommer på annet enn å «vente» :slight_smile: føler det kan komme spennende nyheter når som helst. Alle i ledergruppen er vel begynt å jobbe (de siste 3 fra og med 1 juli). Eneste som mangler er CFO, hun begynner vel nå etter sommeren.
Noe annet?

2 Likes

Diverse… Men to er disse:

Vi vet at de er aktuelle for midler fra AIM (https://www.aimforclimate.org/) i USA.

Videre vet vi at Aramco “has great interest in LNC”, promoterer LNC, men pt ikke har inngått noen avtale.

1 Like

Har fulgt med denne fra sidelinjen en stund, og DCG er jo fantastisk spennende. Men hvordan ligger man an med tanke på emisjoner? Hvor lenge strekker cash-beholdningen pt, og historisk sett hvor lavt har emisjonene blitt satt i forhold til kursnivå?

Jeg har brent meg så mange ganger på emisjoner og utvanninger i biotek-aksjer, at jeg skyr litt ilden med tanke på dette.

Fant igjen denne fra diskusjoner rundt forrige q1 rapport i slutten av mai som beskriver litt cash og cashburn. Ta en titt ved å trykke på pilen:

Ditt andre spørsmål: det har ikke vært noen emisjoner etter de gikk på børs for nå godt over 1 år siden. Da hentet de 200mill NOK. Edit: foruten om at det trykt opp litt flere aksjer til CEO, CFO, og CTO. Om det er å anse som en emisjon? NewsWeb

Verdt å nevne at de i mellomtiden i q2 har fått en god del flere ansatte, særlig med lederstillinger.
Men også verdt å nevne at man har sikkert fått litt penger i kassa på disse tre prosjektene også:

https://newsweb.oslobors.no/message/566237

3 Likes

Skyr det som ilden selv. Hvert fall i så usikre tider, men for DSG ligger det veldig i kortene at vi snakker vekstemisjon om det skulle bli aktuelt. For å høyne inntektene vesentlig (bygge ut kapasiteten). Som står i sterk kontrast til biotek type kriseemisjoner på en kurs som aldri henter seg inn igjen, i et selskap som er flere år unna å ha et ferdig godkjent produkt i markedet. Om det noen gang blir godkjent.

7 Likes

Et viktig poeng du trekker frem der. En emisjon i DSRT er noe helt annet enn emisjonene i biotek. Jeg tenker med grøss på emisjonen i PCIB og NANO spesielt.

En emisjon i DSRT ville vært for å oppskalere og tjene penger på kort sikt, og det er ikke nødvendigvis slik at kursen hadde gått ned ved en slik emisjon.

1 Like

Det blir plantet trær hvertfall. MYE TRÆR av alle slag. Har ikke lest noe om det er en sammenheng ift DCG da jeg er på ferie. Men vel verdt en titt. Ting skjer der nede. Søk opp Desert Group om linken ikke fungerer.

3 Likes

Vet noen her inne hvor lenge det tar å bygge en produksjons unit og hva kostnaden er?

Ca 1,5-2 mnd

1 Like