Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Desert Contrlol og LNC nevnes i en omfattende studie om “desertification” i middelhavsregionen og Italia spesielt. Ser ut som om den ble publisert i dag. Jeg har bare skummet veldig overflatisk over innholdet, men gøy at LNC nevnes som en mulig bidragsyter i denne kampen.

Particularly, future developments could move ahead to deploy researches towards crosscutting edge such as recent NanoClay studies carried out within outstanding research groups (EIT Climate-KIC, Knowledge and Innovation Community) working to accelerate the transition to a zero-carbon, climate-resilient society, in the desert areas of the middle east: it could open interesting fields of application in the landscape degradation of the Mediterranean areas such as the one of the Basilicata here focused by adopting a systemic approach. Turning desert into green land to cultivate desert into farmland normally takes 7–15 years: the research project Desert Control found a way to convert sandy soil into fertile land in 7 h. Desert Control produces Liquid NanoClay (LNC) by combining clay and water in a patented mixing process. The mix sinks into the soil, creating a 40–60 cm deep layer, which retains the water like a sponge. This layer stops water from evaporating and ensures optimal growing conditions for anything you plant in it. One application of LNC lasts a minimum of 5 years. NanoClay is completely organic and does not use any chemicals. Tests have shown a significant yield increase on anything planted in soil treated with LNC and fertilizer. Turning desert to green land lowers the surface temperature around 15 °C and reduces CO2 emissions by 15–25 tons per hectare.

23 Likes

Tror dere vi får høre mer om ARAMCO avtalen i 2022?

Aramco avtale?
Da hadde nok kursen sett veldig annerledes ut.
Aramco, reklamerer imidlertid for LNC på web sider.
Så, en avtale er jo ingen umulighet.
Saudi Arabia, har på trappene enorme investeringer på gang innen landbruk og landskap. Så, den som venter får se.

De har jo begrenset med kapasitet akkurat nå, og jeg antar egentlig at Mawarid produserer så mye LNC de kan hele tiden, så om aramco eller tilhørende nasjon er interessert, vil det kanskje ta litt tid før de får det? På et eller annet tidspunkt vil det forhåpentligvis bli behov for DCG å oppskalere byggingen av produksjons-clustere. Hvordan dette i så fall løses økonomisk er et annet spørsmål, men vil ikke være vanskelig når man ser hvor mange som har interesse for produktet. Er det for tidlig å si noe om bygging av “fabrikker” for produksjonsclustere i for eksempel USA?

1 Like

Det tror jeg ligger meget langt frem. Må huske at man trenger 8 operatører pr cluster for optimal drift, så det stopper seg fort der.

Men, det skal sies at DCG bygger nye clustere på 4-8 uker. Det har de nå god erfaring med, så vil tro de har kapasitet til å følge moderat demand nå i startfasen.

1 Like

Det ville jo være rart om Aramco reklamerer for noe de selv ikke har tenkt å bruke?

1 Like

Hvor mye m2 har egentlig aramco? Det nevnes vel dette king spark prosjektet med 800 000m2? Det er vel ikke større enn en golfbane?
For all del, positivt! Men tror ikke man skal hause aramco som den potensielle gullkalven når det finnes aktører med betydelig mer m2? Korriger meg gjerne!

2 Likes

Jeg kjenner ikke til hvor mye m2 Aramco disponerer, men jeg har oppfattet at selskapet er en potensiell storkunde av LNC.
Håper noen med bedre oversikt kan korrigere her?

For de med et trent øye, så virker det som om det har blitt utført flere oppdrag i juli basert på Instagraminlegg.

3 Likes

Det har tidligere vært nevnt at Accenture har hatt en gjeng med sommerstudenter hos Desert Control. Ser også ut til at IT konsulentselskapet Bouvet har hatt tilsvarende:

https://www.instagram.com/p/CgObeGGqvpY/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Med DC sin del i dette prosjektet er det bare å stålsette seg fremover å spesielt mot Q oppdatering.

3 Likes

Er rimelig sikker på én ting; veldig mange vil bli skuffet over aktivitetsgraden og ditto inntekter i denne oppstartsperioden. Ikke at jeg selv har en feeling fra eller til, men slik er det bare. Det man håper og tror lander i overkant klart på oppsiden, som tvinger realitetene til å måtte skuffe ved å befinne seg langt på undersiden.

At kursen ikke skal til himmels på kort tid er vi enige om, men jeg er rimelig sikker på at aktivitetsgraden globalt er på 100% med det mannskapet de har i selskapet og dets underleverandører.

1 Like

Det er generelt sett en betydelig andel aksjonærer som ikke har forståelse for tidsaspektet i slike vekstcase. Man forventer gull og grønne skoger innen kort tid. Disse blir som regel skuffet. Klarer Desert å “skynde seg sakte”, bygge organisasjonen og skalere opp i takt med valg av riktige avtaler så har jeg stor tro på at dette blir skikkelig butikk i løpet av noen år. Potensialet er etter min mening helt hinsides - selv om bakteppet med ørkenspredning er svært trist. Vi snakker jo om et selskap som er perfekt posisjonert for å bidra til å løse en global utfordring - matsikkerhet i møte med klimaendringer, ørkenspredning og høye råvarepriser.

14 Likes

Tenker vel at det er lite offensivt å skulle kjøre på 100% kapasitet uten å skalere opp, men dette får vi heldigvis høre betraktelig mer om om en måneds tid. Forventer selv absolutt ingen ting. Unngår rett og slett slavisk å tenke i de baner og venter heller på fasiten og videre guiding. Forlengst innsett (mtp vekstcase generelt) at egne forsøk på å tro vdr rådende aktivitet, basert på alskens tolkninger, bare fører unødig skuffelse med seg. En avsporing som forkludrer vurderingsevnen.

Hvis man alikevel skulle spekulere litt i tidsperspektiv så tror jeg det kan være en god øvelse å forsøke å se det hele med kundenes øyne. For eksempel med å anta føgende:

  1. Desert Control mener de har et svært godt produkt og ønsker/ agerer for global utbredning av produktet sitt (denne tviler vel ingen på).

  2. Kunden har tro på Desert Control sitt syn ut fra den informasjonen de sitter på. Men kunden bør og skal være langt med skeptisk enn Desert Control. De sitter på mindre info, og de kan ikke nødvendigvis stole på all infoen de får. Klart, har de vært med i pilotene så hjelper det nok på tilliten.

For en slik kunde vil kommersialiseringen av LNC være startskuddet, tidspunk A , for et løp av en viss lengde. Slutten av løpet, tisdpunkt Å, kan da potensielt være at de har LNC på hver eneste flekk med sandholdig jord de eier.

For en liten kunde eller en kunde der sandholdig jord utgjør en bitte liten del av forretningsdriften ( f.eks. en plen utenfor hovedkontoret) så er risikoen svært liten og tidsperioden A til Å kan kun være snakk om å praktisk få det til. Risikoen hvis noe går galt er lav. “Bare å plante en ny plen”.

Er man derimot en svær kunde som f.eks. en nasjon, eventuel svære landeiere, så må man trå mer varsomt fram. For det første fordi det praktisk ikke er mulig å gjøre er stort stykke arbeid fortere enn som så. For det andre og kanskje viktigst, konsekvensen dersom noe går galt kan være altfor stor (konkurs, miljø, etc.) hvis de går for fort fram. En stor aktør trenger derfor normalt et lengre løp fra A til Å der de tar det stegvis, trygt og godt. En fornuftig framgangsmåte kan være å skaffe seg “first hand knowledge” (altså egne tester) med økende størrelse og tidsperspetiv.

Man kunne tenke seg noe sånt som foreslått under for en stor landeier, for enda større aktører som f.eks. en nasjon måtte man kanskje legge på noen bokstaver til (har de vært med i pilottestingen så var de muligens litt på vei før kommersialiseringen og kanskje er de nå rundt punkt C eller D):

B: Prøve LNC på en eller flere små representive deler av eiendommen for å undersøke effekt for forskjellige applikasjoner
C: Overvåke for ønsket effekt i liten skala x antall uker eller måneder (år?)
D: Ved gode resultater utvide til en vesentlig men ikke avgjørende del av eiendommen.
E: Overvåke for ønsket effekt i stor skala x antall uker, måneder, år ( identifisere positive og/ eller negative storskala effekter, innvirkning på omgivelser, miljø, hva skjer over tid, etc.)
F: Ved gode resulter begynne full utrulling på hele eiendommen
Å: LNC på hver eneste flekk med sandholdig jord :partying_face:

Tidperspektivet er som Aaleby skriver kanskje ikke smart å spekulere i noe mer enn som så, men forsøker å belyse at det nok tar litt tid. Jo større aktør jo lenger tid for full utrulling.

Men det positive er at hvis utviklingen skulle bli omtrentlig som beskrevet over så kan vi se en gradvis stigning i kurs i årene foran oss.

En annen sak er at kunden kanskje ikke har mye av alternativer for å oppretholde drift. i så tilfelle er man nok villig til å ta litt risiko.

3 Likes

Det er jo da mange spør seg selv om det har noen hensikt å forbli posisjonert i et case der vekst og inntekter av betydning ligger så pass langt frem i tid? Spesielt gjennom en urolig og usikker makroperiode som nå.

Hvorfor i all verden bruke tid/penger på noe som allerede er bekreftet gjennom piloter/kontrakten med Mawarid?

«Prøve LNC på en eller flere små representive deler av eiendommen for å undersøke effekt for forskjellige applikasjoner»

Kjære deg det er testet over år!

«Overvåke for ønsket effekt i liten skala x antall uker eller måneder (år?)»

«Ved gode resultater utvide til en vesentlig men ikke avgjørende del av eiendommen.»

«Overvåke for ønsket effekt i stor skala x antall uker, måneder, år»

«Ved gode resulter begynne full utrulling på hele eiendommen»

Ønsket effekt/resultater ligger allerede på bordet. Den siste bekreftelsen det ventes på nå i form av en børsmelding er bl.a sukkerinnholdet. Er det innenfor «spekket» så er den siste valideringen i mine øyne på plass.

5 Likes

Dette tror jeg er situasjonen mange steder. Rett og slett desperasjon.
bilde

La oss anta at de virkelig store inntektene vil begynne å bli synlig først fra og med 2024. Det vil kreve betydelig oppskalering gjennom hele 2023, i tillegg til andre klare tegn på at snøballen virkelig er i ferd med å begynne å rulle. Side om side med at satsingen i USA forhåpentligvis begynner å bære frukter, samtidig som selskapet retter blikket mot Sør-Europa.

For meg er det juicy nok i lange baner til å forbli investert selv om jeg lar inntektsbiten seile sin egen sjø i den nærmeste tiden. Har absolutt ingen planer om å stå på utsiden i påvente av at DCG skal bli en pengemaskin. Caset Desert Control vil nok klare seg helt utmerket selv om det skulle bli resesjon og ragnarok.

Og samtidig; satsingen på matsikkerhet i UAE og Saudi-Arabia er betydelig. Som vi alle vet. Og ørkenspredningsproblematikken har ingen pauseknapp. Som betyr at det KAN poppe frem et gigaprosjekt når som helst som benytter LNC som en nøkkelteknologi. Et moment som skaper en nærmest evigvarende spenningssus omkring caset. Vissheten om at det plutselig kan eksplodere. Og at det uansett vil eksplodere til slutt. Etter alle solemerker.

6 Likes