Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Jeg kjenner til testingen som er gjort. I et normalt forløp mot store aktører så er det alikevel etter min mening et par steg til før de eventuelt går all in, forholder meg da til hva som er pressemeldt. Ikke sikkert det er klokt å gå direkte fra noen kvadratmeter til et helt land på direkten (stopper seg jo praktisk litt selv også da).

Innser samtidig at det på motsatt side haster med handling, så kategorisk skal jeg ikke være. Heller ikke utenkelig med intensjonsavtaler/ kontrakter som går litt gradvis tilverks?

Men altså, jeg har tatt feil en eller to ganger før :crazy_face:

4 Likes

Editerte innlegget mitt noe i et forsøk på å få bedre frem hva jeg mener.

Er vel i all hovedsak storskalaeffekter som gjenstår å teste i praksis og som jeg ser for meg bør gjøres gradvis.

1 Like

Alarm.
Når min Dry Martini er i faresonen, da er det på tide å handle.
«Du kan ta det med ro Juan, Desert Control er på vei med LNC»
Men, trekk kølapp og still deg i kø…
Sakset fra Nettavisen i dag.

NTB-AFP

07:38:03

Tørken i Spania kan halvere olivenavlingene

Andalucia i Spania risikerer å miste halvparten av olivenavlingene på grunn av tørken og varmen de siste årene.

Andalucia er ett av verdens viktigste områder for produksjon av olivenolje. Generelt tåler oliventrær mye tørke. Problemet er at de slutter å produsere oliven ettersom ekstremtørke utløser en slags forsvarsmekanisme.

– De dør ikke, men de gir heller ingen oliven, sier Juan Carlos Hervas, ekspert på olivenproduksjon.

Han regner med at avlingene på oliventrær uten kunstig vanning i år kommer til å være på under 20 prosent av normalavlingene de siste fem årene. På områder med kunstig vanning vil avlingene ligge på rundt 50 prosent av normalen.

Omtrent 65 prosent av Spanias jordbruk bruker kunstige vanningsanlegg, ifølge landets jordbruksdepartement. Men med den stadig tilbakevendende tørken, kan flere bønder komme til å gå over til kunstig vanning.

Det er en uholdbar utvikling, ifølge hydrologiprofessor Rasario Jimenéz, ettersom jordbruket allerede bruker nesten alle vannressursene i landet.

5 Likes

Det er en utrolig spennende tid som ligger i vente for DC/aksjonærer. Etter at resultatene fra USA foreligger er det vel ikke utenkelig (hvis positivt utfall mht. sukkerinnhold) at disse gutta skal ha seg en batch eller to med LNC til sine respektive jordlapper :wink: Kult at OKS & BG allerede har hatt en prat på tomannshånd.

While Bill Gates is technically the largest farmland owner in the United States, he isn’t.

Technically speaking, Bill Gates ranks 49th on the list of individuals, families, and corporations who own the most farmland. However, Bill Malone is an American billionaire businessman who owns over 2.2 million acres of farms, ranches, and forests in the United States. Malone is #1 when it comes to owning the most corporate farmland in the United States.

Jeff Bezos is 25th and owns about 420,000 acres of farmland.

Bill Gates is the largest private owner of American farmland, which is why so many people are wondering what he will use it for.

Where Does Bill Gates Own Farmland in the US

  • Arizona – 25,750 acres
  • Arkansas – 47,927 acres
  • California – 4,509 acres
  • Colorado – 2,270 acres
  • Florida – 14,828 acres
  • Idaho – 9,233 acres
  • Illinois – 17,940 acres
  • Indiana – 9,136 acres
  • Iowa - 552 acres
  • Louisiana – 69,073 acres
  • Michigan – 2,167 acres
  • Mississippi – 16,963 acres
  • Nebraska – 20,588 acres
  • New Mexico – 1 acre
  • North Carolina – 874 acres
  • Ohio – 8,915 acres
  • Washington – 16,097 acres
  • Wisconsin – 1,188 acres
  • Wyoming – 975 acres

In January 2021, the Bill & Melinda Gates Foundation launched Gates Ag One, a nonprofit charitable firm. It will help farmers in developing countries access Agri-Tech, improve farming tools, learn how to maximize yield better and better adapt to climate change.

Gates Ag One

About 60% of the farmers in Africa and Asia, almost 3 billion people, are poverty-stricken subsistence farmers. And they barely produce enough crops for food or profit. Additionally, because the farmers don’t have access to state-of-the-art agriculture tools or technology, they never maximize yield potential.

5 Likes

Som sagt mye som foregår.

4 Likes

Tar med denne også i samme slengen.

https://www.saudigreeninitiative.org/ar/targets/greening-saudi/

Fikk visst ikke oversatt. Men står om hele framdriftsplan. Denne må dere lese.

5 Likes

Tillater meg å minne om denne, som jeg delte 31. mai, i anledning GreeningArabia-konferansen som OKS altså holdt et innlegg på.

17 Likes

Dette er den siste nyheten fra Yuma, Arizona (Home Grown 26/7) med reporteren Samantha Byrd, samme frøkna som hadde reportasjen fra DC sin open day.

“About 70 percent of water is used by agriculture, which of course means it produces food and so it’s the people that are ultimately consuming it, but agriculture is really the only player that could come up with that kind of water savings,” said Brierley.

Jeg kjenner bare til Desert Control i nuet som leverer 100% på statementet!!

12 Likes

Det er 40 000 km² som skal revitaliseres, om bare litt havner hos DC så har det potensiale til å bli butikk.

10 Likes

Gammel kjenning av DCG.
Dette er mannen som er ansvarlig for prosjektet.
På bildet sammen med Atle Idland….
Ref: Innlegget til Ramsess.
The CEO of the National Center for Vegetation Development and Combating Desertification, Dr. Khalid Al-Abdulqader, visited the advisory team who’re supervising the implementation of the Saudi Green Initiative and the executive plan for afforestation at work sites.
Delegasjon fra Saudi

11 Likes

Ja de kjenner godt til desert control! Her fra 1 juni.

Oversatt:

12 Likes

Én ting er verdt å ha i bakhodet, som det er lett å glemme av eller ikke være oppmerksom på; jordsmonnet i områdene som grenser til Coloradoelven er ikke særlig gunstig for bruk av LNC iom at den er svært fruktbar fra naturens side. Mao; ikke typisk “sandy soil”. Samtidig er det visstnok en utfordring at en del jordbruksareal i slike områder forsvinner ved at de blir solgt til utbygging av boligprosjekter og annet. Kort sagt; det finnes enorme ørkenaktige områder i det sørvestlige USA og åpenbart er det et spennende marked for LNC, men hvor stort er mer komplekst enn antall bønder som mangler tilstrekkelig med vann.

Robert Masson forklarer her hvorfor LNC er et spennende tilskudd i Yuma-regionen:

6 Likes

Godt poeng!

Man kan vel litt flåsete si at elva igjennon årenes løp har tatt med seg mye av den flotte leiren fra høyereliggende strøk og lagt den fra seg som sedimenter lenger nede. Dermed godt jordsmonn i lavereliggende strøk. Vel samme mekanisme som ble beskrevet for Nilen og var inspirasjon for oppfinnelsen av LNC. Så en svær pilot i seg selv der forsåvidt :grin:

Dette kan jo Desert Control ordne opp i ved å tilføre leire der oppe, men det vil jo da føre til ny dyrkbar mark og økt vannforbruk i denne regionen totalt (alt annet likt).

2 Likes

Det er nettopp dette som kompliserer det hele iom at det knapt finnes nok vannressurser til å videreføre dagens jordbruksareal (Robert Masson snakker om å utvide). Heldigvis er ikke dette en problemstilling overhodet i MENA-regionen, men i USA føler jeg kanskje at businesscaset for DCA fremstår litt uklart. Som mye mulig bare beror på manglende innsikt for mitt vedkommende.

1 Like

Denne karen har iallfall over tid fremstått veldig entusiastisk mtp lnc i USA.
Med 30 års erfaring, kompetanse og (solid) relevant nettverk inn mot myndighetene, så tenker jeg at han har god oversikt over behov og muligheter for lnc :

2 Likes

USA er enormt, som igjen betyr at antall bønder som dyrker sine vekster i sandy soil kan være betydelig. Selv om kanskje enda flere har tilgang til fruktbar jord bestående av blant annet leire fra naturens side. Hvem vet hva fordelingen er summa sumarium.

Det man uansett ikke komme unna og som er pro LNC er følgende:

2 Likes

Farmer John Stulp er av en annen oppfatning.

“The topsoil is so dried out, when we do get moisture, it doesn’t go very far. The wind sucks up the rest. It’s climate change, no question about it. If we get 3-4 degrees warmer like they say we might, it’ll look more like Albuquerque around here, and they don’t do a lot of farming around Albuquerque.”

Ja det er litt forskjellig jorbruksareal i USA, men i Arizona, som har veldig stort landbruk, er det mye ørken, og de pumper vannet fra Colorado river til Arizona (helt sinnsvakt menmen). Om alt er sand som det kan brukes LNC på er jeg ikke sikker på, men om de kan redusere vannforbruket på det som er det med 40-50 %, vil det nok være velsignet for alle andre som også er avhengig av vannet fra Colorado river.
I California er der også en del ørken, men jeg er usikker på om de dyrker mat i ørkenen her, iom at de har så mye kyst, og mer nedbør her. Men som vi har sett fra x antall delte artikler i denne tråden, så er det krise, så om de har muligheten til å bruke LNC for å spare vannforbruk og ha muligheten å dyrke 75% av landbruksområdet i stedet for 50 % (pga tørke), så er det kanskje verdt det. Litt synsing på slutten her men…

Det er dette som er sakens kjerne, at det er svært vanskelig å vite i hvilken grad det er så mye sandy soil involvert i det faktiske jordbruket. Coloradoelven går tross alt gjennom Arizona og Yuma, som står for 1/3* av det totale jordbruket i staten, befinner seg nettopp i et område som er rikt på blant annet leire grunnet avleiringer fra elven.

Har selv ingen forutsetning for å mene noe om omfanget av den potensielle kundemassen. Som mye mulig er betydelig. Poenget er at totalbildet er ytterst komplekst. Også gjennom at jordsmonnet forringes grunnet tørken, slik @anon6994212 påpeker.

Hadde være utrolig nyttig å vite hva Desert Control selv mener om dette. Kanskje prøve å lure inn et spørsmål på q2.

Jeg vil tro at jorden som brukes til landbruk i området har varierende grad av sand, leire og annet i seg (ut i fra beliggenhet og tidligere utnyttelse). Klart den beste jorden ble nok tatt i bruk først historisk, men ut fra økende behov kan dårligere jord ha blitt tatt i bruk etter hvert. Kanskje har også området blitt drevet så hardt at jordsmonnet har blitt dårligere over tid. Presiserer at jeg ikke kjenner til noen fakta rundt dette, men skulle jo tro at det finnes noe data på det?

Da blir jo et stort spørsmålet i hvilken grad LNC kan hjelpe det eksisterende landbruket i området. Vil da tro at piloten de nå kjører med University of Arizona indikerer maks bestparing dersom utgangapuntet er ørken (sandy soil). Og at effekten minker gradvis jo mer leire (eller organisk materiale, annet?) det er i jordsmonnet fra før.

Mener også at Masson har snakket om at i piloten så tilsetter de 80% vann av “det plantene trenger” til en seksjon av den LNC behandlede delen og tilsvarende 50% til en annen del. Både tall og formulering er tatt fra hukommelsen og kan være feil. Lurer jo da på om han mener i forhold til den ubehandlede ørkensanden de bruker som referanse, eller om han mener i forhold til typisk vannforbruk i det eksisterende landbruket i regionen.

5 Likes