Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

At de har børsmeldt at de nå “sonderer” sier meg at de har dårlig tid. “I god tid” er tross alt et veldig relativt og luftig begrep. Hva skulle han ellers sagt?

Nå leser jeg dette som fanden leser bibelen, men håper som sagt jeg tar feil.

Dette blir vel å gå opp igjen opptråkka stier. Den meldingen har blitt diskutert opp og ned i mente og kan tolkes etter den enkeltes dagshumør uten at den ene har mer rett enn den andre.

Hvordan kan de både ha dårlig tid OG være proaktiv? Det er klin umulig!

For ordens skyld:

3 Likes

Min kommentar var til @Hayen.

Man har kun OKS sin påstand til @Ramsess om at deres reaksjon er proaktiv. Det utelukker ikke at de nå har dårlig tid. Noen ganger (alltid) lønner det seg å lese gjennom linjene.

Men nå tenker jeg at jeg skygger banen for en stund; ingen grunn til å fortsette å bruke tid på å lese sitat fra synonymordboken.

Man har selskapets CEO sin påstand. Som vel bør kunne hevdes å bære en betydelig tyngde. Hvorav grunnlaget for å komme til motsatt konklusjon er en subjektiv tolkning av noen (nøytralt ladede) ord i en børsmelding. Bestride at selskapet har vært i forkant er å bestride at DC og OKS står til troende. Som er en ærlig sak, men da må man kunne si det i klartekst.

Ikke at det egentlig forandrer noe som helst. Regner med at man har agert deretter de som måtte tro eller mene at selskapet har mistet kontrollen. Den vage uttalelsen til OKS forandrer lite i så måte. Samtidig som det kanskje betrygger ørlite de som velger å stole på at selskapet ikke bedriver tidenes selvskudd.

1 Like

Skal man tro regnskapet så har de jo ikke god tid, skal man tro guiding på at de har penger ut året så har de bedre tid, men tiden går og kassen blir mer og mer slunken. Det var hvert fall ikke et sekund for tidlig at de har startet å sondere terrenget, selv om jeg i etterpåklokskapens lys skulle ønsker de kjørte emi på 10,- før de meldte om strategisk gjennomgang, kan umulig se for meg at det kan bli bedre nå med fallende kurs og fallende cash.

Q322 hadde de 59mill på bok og 100 mill med plasseringer som jeg har skjønt det.

Q4 hadde de 36 mill på bok 78 mill med plasseringer. Da har de brent 22 -23 mill og de plasseringene har stått stille, hvor er de plassert?

La oss si de har brent 23 mill i q1 også da, selv om jeg tipper mer siden aktiviteten har gått såpass opp og inntekten er vel ikke der i forhold til innsats enda, men om vi tar samme da 23 mill i cash burn.

Q123 har de da 13 mill på bok og 55 mill med det som er plassert.

Q2 som er over 30 juni har de da måttet ta ut av plasseringene sine og har 22 mill på bok.
Da har de egentlig kun ut Q3 før de er tomme for cash og det vil jeg ikke si er så veldig god tid.
Men vi får se q1 rapport nå, hvor mye de har brent der. Får håpe de har klart å kutte kostnader og har brent mindre en foregående kvartaler. Jeg kjøper hvert fall ikke mer før jeg har sett cash burn i neste rapport og den kommer jo snart:)

4 Likes

Jeg tror ikke en skal legge for mye vekt på OKS sitt ord i den situsjonen selskapet er i. Hva annet svar kan han komme med?

Det tar laaaang tid før det skjer noe vil jeg tro, som flere andre.

Innsatsen er innvestert videre i andre selskaper her, har vært med altfor lenge. Tror DC skal videre ned. Føler OKS er unvikende i sine siste svar i det siste, og det med rette ift kurs.

5 Likes

Ingen tvinger OKS til å svare, overhodet :wink: Derav hvorfor ord og vendinger har betydning, som han selv også vet. Men at man skal legge mye vekt på vage vendinger? Selvsagt ikke.

Hvordan unngå å være unnvikende når man ikke har anledning til å avsløre børssensitiv informasjon?

1 Like

Han svarer vagt ja. Men situasjonen har ført til at optimismen han har hatt utad er noe forduftet. Det gjenspeiles og det vet du også. Selvsagt trenger en ikke svare. Men…

Dette er i min bok svada. Optimismen er forduftet? Peker du på kvartalspresentasjoner eller svar på spørsmål fra aksjonærer tilsvarende innlegget fra Ramsess?

I følge deg er han jo ikke unnvikende, og du skriver:

Er dette også svada?

1 Like

Han er mer unvikende en han har vært tidligere ja. Ikke så sprudlende optimist som når aksjekursen var noen 10 talls kroner høyere. Men kanskje det er grunn til at det skjer.

Og blande inn Europa’s tørke før de er i mål er heller en diskusjon jeg ikke liker. Før den tid skal Mena og USA være i mål. Det er det ikke og det er langt fram.

2 Likes

Ehmm, nei? Å være vag er vel ikke akkurat det motsatte av unnvikende. Og det ligger i sakens natur at man må være unnvikende for å ikke avsløre noe børssensitivt, men bordet er fortsatt fanget. Ordene og vendingene som blir benyttet har betydning.

1 Like

Nei, det er faktisk det samme.

1 Like

Point exactly.

Jeg ser det legges ut artikler fra VG’ anngående tørke i Europa. Nå har DC sagt at det er ikke prioritet i første rekke. Så hvorfor stille spørsmål om det på mitt forrige innlegg? Aaleby?

Spørsmålstegnet var hovedsakelig vektet mot det alltid like latterlige; forsøk på å tolke kroppsspråk i en setting som dette. Beyond håpløst.

Forøvrig; toppledelsen til Amarenco har nylig vært på besøk på Forus i Stavanger. Du er som vanlig på bærtur. Som ikke betyr at en satsing nødvendigvis er rett rundt hjørnet, men de klimatiske forholdene i Sør-Europa er i høyeste grad relevant. I sær mtp at alt tyder på at utfordringene bare vil bli forverret de kommende årene.

2 Likes

Og hva har DC sagt om europa i sine uttalelser? Er det førstepri?

Som vanlig er vi andre på bærtur! Er kursen også på bærtur? Eller er det også bare svada?

1 Like

Det har ikke slått deg at mange av oss har et langsiktig perspektiv som strekker seg noe lengre enn det neste året? :wink:

3 Likes

Alt som har med tørke har relevans til DC, jeg ser ikke kapasiteten til og rekke overalt, men det er kanskje en annen sak.

Meget legitimt spørsmål @SILVER1 Er det noen som tror at den tørken det snakkes om i f.eks. olivenlunder i Spania i dag vil generere salg av LNC i disse områdene i nær fremtid?

1 Like